Kledingstress!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tokkel, 9 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Beste allemaal,

Heb ik de afgelopen maanden vooral veel over mijn zoontje geschreven, nu toch even een klein vraagje over mijn kleutermeisje.

Sinds enkele weken is het drama met aankleden. Maillots zitten nooit goed, sokken voelen niet lekker, shirtjes kriebelen, broeken zitten niet goed, enz enz.
    Ze begint elke ochtend bij het aankleden al te piepen en uiteindelijk komt het er op neer dat ze er een enorm drama van maakt.
    Eerst dacht ik dat het een klein ochtendhumeurtje was, maar ze heeft het ook later op de dag.
    Heb al van alles geprobeerd, rustig blijven en al haar wensen aanhoren en kleding aanpassen, negeren, op de gang zetten tot ze is gekalmeerd, maar niets werkt.

Nu heb ik van de week al bedacht om met haar te gaan winkelen, zodat ze zelf kan aangeven wat ze aan wilt trekken, maar dat hebben we met schoenen al een keer gedaan en toen zat het ook na een week niet meer goed.

Kan het groeipijn zijn?

Ik wordt een beetje moe van de strijd en het gepiep elke ochtend, dus tips zijn meer dan welkom!

2. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    hier een tik met spijkerbroeken die wil ze niet aan want dat prikt....nou de eerste keer trapte ik erin maar nu negeer ik t gewoon ik ben de baas en ik vind ze echt nog te jong te bepalen wat ze wel of niet aan mag!dat bepaal ik op dit moment nog even....
    echt tips heb ik niet voor je...mss smorgens 2 setjes kleren klaarleggen waaruit ze er dan zelf 1 mag kiezen?Succes!!!

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Kan ze zelf niet vertellen wat het probleem is??

Ik zou sowieso de avond ervoor samen in de kast kijken wat ze aan wil trekken. Lijkt me lastig om 's ochtends voor het naar school gaan te moeten 'vechten'.. En dan de volgende ochtend de gekozen kleren aandoen, dus niet zwichten als ze iets anders wil.
    Onze dochter is nog maar 3, maar ik koop meestal alleen kleren als zij erbij is. Ze weet precies wat ze wil en als ze iets niet leuk vindt, wil ze het niet aan (is dan echt brullen). Soms druk ik dan wel door (als er veel in de was zit), maar aan de andere kant doe ik ook alleen maar dingen aan die ik mooi vind en lekker vind zitten..

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Volgens mij heeft het niks met kleding te maken maar met een machtsstrijd. Je kunt of straffen of belonen. Vanavond heb ik 10 tandenborstels getekend (dat is hier een probleem) en hoog op de kast een chocoladepaashaas neer gezet. Als alle stickers vol zijn... het werkt wel.

- En als kleding kriebelt; gewoon terug kriebelen!
    - Zit iets niet goed? Trek dan iets verkeerd om aan of een broek op je hoofd. Doe er lekker gek bij en dan zegt ze (hoop ik met een lach) nee zo moet het!
    - Wil je dat niet aan? Nou dan trek ik het lekker aan! Trek maar eens een kledingsstuk over je hoofd en loop ermee weg.
    - om 's ochtends strijd te voorkomen kun je 's avonds al (samen) haar kleren klaar leggen.
    - Ben je trouwens van wasmiddel veranderd?

5. washburn

washburn Actief lid

25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    JA, ik was ook aan het denken aan misschien een overgevoeligheid voor het één of het ander... ( wasmiddel, synthetische kleding, etc)

Ik kan me nog goed herinneren dat ik toen ik zelf nog klein was overgevoelig reageerde op synthetische kleding. Mijn moeder kocht de 'mooiste' kleding maar als het synthetisch was droeg ik het gewoon niet... basta! Oude katoenen kleertjes daarintegen droeg ik tot ze tot op de naad versleten waren... :)

Heb geen echt tip voor je, maar ik denk met je mee... :)

succes!

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Klinkt mij ook in de oren als een machtsstrijd. Rest van de dag piept ze er niet over?
    Zou er gewoon niet teveel op ingaan. Als je haar laat kiezen, idd avond tevoren, en dan mag ze ook gewoon niet meer veranderen.
    En dan idd belonen als ze zich aankleedt zonder gepiep.

7. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Thanks meiden!

Wasmiddel heb ik niet veranderd, dus kan het mij niet voorstellen. Ze draagt ook vooral katoenenkleding.

Het heeft volgens mij niet te maken met een machtstrijd, omdat ze zelf al haar kleren kiest (ik kies 2 of 3 dingen uit en zij maakt de keuze), ze irriteert zich vooral al naadjes, labeltjes, kleding die dubbel gevouwen zit enzo. en het is echt van haar onderbroek tot alles wat daarboven zit.

Ik laat haar volgende week in ieder geval zelf ondergoed e.d. uitzoeken als we gaan winkelen.

Terug kriebelen is ook een goeie. Beloonvel hebben we al, daar is ze erg gevoelig voor op andere vlakken, behalve haar kleding.

Mijn man heeft vroeger veel tikjes gehad als kind en ik heb het idee dat dit bij haar ook een tik is geworden.

Bedankt voor het meedenken en als er meer ideeen zijn hoor ik het graag.

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Is ze ook op andere vlakken gevoelig?

Hoogsensitieve kinderen hebben ook vaak last van deze dingen. Voelen alles zitten enzo, zijn erg zelfbewust. Misschien in die hoek zoeken?

9. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    een dag uitzoekken dat ze vrij is en jij de tijd hebt
    zeggen dat ze geen kleding aan hoeft
    mee naar beneden in onderbroek en op een moment haar jas aantrekken en zeggen dat jullie naar buiten gaan

dit heb ik bij Amy-lynn willen doen
    alleen zijn we niet zo ver gekomen

toen ik zei jij hoeft geen kleren aan we gaan wel in onze onderbroek naar buiten
    was ze snel om

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Labeltjes kun je ook afknippen..

Hier ook zo'n kriebel. Draagt zelfs bijna geen broeken meer hierdoor maar vooral rokjes.
    En onder dr warme trui altijd een hemd.
    Bij tshirts heeft ze er weinig last van gek genoeg.

11. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

@ Deelight: Ik zal er eens meer over opzoeken. Ik moet zeggen dat ik die link zelf nog niet had gelegd, maar ik kan er eens meer over lezen. Ze weet heel goed wat ze wilt en wat niet.

@ Mirell: Ik heb dus al een keer gezegd dat ik haar in de onderbroek naar school zou brengen, voelde me toen echt wel heel slecht, want dat ga ik natuurlijk nooit doen. Ze moest toen heel erg huilen en stopte wel met protesteren, maar onderweg naar school bleef ze klagen.

Ik hoor al van meer mama's in mijn omgeving dat hun kinderen, voornamelijk meiden, ook zo'n fase hebben gehad.

Deel Deze Pagina