Goededag, Mijn zoontje , geboren op 23-12-2013 krijgt volledig borstvoeding. Nu komt hij meestal om de 2 uur , soms al na 1 uur , en snachts meestal na 3 uur. Wanneer kan ik hier regelmaat in gaan verwachten? Ik zou graag willen weten wat hij drinkt dus dacht ik eraan om eens 1 of 2 dagen volledig te kolven en te kijken wat hij drinkt. Wat is normaal per voeding , hoeveel cc? En wat zou hij normaal in totaal moeten drinken. Ik las op internet 150 cc per kilo lichaamsgewicht klopt dit? Hij plast en poept goed dus twijfel niet dat hij te weinig binnen krijgt.. Alvast bedankt voor de antwoorden. Groetjes Sabrina
Wanneer het goed gaat, je kindje plast en poept en groeit, zie ik geen reden om een paar dagen te kolven. Enerzijds maak je het jezelf ingewikkeld om alle voedingen te kolven en te geven, anderzijds kolf je naar alle waarschijnlijkheid minder dan je kindje drinkt aan de borst. Het geeft dus geen volledig beeld. Daarnaast: als je kindje dan ook om de twee uur drinkt, wat dan? Je kindje is nog erg jong en om je voeding optimaal op hem af te stemmen is het best om eerste 4-6 weken niet in te grijpen. Je lichaam doet het goed: je kindje doet het ogenschijnlijk goed, dus waarom zou je. de rekensom die je noemt is bij benadering wat een kindje zou kunnen drinken. Bij benadering dus. Meestal drinken kindjes ene moment meer (bijv in de ochtend) andere voedingen wat rustiger of minder, en in de avond clusteren om de nacht in te gaan. Dit is normaal gedrag. (clusteren in de avond). Daarnaast: wij eten het ene moment ook meer of minder en niet alle maaltijden gelijk evenveel Is je kindje a terme geboren? Geef het dan nog even. Is je kindje eerder dan 38 weken geboren? Dan spreken we soms van 'randprematuriteit': ze lijken af en het goed te doen, maar het kost nog veel energie. Geef het juist dan de tijd om op eigen tempo op stoom te komen! Duren je voedingen langer dan 45 min, dan kun je inderdaad kijken of je kindje effectief drinkt, dan is daar mogelijk nog wat winst te halen. Veel succes! Ik zou dus pas rond 4 weken (als voeden en aanhappen goed gaat) een keer kolven om te starten met oefenen met een flesje. Tot die tijd gewoon op verzoek voeden!