Mijn zoontje is bijna 6 maanden en ik wil langzaam de borstvoeding gaan afbouwen. Sinds 3 dagen krijgt hij tussendoor een potje fruit of groente (potje voor baby's van 4 maanden). Hoe kan ik het beste afbouwen en krijg ik niet mega last van stuwing? Thanx!
Ten eerste heel rustig aan afbouwen, je lichaam de tijd geven om te wennen aan de veranderingen en luisteren naar je lichaam. Hoeveel voedingen heb je nu op een dag ong? Als je wil afbouwen dan is dit bijv een schema als je op een dag 6 voedingen geeft -> borstvoeding - borstvoeding - borstvoeding - borstvoeding - borstvoeding - borstvoeding borstvoeding - borstvoeding - borstvoeding - borstvoeding - kunstvoeding - borstvoeding borstvoeding - kunstvoeding - borstvoeding - kunstvoeding - borstvoeding - borstvoeding borstvoeding - kunstvoeding - borstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - borstvoeding borstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - borstvoeding borstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding - kunstvoeding Tussen elke regel hou je dan minstens een dag of 3-4 om je lichaam te laten wennen aan de mindere melkvraag (evt langer dan 3-4 dagen, gewoon net zo lang tot je zelf voelt dat je verder kan). In die 3-4 dagen (en evt langer) zal je wel een klein beetje stuwing voelen, maar zal niet heel erg zijn hoogstwaarschijnlijk en is het 'te' erg, laat dan de kleine gewoon een paar slokjes drinken of kolf even de druk eraf en probeer de dag erna gewoon of het dan al wel lukt. Verder je borsten uiteraard goed in de gaten blijven houden. Succes, hoop dat je hier iets aan hebt. Liefs, Hanneke!
Hoi!! Ik ben ook pas begonnen met afbouwen, ook na 6 maanden. Ik geef nu alleen nog de voeding van 06.00 u (borst) 09.00 u (fruit) 12.00 (borst) 15.00 (borst) 17.00 (groente) 19.00 (borst) Ben begonnen met potjes voor 4 maanden, terwijl hij al 6 maanden was. Hebben ze mij aangeraden bij het consultatiebureau. Ook zit er in de groente hap dan nog geen vlees. Hij vond het super! Ineens begon hij na zijn groente hap goed te huilen, HONGER!! nog een klein potje gegeven en tja voortaan geef ik hem de potjes voor 6 maanden, gaat allemaal heel natuurlijk, je kind geeft het aan! Ga nu beginnen met het afbouwen van de middag voeding. Hopelijk heb je er wat aan Groetjes!!
onzeker> geef jij nog extra vocht bij? Ik zie dat jij van 6-12 geen voeding meer geeft. Geeft mij hoop dat ik van 11-19 uur ook geen voeding hoef te geven. Merk jij dat je kindje bij 19 uur sosm ook niet wil als hij heel goed gegeten heeft. (kweet niet hoe oud je kindje is)
3 tot 4 dagen tussen weg te laten voeding is veel te kort hoor! Dat is het Friso-websiteschema...recept voor borstontsteking. Beter is om 10-14 dagen tussen af te bouwen voedingen te laten.
Als je begint met bijvoeding kun je het beste de eerste weken voor en na het potje een borst aanbieden. De enzymen in moedermelk helpen je kind de bijvoeding makkelijker te verdragen en verteren.
3-4 dagen kan best een goede termijn zijn hoor. Ligt er maar net aan hoe je lichaam erop reageert. Zelf heb ik van 3 naar 0 voedingen afgebouwd in 13 dagen en is prima gegaan en absoluut geen borstontsteking oid gekregen.
't Lijkt me als je helemaal geen stuwing meer hebt, 3-4 dagen prima is. 10-14 dagen met 6 voedingen lijkt me ook niet helemaal reeel. Dan ben je 2-3 maanden verder en ik vraag me af of dat wel helemaal nodig is. Maar buiten dat om denk ik dat je gewoon naar je lichaam moet luisteren en kijken hoe je er op reageert. de een zal sneller af kunnen bouwen dan de ander.
Tja ach, ieder zn ding. Ik persoonlijk zou er bijv echt geen 14 dagen tussen willen laten zitten, zou me veel te lang geduurd hebben. Hier gewoon gekeken naar wat wanneer kon. En dus prima gegaan. Nouja had hem wel, maar dan had ik hoogstwaarschijnlijk nu geen borstvoeding gegeven maar kunstvoeding. En ik heb duidelijk in mijn stukje geschreven dat je naar je eigen lichaam moet luisten, je eigen lichaam moet voelen en dus evt langer moet nemen als 3-4 dagen. Denk dus dat je dat gewoon moet doen wat voor je zelf (je lichaam/je borsten) het beste voelt.
Pak dan een week...ik ken teveel vrouwen die door die 3-4 dagen schemaatjes flink in de problemen kwamen. En dat is geen leuk afscheid van iets dat je je als iets moois wilt herinneren...
Sorry voor mijn laat berichtje.. Keek ff terug en zag ineens je reactie! Ja ik geef inderdaad geen vocht meer tussendoor En hij heeft daar ook geen behoefte naar... Hij ligt dan ook vaak te slapen en als ie wakker word krijgt ie de (inmiddels de) fles, wat er overigens goed in gaat Mijn zoontje is nu bijna 7,5 maand. Rond 19.00u drinkt ie goed, wel 2 borsten!!! eerst maar 1.... Soms misschien wel wat minder... misschien gewoon goed moe? en wil hij troosten zichzelf moe drinken Oh ja ik geef geen borst voor en na een potje... want elke keer als je de kleine aanlegt word er weer melk aangemaakt. Ik merk aan de kleine dat hij er ook geen behoefte aan heeft. eerder aan vaste voeding.... Ben normaal wel onzeker, haha zie mijn naam maar niet zozeer qua voedingen. De kleine geeft het gelukkig zo goed aan... Nou sorry voor mijn gebrabbel maar hopelijk heb je er wat aan.... altijd fijn een mening te horen van anderen, niet? Tenminste ik vind het altijd prettig. Groetjes !!!