Afbouwschema borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by cherry blossom, Jun 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cherry blossom

cherry blossom Niet meer actief

Hoi Ilse

Ik wil vanaf begin juli beginnen met afbouwen van de borstvoeding.
    Ik geef nu 6a 7 voedingen per dag. De tijden verschillen. Soms kolf ik tussendoor af als er spanning op staat. Ong. 1x per dag. 25 augustus wil ik over op de flesvoeding zijn.
    Hoe moet ik een afbouwschema maken? zou je mij anders een voorbeeld willen sturen? met de tijden van borstvoeden en de tijden van flesvoeden?
    Want langzaam aan moet je toch telkens 'n voeding laten vallen? Maar wat dan als je borsten heel vol aanvoelen en lekken? dan kun je ook niet gaan kolven want dan komt juist de melkproduktie op gang.
    alvast bedankt

groetjes Cb

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo CB,

Het afbouwen van borstvoeding kun je het beste geleidelijk doen. Zowel voor de moeder als voor de baby is dat beter. De baby kan dan rustig wennen aan de nieuwe situatie, en omdat je borsten de tijd krijgen om de aangemaakte hoeveelheid melk aan te passen, heb je zelf minder last van stuwing en minder kans om een borstontsteking op te lopen.

Eén voeding tegelijk
    Je bouwt een voeding tegelijk af, en over één voeding doe je zo'n vijf tot zeven dagen. Misschien heb je wat langer tijd nodig. Je begint met het laten vallen van de voeding die het minst lekker loopt.

Bij de meeste vrouwen is dat de een na laatste voeding of de voeding eind van de middag. De eerste dagen heb je om die tijd wat stuwing en na een paar dagen verdwijnt dat. Als je erge last hebt van stuwing dan kun je even de spanning er afkolven. Door alleen de spanning eraf te kolven, wordt de stuwing minder, maar stimuleer je nauwelijks de melkproduktie. Pas als je om die tijd geen stuwing meer hebt, begin je met het laten vallen van de volgende voeding.

De overgebleven voedingen kun je het beste gelijkmatig over de dag verdelen. Dus als je zeven voedingen geeft, en je hebt de zesde afgebouwd, dan kun je vervolgens de tweede voeding laten vallen. En daarna de voeding die midden op de dag valt. Etcetera.

Belangrijk is dat je de voeding voor en na de afgebouwde voeding nog even in stand houdt.

Als je helemaal gaat afbouwen, kun je de ochtendvoeding als laatste doen. Die voeding hebben veel vrouwen de meeste melk. Als je gaat werken kun je ook twee of drie borstvoedingen blijven geven, bijvoorbeeld de ochtend voeding, en twee avondvoedingen. Of de ochtendvoeding, de avondvoeding en de nachtvoeding. Het voordeel van een nachtvoeding is dat de melkproduktie makkelijker op peil blijft.

Blijf je borsten controleren
    Tijdens het afbouwen goed je borsten blijven controleren. Als je harde plekken voelt, zorg er dan voor dat die borst goed geleegd wordt, om borstontsteking te voorkomen.

Veel succes

Ilse

3. cherry blossom

Hoi Ilse

Bedankt voor 't duidelijke antwoord!
    Ik heb voor mijzelf al vast een afbouwschema gemaakt die ik 9juli op het consultatiebureau wil laten zien. Ik wou eerst jouw mening hier even over horen. Alvast bedankt voor je antwoord
    Dit is hem:

Afbouwschema -> borst en flesvoeding combineren.

Ongeveer de tijden van de voeding:

6:00

10:00

14:00

18:00

22:00

02:00 (of wanneer hij zich meld)

* Regelmatig komt hij net op 7 voedingen (dus 1 nog tussendoor ergens) Ik denk dat hij 9 juli wel op 6 voedingen uit komt.

10 juli - 17 juli de borstvoeding van 18 uur laten vallen, en flesvoeding geven.

17 juli - 24 juli de borstvoeding van 10 uur laten vallen, en flesvoeding geven.

24 juli - 1 augustus de borstvoeding van 14 uur laten vallen, en flesvoeding geven.

Als hij doorslaapt, de nachtvoeding laten vallen.

Dan zit ik op 2 x borstvoeding per dag (6:00 en 22:00) en 3x flesvoeding per dag (10:00, 14:00 en 18:00)

Als hij zich 's nachts meld, krijgt hij borstvoeding.

Als ik werk wanneer hij borstvoeding moet krijgen dus om 6:00 en 22:00, krijgt hij flesvoeding en op een ander tijdstip die dag borstvoeding.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Dat ziet er strak uit.

Je zult in de praktijk moeten kijken hoe het gaat. Reken inderdaad op 1 week per voeding maar soms gaat het sneller. Niet erg, dan pas je je daar gewoon op aan.

Je zult wel even moetne kijken hoe het gaat wanneer je om 6 en 22 uur moet werken want je lijf is natuurlijk zo geprogrameerd om dan een voeding te geven. Dat zal resulteren in stuwing wanneer je er niet bent. Je kan niet zo makkelijk zeggen dat je dan die voeding maar even om 10 uur doet bijvoorbeeld. Maar goed de praktijk zal het uitwijzen hoe het loopt. Daar is nooit exact wat over te zeggen.

Succes
    Ilse

5. cherry blossom

Als ik om 6uur aan het werk ben, dan kom ik om 7.30 thuis dus dan kan hij evt. de fles dat ik iets later afkolf.
    Als ik om 22uur werk ben ik 23uur thuis, dan kan hij eventueel de fles zodat ik afkolf of n uurtje later de voeding als hij zich nog niet meld.

Mijn zoontje heeft last van eczeem in zn gezicht. Ik had dat vroeger als baby ook. Ik hoop dat het niet erger wordt dan nu is. Meestal uit het zich als hij wat ouder is. Ben dr beetje bang voor..
    Dan heb ik 11a 12 weken borstvoeding gegeven. Volgens de huisarts zijn de eerste 8 weken het belangrijkste. Klopt dit?
    Ik vind kolven, voeden en werken samen te gestresst.. ik ben van mezelf al gauw gestresst en daarom wil ik combineren fles en borstvoeding. Als ik me druk maak zit ik ook onder de rode vlekken. Denk je dat dit een goede oplossing is? Of is het echt belangrijk n half jaar vol te maken met borstvoeding geven?

groetjes cb

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo cherry Blossom

Wat betreft de tijden/thuiskomen / kolven. Gene probleem.

Je ander vraag is een gewetensvraag.
    Ik zou niet zozeer de grens aanhouden dat de eerste 8 weken het belangrijkste zijn. Ieder druppel is belangrijk, of je nu 3 druppels, 3 dagen, 3 maanden of langer voedt. Je kindje krijgt metaan elke druppel heel veel goeds binnen.

Kijk je puur naar de bescherming tegen allergieën, dan wordt beschreven dat een half jaar uitsluitend borstvoeding het meest optimaal is.

Daarbij moet het voor jullie wel haalbaar blijven. Als jij daardoor de rest van de tijd als een gestresste kip rond loopt dan heeft ook niemand daar wat aan.......(om het even kort door de bocht te zeggen)......ik zal dus de laatste zijn die zegt dat je perse tot 6 mnd moet voeden. Dat is een afweging die jij alleen kan maken. Ik kan je hooguit de feitjes aangeven die je kunnen helpen in je besluit.

Lees onderstaande link om meer te lezen betreffende allergie en borstvoeding.
    http://www.borstvoeding.com/problemen/v ... ingen.html

Succes met je keuze

Ilse

Share This Page