Beste Teddy en Mirjam, Mijn zoontje is ruim 3 weken oud. Hij krijgt volledige borstvoeding. In eerste instantie dronk hij niet goed en viel hij te veel af. Na een paar dagen ging dit beter maar kwam hij nog steeds niet goed aan. Zijn geboortegewicht was 4130 en vorige week woensdag woog hij 4080. Ik voed hem op verzoek en kolf (op aanraden van het CB) af en toe zodat ik mbv een fles kan zien hoeveel hij ongeveer drinkt. Dit is heel wisselend. Vaak zit er maar 2, 2,5 uur tussen de voedingen. Soms korter, soms langer. Ook s nachts zit er maximaal 3 uur tussen. Uit de fles drinkt hij tussen de 40 en 90 cc. Soms in etappes. Aan de borst drinkt hij maximaal 10/15 minuten (volgens mij wel effectief) maar de andere neemt hij dan niet meer. Ook niet als ik hem tussendoor verschoon of weer even wakker laat worden. Is het verstandig om te proberen wat langer tussen de voedingen te laten zitten of geeft het niet dat hij zo hap-snap snackt? Dank voor jullie tijd!
Hallo Jetje, Als je kindje zo matig groeit is het niet verstandig om minder voedingen te geven. Je zou dan juist meer voedingen moeten geven. Ik wil je adviseren om contact te zoeken met een lactatiekundige. Een kindje dat na 3 weken nog niet op zijn geboortegewicht terug is en wel vaak aan de borst gaat, doet op de een of andere manier iets niet goed. Hij drinkt de borst toch niet effectief leeg. Er moet in elk geval iemand naar je kindje kijken, want ik vind dit wel zorgelijk. Laat je het even weten?
Dank voor je reactie! Ik ga morgen weer naar het weegspreekuur van het consultatiebureau en zal inderdaad een afspraak maken met een lactatiekundige. Hopelijk is hij deze week goed aangekomen. Groet, Jetje
Hoi Teddy, Ik wilde je even laten weten dat zoonlief inmiddels 4410 gram weegt. Hij heeft duidelijk een spurtje gemaakt dus ik ben erg opgelucht. Als het goed is, word ik morgen terug gebeld door de lactatiekundige. Hartelijke groet!