Hallo, Graag gooi ik even een heeeele uitgebreide vraag in de groep en ben benieuwd naar ervaringen en tips en adviezen. Ik worstel een beetje met het gaan afbouwen van de borstvoeding... De borstvoeding gaat erg goed, maar straks gaat onze dochter (12-10-2013, ze woog met 8 weken 5,2kg en was 56,5cm) naar het kinderdagverblijf en ga ik weer werken (4 dagen, woe mamadag, 2 dagen kinderdagverblijf, do.dag opa en oma en vrij of kinderdagverblijf of mijn vriend of ik werk(t) thuis. Nu krijgt ze ongeveer om 23u, om 5u30, om 10u, om 13u, om 16u30, om 20u. Kan afwijken 😉.... Soms ook 7x.. Wil (denk ik) de voeding id middag en de ochtend om 10u dus maar afbouwen, dus 3 voedingen.. Dit ivm kinderdagverblijf waar ze naar toe gaat. Ik werk zelf van 08.30 tm 18.00 - dan ben ik ongeveer van huis, incl reistijd) Maar hoe kan ik dit het beste doen, zonder dat de avondvoeding hierdoor minder zal worden? En hoe begin ik? Hoeveel kunstvoeding begin ik te geven? Weet immers niet hoeveel ze nu precies drinkt? Het liefst hou ik de borstvoeding dus nog wel even vol.. Was in principe geen voorstander van electrisch kolven (gevoel) maar twijfel nu toch, omdat ik 'bang' ben dat het mijn melk productie beïnvloedt als ik het niet doe... Maar blijf er niet happig op... Heb wel gehandkolft, en die heb ik ook in huis... Of moet ik (nu, straks op werk?) een beetje afkolven met de handkolf? En zo ja, hoe vaak en hoeveel? Of volledig? Wat adviseren de ervaringsdeskundigen? Hoe zouden jullie dit aanpakken/hoe hebben jullie dit aangepakt? Hoe is de kans het grootst dat mijn productie blijft? Oh ja... Eind februari ben ik voor 4 dagen in het buitenland voor mijn werk... Zouden jullie me de diverse mogelijkheden / scenario's kunnen schetsen? Liefst met schema's, vind ik zelf nl erg lastig... Plus uitleg en toelichting? Vind deels kunstvoeding/ deels borstvoeding ook een optie... Dus scenario's/ opties, Inclusief uitleg met hoeveel en hoe vaak een flesje met hoeveel erin? (Zowel van kunstvoeding of evt afgekolfde borstvoeding, want heb niets opgebouwd...)... Waarbij mijn ideale scenario zou zijn dat ik eind februari (25-2) ben afgebouwd ben en ons meisje gewoon gewend is aan kunstvoeding. Oh ja, 31 dec heeft ze proefdagje bij kinderdagverblijf van 10.30 tm 14.00. Hoe doe ik dat dan? Op 6 jan gaat ze ook, maar ben de rest vd week wel thuis (behalve 10 jan id ochtend). Hoe doe ik die dag? Op 13 jan begin ik weer met werken. Hoe ga ik het dan doen? Oh ja 3, ze heeft al eerder de fles gehad en dat is geen probleem! Ook heeft ze al eens kunstvoeding gehad, drinkt ze prima! Kijk uit naar jullie advies, want weet het echt niet en zie op tegen de afbouw en hoe ik dit moet aanpakken en hoe ik het 31 dec, haar proefuurtjes bij kinderdagverblijf, moet gaan doen... Hartelijk bedankt en wacht jullie reactie met smart af!
Hoi, Sorry dat het zo laat is voor ik kan reageren Ik zie dat je een heleboel vragen hebt. Op het eerste gezicht zou ik je willen adviseren om naar een moedergroep of een borstvoedingscafe of zo iets. Daar kun je ervaringen horen en tips van andere moeders. Daarnaast kun je een afspraak maken met een lactatiekundige, die met jou inderdaad een plan op maat kan maken en je daar in kan begeleiden. Zo kun je inderdaad tot een schema komen waar je naar toe kunt werken en aan vast kunt houden. Zij kan je adviseren t.a.v. kolven en begeleiden in het kolven. Ik kan hier vragen beantwoorden en deel graag mijn informatie, je vraagt echter een heel uitgebreid plan op maat, dat kan ik hier helaas niet bieden. Kort geantwoord zou ik zeggen: bouw een voeding per week af, zodat je ruim de tijd hebt voor je datum in februari. Je kunt ook blijven hangen op 1 a 2 voedingen en deze kolven wanneer je weg bent, dat is zeker de moeite: na vier dagen overbruggen kun je dan weer lekker verder met voeden voor de avond voeding bijvoorbeeld. Zonde om voor 4 dagen van huis alles op te geven als je zelf nog twijfelt wat je zult doen. Een handmatige kolf is geen eerste keus bij 4 dagen volledig werken. Je loopt kans dat je productie niet op peil blijft. Wanneer je inderdaad toe werkt naar afbouwen, dan is dat natuurlijk minder een punt... Op 10 januari kun je haar natuurlijk gewoon voeden zolang je thuis bent Nu, ik ben benieuwd hoe het nu gaat in de praktijk: je kindje is een keer gaan proefdraaien bij dagverblijf, hoe ging dat? Hoe zit je nu met je borstvoeding en drinkt je kindje goed haar flesjes? Ik hoor het graag!
Heidi, Dank nog voor je antwoord! Mijn hele verhaal kun je lezen door op mijn naam te klikken en bij de berichten te kijken, maar kort samengevat: Ik kon het niet, nu al afbouwen... Heb dus toch besloten een elektrische kolf te kopen, de BtoB van Difrax en deze bevalt stukken beter dan de handkolf (zeer rsi gevoelig). Ga het gewoon proberen met kolven, vind het te bijzonder en daarnaast: alles wat ik mee kan geven, geef ik graag mee... Hopelijk kan ik voldoende kolven voor op het kdv... En zo niet, heb ik besloten er geen drama van te maken dat ze dan misschien ook een flesje krijgt. Maar ga het kolven op het werk (morgen voor het eerst) gewoon proberen. Nu nog even een extra kolfsessie voor als ik morgen te weinig produceer . Dank voor je antwoord!
Goed te horen dat je je weg hebt gevonden. En onthoud inderdaad: een flesje naast borstvoeding is geen ramp! Ook al geef je "nog maar" 1 voeding aan de borst: daar zitten jouw afweerstoffen en groei in voor je kindje! Altijd waardevol, ongeacht hoeveelheid. succes verder!