afdalende groeicurve - opgezet buikje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kaasschaaf, 14 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Mijn zoon zag er 2 jaar geleden ook ongeveer zo uit. Graatmager, bol buikje... Ik wil je via pb eventueel wel een foto sturen. Hij leek destijds (inderdaad) op een ondervoed kindje en zijn curve boog ook af. Hij had wel honger en benoemde dit ook (dat breekt je moederhart), maar hij kreeg gewoon niets weg. Het kwam zeer regelmatig voor dat hij over een hele dag niet meer at dan een paar happen yoghurt en een cracotte. Na het zoveelste bezoek aan de huisartsenpraktijk was er eindelijk iemand die het idee kreeg om in zijn keel te kijken: hij had zúlke grote keelamandelen (kissing tonsils) dat er gewoon geen eten langs kon. We konden heel snel naar een KNO arts en zij zag er de ernst (gelukkig) van in. Mijn zoon werd met spoed op de lijst geplaatst en nadat zijn amandelen waren geknipt is hij gaan eten als een bootwerker. In de paar maanden daarna is hij 3 kilo gegroeid! Ook het snurken is hierna gestopt. Mocht er niks uit het bloedonderzoek komen, zou je hier misschien ook nog naar kunnen laten kijken. Heel veel sterkte! Ik vond het vreselijk om zo machteloos toe te kijken :(
     
  2. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Wat heftig zeg! Dan breekt je hart gewoon inderdaad.
    Ze hebben vanmorgen zijn oren en keel nagekeken en daar was niks te zien gaf ze aan.

    @Glass
    Ik denk zelf ook aan een bepaalde allergie. Hij heeft overigens vandaag 2x een stukje croissant gegeten en klaagde extra vaak over au in zn buik. Afwachten en hopelijk brengt de uitslag iets waar we wat mee kunnen.

    Huisarts gaf ook aan dat het iets gedragsmatig kon zijn (een peuter fase dus) en dat het dan wel helaas afwachten is wanneer de fase voorbijgaat.

    Vind jullie reacties heel fijn, het idee dat het dus vaker voorkomt en jullie je erin herkennen.
     
  3. Paprikaas

    Paprikaas Bekend lid

    16 jun 2013
    555
    5
    18
    Mijn dochter had het ook na 2,5 jaar dat ze zeiden kijk maar aan!! hebben we nu met 3,5 diagnose coeliakie ik zou zeker eens vragen of hij daar via de ka/ha op getest kan worden.
     
  4. Paprikaas

    Paprikaas Bekend lid

    16 jun 2013
    555
    5
    18
    Oww lees net dat hij daar al op word geprikt maar hier dus ook graatmager platte billen en hele bollebuik ze kwam amper tot niet aan en lengte boog constant steeds verder af...
     
  5. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Ik zag op internet trouwens dat je coeliakie zelftesten hebt. Zou dat serieus wat zijn?
     
  6. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Vanmiddag even contact gehad met de huisarts. De uitslag van coeliakie was er nog niet. Er waren wel wat andere uitslagen. Hij blijkt een laag HB te hebben en een verhoogd bezinksel. Ze gaf aan dat dat wel samenhangt met coeliakie maar dat ze dat nog niet zeker kon zeggen zolang die uitslagen van de coeliakie er niet is.

    Ik mag morgenmiddag weer bellen, hopelijk is er dan meer duidelijkheid.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Hoop voor jullie dat er gauw meer duidelijk is. Coeliakie zou wel zwaar balen zijn, maar dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wel heel goed dat ze meteen gaan checken wat er kan zijn! Hopelijk snel de uitslag, sterkte!
     
  9. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    754
    217
    43

    Mijn oudste(21) had tot ongeveer 6/7 jaar standaar een bolle buik.Nooit iets kunnen vinden behalve de koemelkallergie. Vader bleek dit achteraf ook te hebben gehad als kind. Maar 21 jaar geleden ging dit wellicht nog iets anders dan nu.
    Jongste (6) heeft door een aanlegprobleem in de darmen een heftige bacteriele overgroei gehad( een teveel aan verkeerde bacterieen in de dunne darm) waardoor ze veel vieze windjes liet en een hele opgezette buik had. Mijn eerste gedachte toen ik de foto zag na het lezen van je verhaal is dat hij misschien een reactie heeft op een bepaalde voedingstof. Je zou ipv gewone melk eens over kunnen gaan op lactosevrije volle melk( AH eigen merk heeft dit) en kijken of hij dan minder last heeft en de lucht wat afneemt. Lactose is voor heel veel mensen gewoon niet fijn volgens onze mdl arts. Als er uit de onderzoeken van de huisarts niets komt zou ik een doorverwijzing vragen naar een kinder(mdl)arts.
     
  10. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt voor je reactie! Het zal sowieso een reactie ergens op zijn. Hetzij gluten of lactose enz.
    Ik heb vrijdag gebeld maar de uitslag was nog niet binnen. Het blijkt op kweek te zijn gezet en dat duurt langer. Ik mag dinsdag weer bellen (ivm Pasen).
    Hij drinkt geen melk en eet geen kaas. Als hij al wat eet want dat doet hij nog steeds weinig tot niet. Klaagt nog steeds over au in zn buikje. Hopelijk weten we het snel want het is gewoon echt sneu voor hem.
    Een doorverwijzing naar een mdl arts al dat niet een kinderarts wil ik sowieso graag want dit ga ik niet nog lange tijd aankijken mocht de coeliakie uitslag negatief zijn.
     
    Miracle79 vindt dit leuk.
  11. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #31 Poolvos, 21 apr 2019
    Laatst bewerkt: 21 apr 2019
    Zojuist je hele verhaal gelezen en ik begrijp je bezorgdheid. Super goed dat je aan de bel hebt getrokken en naar de huisarts bent gegaan. Als kinderarts word ik een beetje verdrietig dat het consultatiebureau (incl de dokter daar) níét hebben gereageerd bij het afbuigen van de curve, zeker als het om 1,5 en bijna 2 SD-lijntjes gaat!

    Edit: te vroeg gepost ^-^ de rest nog niet getypt.

    Je huisarts is ook een topper dat deze alle diagnostiek meteen inzet! Wij krijgen ook wel verwijzingen om minder.
    Ook ik zou deze zelfde testen hebben gedaan; en ben benieuwd naar de uitslag. Het klinkt verdacht voor met name coeliaki. Niet zo voor laktose of koemelkeiwit ofzo. Ik hoop het natuurlijk niet voor jullie, maar tegelijkertijd ook niet het ergste dat er is.
    Mocht het geen coeliaki blijken, zou ik nog willen weten of een ontstekingsziekte van de darm is uitgesloten.

    Tot slot, mocht de uitslag negatief blijken. Heel gek, maar 4 weken super adekwaat laxeren zou mijn eerste stap dan zijn. Zou je kunnen doen in afwachting tot afspraak bij kindergeneeskunde dan :)
    Verstopping is op deze leeftijd soms heel stiekem en kan ál deze klachten geven. Inclusief de tekorten betreft Hb enzo. Minder eetlust, buikpijn, opgezette buik.
    Wij zouden 4 weken behandelen met als doel 1-2 (minstens!) ontlastingen per dag die echt volledig zacht zijn. Niet waterdun, maar zacht. Pas daarna en na zolang ben je zeker dat het geen verstopping is.
    Meestal doe ik deze behandeling al terwijl ik wacht op de bloeduitslagen, baadt het niet, schaadt het niet.

    Spannend! Maar nu is het snel dinsdag!
    Hopelijk is jullie zoontje snel weer de oude!
     
    Viviennee en Fuddey vinden dit leuk.
  12. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Je wilt niet weten hoe prettig ik deze reactie vind! Fijn om te horen dat een professional bevestigd dat er iets niet klopt.
    Coeliakie is zeker niet het ergste en ik lees dat kinderen van een gluten vrij dieet al snel weer heel goed opknappen. Komt uiteindelijk ook wel goed.

    Het laxeren is denk ik in overleg met een mdl of kinderarts lijkt me?
    Vind je ook dat als de coeliakie negatief is ik om een doorverwijzing mag vragen?
     
  13. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wat een snelle reactie terug :) allereerst fijn dat je mijn lange verhaal waardeert, ik twijfelde een beetje of het niet veel meer was dan je vroeg.

    Het laxeren zou ik sowieso even met de huisarts overleggen; niet zozeer omdat het kwaad kan als je het zelf doet, maar vooral omdat het fijn is als je een receptje krijgt en niet receptvrij hoeft aan te klooien. :)

    Een verwijzing naar de kinderarts lijkt me niet meer dan terecht, eigenlijk ongeacht de uitkomst. Misschien dat het regionaal een beetje verschilt, maar in het ziekenhuis waar ik het eerste deel ben opgeleid (in Limburg, ik woon nu in het buitenland) hielden wij eigenlijk alle kindjes met coeliaki ook onder controle. Maargoed: dat kan dus regionaal verschillen. De huisarts zal dat zelf t beste weten.
    Is de uitslag negatief lijkt me een verwijzing sowieso goed (niet allerminst om dus nog een ontstekingsziekte uit te sluiten. Als je geen ontlasting hebt hoeven inleveren, is dat nu nog niet gedaan).
    Nogmaals super goed gedaan en veel succes! Zeker doorpakken nu hoor!
     
  14. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt! Dan wachten we dinsdag af en zal ik bij een negatieve uitslag zeker dit met haar bespreken. Met een positieve uitslag op coeliakie verwacht ik sowieso een doorverwijzing, een goede begeleiding (al dan niet bij een diëtiste) lijkt me dan wel op z’n plaats. Wij zouden dan naar het Isala in Zwolle worden verwezen denk ik.
    Ontlasting inleveren hebben we nog niet gedaan. Ze sprak wel over het inleveren van urine ivm een mogelijke blaasontsteking (kinderen kunnen daar misselijk van worden zei ze) maar dat doe ik mocht er dinsdag niks uitkomen.

    Hij heeft wel elke dag ontlasting. Wat erg stinkt en zacht is. Maar ook vaak kleine beetjes, zogenoemde ‘remsporen’ in de luier. Geen idee of dat een teken van verstopping of coeliakie kan wezen.

    Ik zal sowieso hier jullie op de hoogte houden wat er uitkomt.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  15. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Klinkt als een super plan! Met het Isala heb ik niet direct ervaring - maar dat komt vast helemaal goed.
    De blaasontsteking lijkt me goed om uit te sluiten, nu het toch is aangeboden, maar super onwaarschijnlijk. Ik doe die eigenlijk niet standaard bij dit verhaal. Maar niets tegen een grondige huisarts :)

    De ontlasting die je beschrijft kan best bij verstopping passen. Zeker kleine beetjes, zacht of zelfs diarree achtig. En indirect kan het ook bij coeliaki passen; die kindjes krijgen super vaak óók verstopping.
    Hoe dan ook, je zult het binnenkort weten! Heel even geduld nog tot dinsdag :)

    Wij wachten in spanning met je mee
     
  16. JuMi85

    JuMi85 Lid

    1 aug 2014
    83
    27
    18
    NULL
    NULL
    Onze dochter van 2 heeft ook een opgezwollen buik, klaagt ook over buikpijn. Eigenlijk lijkt het op wat jouw zoontje heeft. Zij heeft 9 dagen na haar geboorte een sonde gekregen omdat ze niet/veel te weinig dronk. Ze heeft een jaar lang sondevoeding gehad en ging daarna zelf eten. Ze eet nog steeds niet heel veel en krijgt daarnaast ook nog dieetvoeding. Ze loopt ook bij een diëtiste om haar groei goed in de gaten te houden.

    Mijn man heeft coeliakie, konden ze niet via het bloed vinden en zijn ze pas na 15 jaar achter gekomen. Onze dochter is ook getest op coeliakie, omdat ze veel en vaak last had ( eigenlijk nog steeds heeft) van diarree en moeite bij het poepen, uit het onderzoek kwam niks raars.

    Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.
     
  17. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Vanmiddag gebeld met de huisarts. De coeliakie waardes waren binnen en zijn negatief. Zijn groeicurve is nog eens bekeken en wij hebben vandaag een doorverwijzing naar de kinderarts gekregen. Hopelijk kunnen we daar snel terecht zodat we snel weten wat ons ventje mankeert.

    @JuMi85
    Bedankt voor je reactie. Wat vreemd dat ze pas na 15 jaar achter de diagnose zijn gekomen bij je man. Vervelend dat je dochter nog klachten heeft en dat je niet weet wat ze nu precies heeft. Dat lijkt me als moeder erg frustrerend want alles wat je wilt is dat je kleintje eet en goed groeit.

    Mijn man kwam ineens met de opmerking of het misschien mogelijk was dat onze zoon een beschadiging in de maag heeft. Dit na aanleiding van het inslikken van een knoopcelbatterij voor ruim een jaar geleden. Deze is met een gastroscopie destijds verwijderd uit de maag, waar hij aan de wand zat geplakt. Het lijkt me sterk want dan had hij al sinds het incident toch last moeten hebben maar we nemen het puntje mee naar de kinderarts.

    Ik houd jullie op de hoogte.
     
  18. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Een negatieve bloedtest op coeliakie hoeft niet altijd te zeggen dat er geen sprake is van coeliakie. Wil je echt zekerheid, dan kan de arts een dunnedarmbiopsie doen (middels gastroscopie) en dit biopt laten onderzoeken door de patholoog.
    Ik wil jullie veel sterkte wensen en hoop dat jullie serieus worden genomen en dat er een verklaring wordt gevonden voor de gezondheidsproblemen.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  19. JuMi85

    JuMi85 Lid

    1 aug 2014
    83
    27
    18
    NULL
    NULL
    Klopt! Zo zijn er dus bij mijn man achter gekomen.
    Bij onze dochter willen ze dit (nog) niet doen, omdat het best ingrijpend is.

    @Kaasschaaf veel sterkte en hoop dat er snel meer duidelijkheid is.
     
  20. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Onze zoon had dit ook is nu 4 jaar en zit nu op een net gezond gewicht wij zijn doorgestuurd naar de diëtiste en hebben nutrinidrank gehad daar is hij van aangekomen

    Zijn bloed alles is gecontroleerd er kwam niks uit alleen dat hij een slechte eter is
     

Deel Deze Pagina