al starten met hapjes baby 3 mnd advies cb?

Discussie in 'Voeding' gestart door selina1212, 12 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. selina1212

selina1212 Actief lid

17 apr 2012
    134
    0
    0
    #1 selina1212, 12 feb 2015
    Laatst bewerkt: 12 feb 2015
    Hallo dames
    vanmorgen heeft mn kleine man zn 2e prikje gehad
    en ze vroeg hoeveel hij dronk nou soms 5x200
    En soms 4x200.
    Dit was geen probleem volgens haar want gewicht was goed
    maar nu komt het zegt ze als je wilt mag je langzaam
    aan beginnen met hapjes te introduceren
    nou me klomp brak
    heb hier verder niet echt op gereageerd haar advies was
    wat kleine hapjes groente bv wortel bloemkool.
    ik dacht tot vandaag dat dat pas met 6mnd mocht.
    haar reden voor dit advies was omdat mijn zoontje al grote flessen
    kreeg en deze al 2 weken alle schoon leeg drinkt en hij dadelijk
    niet meer verzadigd is???
    Iemand dit advies ook ooit gekregen of loop ik erg achter qua
    ontwikkelingen mbt baby's?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    3 mnd is echt veel te vroeg!
    liefst tot 6 maanden wachten, dat is het beste voor de darmen

3. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Mijn idee? veel te vroeg! Is hij tevreden genoeg na zijn flessen?

4. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Mijn mond valt gewoon wagenwijd open wat een slecht advies zeg!
    4 mnd is echt de ondergrens snap zulk advies van het CB gewoon niet :(
    Is hij zelf tevreden?

5. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    3 maanden is idd erg vroeg. Hier helaas ook zo vroeg moeten beginnen omdat de kleine niet kon poepen en we al aan de max zaten met lactulose. Het volgende stadium zou de kinderarts zijn en veel heftigere medicijnen dus hebben we het advies van het cb opgevolgd en gepureerde mango en peer gegeven omdat dit zou laxeren. Helaas hielp het niks en zaten we een paar weken later via de kinderarts aan de forlax (mag eigenlijk pas vanaf 1 jaar)
    Als je zelf niet het idee hebt dat hij honger heeft of niet verzadigd raakt zou ik het nog minimaal een maandje rekken.

6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Je mag beginnen met 4 maanden, maar er zijn er ook genoeg die met 6 maanden beginnen. Heeft ze op het CB geen vergissing gemaakt? Ik zou écht nog niet beginnen nu met 3 maanden. Veel te vroeg.

7. adi

adi Niet meer actief

Ik vraag me alleen af waarom je niks hebt gezegd daarop?

Ik zou echt kwaad worden al ik zo'n advies had gehad, waar halen ze dat vandaan!

8. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    precies wat ik dacht adi.
    "gelukkig" weet je zelf dat je beter kan wachten tot 6 maanden, maar voor het zelfde geld wist je dit niet (al kan ik het me niet voorstellen) en zou je wel gaan beginnen, je kindje is hier echt nog niet aan toe... laat ze eens rustig ontwikkelen van binnen en begin met 6 maanden...

ik hoop altijd maar dat mensen zich zelf even inlezen voordat ze zomaar een advies aannemen....

toch raar dat cb zulke adviezen geeft zeg! hun zouden je juist moeten adviseren om zolang mogelijk te wachten ipv met 3 maanden te beginnen!!

9. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Idd,dat ben ik met jullie eens,hier bij alle 3 vanaf 6 mnd begonnen

10. selina1212

selina1212 Actief lid

17 apr 2012
    134
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Gelukkig klopte het dan toch wat ik dacht.
    maar zoals ik ook lees veranderen deze richtlijnen ook bij het leven.
    en weet je tegenwoordig ook niet meer wat nu wel goed of fout is.
    heb even met kindrrarts gebeld en dit ook eens nagevraagd en ze zei ook 4mnd
    is echt minimale begingrens om te beginnnen met vaste voeding tenzij er sprake is van ernstige reflux icm met afvallen.
    waarom ik niks geantwoord had tegenover cb arts is omdat ik al behoorlijk wat keertjes met ze in de haren heb gezeten mbt gewicht van me zoontje het slapen
    allemaal tegenstrijdige adviezen.

maar nu is het me duidelijk en wacht nog lekker een paar weekjes mee.

11. selina1212

selina1212 Actief lid

17 apr 2012
    134
    0
    0
    Opzich is hij tevreden na zn flessen alleen houdt hij het sinds
    2 daagjes niet langer dan 3u zonder voeding
    Maar daar maak ik me niet zo druk om
    dit was ook zo'n puntje bij cb hij moest echt minimaal 4u kunnen
    teren op 200cc waarom? Ik heb ook wel eens eerder honger.
    maar ben het cb hier beetje zat nooit is het goed.
    mn zoontje was te flink nou dik zal hij nooit worden weeg zelf nog geen 55kg
    en papa is ook niet flink
    maar op zo'n gebied moet wel alles via hun curve en richtlijnen gaan

12. adi

adi Niet meer actief

Maar je hoeft geen verantwoording af te leggen aan het cb he?
    Dat vergeten zij weleens, op een of andere manier denken sommige CB medewerkers dat zij aangesteld zijn om te controleren en af te dwingen dat alle ouders hun kind shapen binnen de kadertjes die ze zelf hebben verzonnen.
    De meesten kunnen je niet eens uitleg geven over het waarom van hun adviezen en richtlijnen.

Het zou alleen wel helpen als de ouders wat vaker hun mond opentrekken tegen deze wanpraktijken, anders verandert dit voorlopig niet.
    Maar dat blijft vaak lastig voor jonge ouders, he wordt daar bijna gedwongen om ja en amen te knikken op alles wat ze zeggen.

13. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ben t helemaal met je eens Adi ;)

14. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Haha bang dat hij straks niet meer verzadigd is?Je kindje doet het toch keurig?De ene x 800 per dag de andere x 1000 cc per dag. Whats the problem?Heel normaal lijkt mij.
    Mijn meisje is nu 14 weken en krijgt al een behoorlijke tijd 1000 cc per dag en ik merk er nog steeds niets van dat ze niet verzadigd is Lol.

Ik begrijp ook niet waarom mensen zich zoveel aan trekken van het cb. Ik heb er nog nooit geen problemen mee gehad, en laat me ook echt de les niet lezen door die mensen. Alleen bruikbare tips neem ik mee en vind ik soms ook echt wel prettig.

Maar goed, soms vind ik de reacties ook wel een beetje overdreven hoor als het om bijvoeding gaat met 3 maanden.
    Mijn schoonzusje kreeg het vorig jaar ook als tip van het cb, nieuwe inzage vertelden ze.
    Bij mn oudste dochter kreeg ik het advies van de kinderarts ivm heftige verborgen reflux. Ze kon het niet verdragen en het hielp echt geen snars en met 9 maanden zat ze nog steeds maar op 600 cc nutramigen per dag en verder niks.

Soms gaat het zo, niet druk om maken en luister naar je EIGEN gevoel en luister naar je kindje. Nodig hebben ze het nu zeker nog niet,

15. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ook hier via de allergoloog advies gekregen om eerder te beginnen dan 6 maanden. Vanaf 4 maanden.mdat is weer nieuw.
    Voorheen was het weer beter om te wachten tot 6 maanden.
    Maar goed, je wordt er wel eens tureluurs van :p

Mijn buurvrouw gaf haar kids 25 jaar geleden met 3 maanden ook al bijvoeding :)

16. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik dacht dat er een nieuw 'advies' was om te starten met bijvoeding vanaf 4 maanden omdat ze dan minder allergieen ontwikkelen ofzo. Volgens mij is het nog geen officieel advies, maar men is er mee bezig.

Overigens vind ik 3 maanden ook vrij vroeg. Onze zoon is nu net 4 maanden en ik begin hier echt met oefenhapjes, maar absoluut nog geen vervanging voor een fles o.i.d.

Maar weet je het is jouw kind en niet het kind van het cb... Cb geeft adviezen, maar of die nou altijd zo goed zijn hahaha..

17. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    er gaan geluiden op dat het op het gebied van allergiën goed is om jong met allerlei allergenen in aanraking te komen. Daar komt dat advies van 4mnd vandaan. Echter gaat dat onderzoek over allergieën niet in op de darmrijping die pas bij zes maand geschikt zou zijn voor vast voedsel.
    Dus een eenduidige conclusie is er nog niet.

Feit is wel dat potjesfabrikanten nu 4mnd op hun potjes mogen zetten en dat dus ook graag doen, is toch weer meer potjes verkopen.

18. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Er zijn al jaren potjes vanaf 4mnd...

19. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het was geloof ik één onderzoek, en het ging echt om af en toe een theelepeltje. Niet om hele voedingen, of groente en fruithap. Gevalletje nogal ruim geïnterpreteerd dus...

Deel Deze Pagina