Voorbereiden op borstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by Inge88, Sep 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    2,264
    0
    0
    Mijn dochter heeft slechts enkele dagen borstvoeding gehad. Ik ben helaas in het ziekenhuis niet goed geholpen met aanleggen (werd zo'n beetje aan mijn lot overgelaten) en had bij thuiskomst al gigantische kloven. Kraamverzorgende en verloskundige hebben nog van alles met me geprobeerd maar door mijn eigen onwetendheid ben ik al vroeg gestopt.

Achteraf (pas na maanden) behoorlijk veel spijt van gehad! Ik las hier dan verhalen over tepelkloven e.d. waarbij het gewoon een kwestie van doorzetten was. Had ik dat ook maar gedaan!

Nu dus een tweede kans :) En ik wil er echt helemaal voor gaan. Mijn vraag is dus ook, kan ik wat doen om mij voor te bereiden? Afgezien van de cursussen en boeken en voorlichtingsavonden. Kan ik bijvoorbeeld al tijdens de zwangerschap borstvoedingsthee gaan drinken? Moet ik alvast bepaalde dingen in huis halen ter voorkoming en/of genezing van tepelkloven?

Kortom; ik zou graag wat advies willen zodat ik deze keer beter voorbereid ben!

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Hoi!

Wat goed dat je het nu toch weer wil gaan proberen! Ik denk wel dat een lactatiekundige je het allerbeste kan informeren hierover, maar misschien kunnen tips van hier je ook idd helpen.

Weet je wel waar het probleem de vorige keer precies zat? Kon je kindje niet goed aanhappen, of heb je bijv vlakke of ingetrokken tepels?

Ik heb zelf dus behoorlijk grote borsten met vlakke tepels en daardoor lukte het mijn mannetje niet goed om aan te happen en kreeg ik kloven en uiteindelijk hierdoor ook een borstontsteking. Ik ben toen gaan voeden met een tepelhoedje en dat ging echt super! Een paar maanden later waren mijn tepels wat soepeler geworden en toen kon hij ook zonder hoedje bij me drinken.

Verder tegen de kloofjes gebruikte ik gewoon bepanthen en daardoor geneesde het ook veel sneller!

Succes! Hopelijk gaat t deze keer beter!

3. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik heb ook al 2 minder-dan-soepele BV ervaringen achter de rug ;), nr 1 heb ik zelfs nooit aan de borst gekregen...
    Nr 2 wel, maar die lag ook niet goed aan, tepelkloven, slechte melkproductie, matige groei, heel gedoe allemaal. Ben ook (in ziekenhuis, maar ook later thuis) slecht begeleid en in die eerste paar weken is veel 'fout' gegaan omdat ik niet beter wist en ook niet de juiste adviezen heb gehad.

Bij nr 3 was ik dus heel vastbesloten om nu wel goed te laten gaan. Wat ik heb gedaan:
    - veel foto's en filmpjes (you tube staat er vol mee) van hoe je goed moet aanleggen. Echt, er ging een wereld voor me open! Ik bleek het bij nr 2 nooit goed te hebben gedaan en er was dus ook niemand (en er hebben zeker wel 10 verschillende mensen meegekeken, inclusief een (slechte?) lactatiekundige!) die me dat had verteld.
    - tijdens zwangerschap consult met (andere :p) lactatiekundige, waardoor ik een BV-plan had, hoe ik het wilde aanpakken. En daarnaast had ik toen een mobielnummer van iemand die ik al eens gezien had, die ik dus iedere dag kon bellen als er ook maar iets niet helemaal goed ging. Zij heeft me er ook op gewezen dat ziekenhuis ook lactatiekundige heeft en dat je er op kunt staan dat verpleging die inschakelt, en dat het juist beter is om die eerste dagen meteen lactatiekundige te laten meekijken als het niet soepel loopt, in plaats van te wachten tot het echt ellendig is.
    - in de kraamweek 100% focus op BV/aanleggen, nauwelijks kraambezoek en eerste dagen bewust in bed blijven liggen en me laten verzorgen door anderen. Ik had bij voorbaat lanoline (purelan) in huis gehaald en een tijdje preventief gesmeerd.
    - experimenteren met verschillende BV-houdingen, ik kon mijn jongste alleen goed (pijnloos) aanleggen in rugbyhouding en heb de eerste 6 weken dus ook echt alle voedingen in die houding gedaan.

Inmiddels zijn we 5 mnd op weg en alles loopt nu volgens het boekje :D!
    Heel veel succes!

4. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    2,264
    0
    0
    Thanks voor de reacties!

Engeltje23: nee volgens mij ging het aanhalen uiteindelijk prima en had ik geen vlakke tepels of zo, daar heb ik de kraamzorg in ieder geval niet over gehoord. Ik had alleen al heel erg kapotte tepels toen ik thuis kwam en daardoor zo ontzettend veel pijn met aanleggen..

Kache: jeetje wat balen dat De eerste pogingen helaas niet goed gingen! Hele goede tip van je om vast YouTube af te speuren. Dan ben ik zelf al beter voorbereid straks in het zkh. En een consult met een LK lijkt me idd ook niet onverstandig. Fijn dat de bv nu wel goed verloopt bij jullie! Purelan had ik ook bij mijn eerste. Ik vond alleen dat die crème zo dik en slecht smeerbaar was. Met name omdat mijn tepels dus echt helemaal kapot waren, dan deed dat smeren over mijn tepels zo ontzettend veel pijn! Is dat normaal voor zo'n crème?

5. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Vast Purrlan zalf van Medela in huis halen; super spul! Ik heb het bij Etos zien liggen en verder bij apotheek en thuiszorgwinkel.

6. Xellepel

Xellepel Bekend lid

Aug 28, 2013
    803
    0
    0
    Toen ik me tijdens mijn zwangerschap had ingeschreven bij een kraamzorgorganisatie, kreeg ik een uitnodiging thuis voor een borstvoedingsbijeenkomst.
    Wellicht organiseert jouw kraamzorgorganisatie die ook. Kijk eens op hun website.

Of kijk op de site van la leche league. Dat is een organisatie met vrijwilligers die een opleiding hebben tot borstvoedingskundige en zelf ook ervaring hebben met het geven van borstvoeding. Zij hebben ook bijeenkomsten voor zwangeren mbt het geven van borstvoeding.

Share This Page