Hallo, Ik ben zwanger van de derde. Mijn twee kinderen heb ik zonder problemen borstvoeding gegeven en ik zou de baby ook graag borstvoeding geven. Ik krijg vrijdag een geplande keizersnee, mijn vorige bevallingen waren vaginaal. Ik heb begrepen dat na een keizersnee de borstvoeding wat langzamer op gang komt. Heeft het zin om alvast te kolven? Zo ja, kan ik dat zonder gevaar voor de baby gewoon proberen met mijn handkolf? Doel zou zijn om enerzijds kolven na de keizersnee te beperken en anderzijds de noodzaak van kunstvoeding bij geven te beperken.
Hoi, Spannende dagen! Ik hoop dat je dit nog leest. Je kunt van te voren kolven met de hand, maar dat is nu wat laat helaas. (antwoord) Je kunt wel direct na de bevalling starten met colostrum kolven met de hand wanneer je kindje niet bij jou kan zijn. Ook kun je na het voeden of kolven iedere keer met je hand wat nakolven. Vrouwen die dit doen hebben snel een goede productie tot stand. Wat je evt. kolft kun je gewoon aan je kindje geven nog. (druppel op je vingers: druppel in het mondje!) Mooie dag gewenst vrijdag!