Afbuigende groei

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Nefertiti, 23 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nefertiti

    Nefertiti Actief lid

    27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Ik ben 27+3. Op precies 27 weken kreeg ik een groeiecho. Daaruit bleek dat ons kindje erg klein is, P18 buikje en P22 algeheel gewicht. Op zich binnen de marges dus ik maakte me geen zorgen.

    Tot ik bij de gynaecoloog hoorde dat ze bij de 20 weken echo op P58 buik en P37 gewicht zat. De groei buigt dus behoorlijk af. Ik heb vertrouwen in de meetkunsten, er zal vast iets speling zitten maar niks wat 40% verklaart.

    Heeft iemand dit weleens meegemaakt en zo ja, wat kan het zijn? Is dit echt zorgelijk of kan ik gewoon rustig blijven ademen?
    Om het plaatje compleet te maken: man en ik waren normale babies, ik heb een beetje overgewicht en ook zwangerschapsdiabetes, zo bleek woensdag.

    Ik hoor graag van dames die dit herkennen!
     
  2. Nefertiti

    Nefertiti Actief lid

    27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Overigens is de doorbloeding van de navelstreng goed en ik heb voldoende vruchtwater.

     
  3. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Ik vind dit wel meevallen hoor. Ik heb al zo veel groeiecho’s gehad bij alle 3 de kinderen (laatste zit nog in mijn buik) en er zit altijd wel verschil in de metingen.
    Je kindje was al kleiner dan gemiddeld geschat de eerste keer en nu nog steeds. Ik vind het pas een groot verschil als de baby eerst ruim boven gemiddeld geschat is en daarna ruim onder gemiddeld.
    Daarbij zegt een meting niet zo veel, kan straks weer heel anders zijn. Als de gynaecoloog zich geen zorgen maakt, zou ik dat ook niet doen.
     
    Nefertiti vindt dit leuk.
  4. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier hadden wij L groeimetingen omdat H dysmatuur was. Had ascal van week 12 tot week 36. Op de 20 weken guo zat ze rond de p85 en bij de eerste groeimeting zat ze rond de p35. Wij kregen om die reden iedere 2 weken een groeiecho ipv om de 4 weken. Daarin bleef ze gewoon haar eigen lijntje vervolgens volgen maar was bij de geboorte nog kleiner dan haar zus. Hier waren alle aanvullende metingen doppler etc allemaal goed, ze weten ook niet wat dit keer de oorzaak was, bij H was de placenta verkalkt dit keer niet had tijdens de bevalling wel een loslatende placenta.
     
    Nefertiti vindt dit leuk.
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Je kindje kan nu ook ineens voor een groeispurt ziiten.
    Dan gaat het eerst langzaam groeien, daarna met een groeispurt de "schade" inhalen waardoor ze weer netjes op haar lijntje zit.

    1 kleinere meting vind ik niet verontrustend.
     
    Nefertiti vindt dit leuk.
  6. Nefertiti

    Nefertiti Actief lid

    27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties, dat stelt gerust!
     
    Maev vindt dit leuk.
  7. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Baby'tjes groeien ook echt in sprongen vaak, dus het is niet zo gek dat er tussen twee echo's een redelijk verschil zit.
    Ik snap wel dat je sneller ongerust bent als het gewicht eerder aan de lage kant is!

    Hier met 32w een groot geschatte baby, ik weet de P-waardes niet uit m'n hoofd, maar alles liep zeker een week voor, baby werd toen bij de geboorte geschat op 3,5kg.

    Vorige week met 36w een stukje kleiner, alles een paar dagen achter en geschat gewicht bij de geboorte rond 2,7kg.

    Het zal me benieuwen wat het uiteindelijk wordt!
     
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ik neem aan dat er nog een echo gepland wordt als follow up?
    Zo niet dan zou ik daarnaar gaan vragen. Echo mrtingen rond 20 wkn zijn nog niet voldoende betrouwbaar wat betreft baby grootte
     
  9. Nefertiti

    Nefertiti Actief lid

    27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Zeker, ik heb morgen controle voor de doorbloeding van de navelstreng en volgende week woensdag weer een groei echo.
    Baby is druk zat dus ik maak me al wel wat minder ongerust.
     
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dan zou ik dit idd gewoon even afwachten.
     
  11. Nefertiti

    Nefertiti Actief lid

    27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Haar groei is nog verder naar beneden gedoken, dus een GUO en elke week controles.
     
  12. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    He bah wat een zorgen. Sterkte
     
  13. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Wat spannend heel veel sterkte, gelukkig houden ze nu alles goed in de gaten. Denk met groeiecho om de week en elke week flowmetingen ?
     
  14. Nefertiti

    Nefertiti Actief lid

    27 dec 2018
    115
    121
    43
    Vrouw
    Klopt ja, zodra de doorbloeding verandert kan er gehandeld worden en de groei houden ze ook in de gaten op die manier. Toch ben ik er maar niet gerust op te krijgen, op de een of andere manier heb ik veel moeite met het steeds een week wachten en niks kunnen. Maar dat zal er wel bij horen.
     
  15. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Hoeveel weken ben je nu? Het is ook enorm spannend elke week weer die meetingen. Maar ze kunnen daardoor ook snel handelen als het nodig is, en zelf ook bij minder bewegingen ect altijd gelijk bellen met het ziekenhuis voor extra controle en verder is het aftellen
     

Deel Deze Pagina