afdalende groeicurve - opgezet buikje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kaasschaaf, 14 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    @Kaasschaaf hoe gaat t nu?

    We hebben je hele forum gekaapt met coeliaki discussie nu :oops::|
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Zeker nooit zelf een glutenvrije periode doen!! Dat kan veel problemen geven bij het stellen van een diagnose.
    En verwar een glutenALLERGIE niet met coeliakie, dat is een auto immuunziekte. Bij een allergie is het nl niet schadelijk voor de darmen, wel vervelend uiteraard. Bij coeliakie beschadigd de darm in verschillende stadia.
     
    littlemunchkin en Poolvos vinden dit leuk.
  3. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Top ontwikkeling! Kan best zijn dat sommige reacties idd van voor 2015 zijn. Blij dat dat onderzoek, mocht het ooit aan de orde komen bij mijn meiden, hen waarschijnlijk gespaard zal blijven. :D
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Hier eentje met een gevoeligheid voor lactose, die heeft exact zo'n buik wanneer ze wat meer lactose binnen heeft gekregen.

    Diagnose lactose intolerant hebben wij niet, ze heeft de eerste 6 weken moord en brand gegild totdat we frisolac gingen geven ipv nutrilon (ivm hoeveelheid lactose) en het na die van eerste fles frisolac direct een totaal ander kind werd, dag en nacht verschil. (Wij zaten op de klok te kijken wanneer t alarm weer af zou gaan, sindsdien niet meer geweest).

    Overstap naar reguliere melk was moeizaam. Paar keer geprobeerd maar geen succes, yoghurtdrink ging wel goed geen klachten en was natuurlijk veeeeel lekkerder. Uiteindelijk tegen 14 mnd kon ze een flesje koemelk drinken zonder issues. Uit een beker of rietjesbeker vertikt ze t echter en flesjes zijn voor baby's dus die tijd is weer over. Slagroom gruwelt ze van, hoeft ook echt niet op dr bord te liggen ze kiepert t direct de vuilbak in ookal ligt dr favoriete eten erbij.

    Reguliere melk uit een beker vertikt ze om te drinken, bak yoghurt of yoghurtdrink gaat goed. Momenteel in een kaasbui wat ze met mate krijgt.

    Ze leert nu met open beker drinken met optimel omdat ze nu wat meer binnenkrijgt dan normaal zien we die plofbuik weer, terwijl als t een lactose rustige dag is (alleen dr toetje en geen bijzonderheden verder) ze dat duidelijk niet zo heeft.

    Vandaar dat we bij haar erg denken aan lactoseintolerantie, met mate gaat t prima dus doen we er nu nog weinig mee. Als ze ouder is denken we er aan t eventueel te laten testen maar ook zij is qua gewicht nagenoeg stil blijven staan sinds 14mnd dus we houden t even in de gaten. Ze is wel vrolijk eet alles wat los en vast zit, de hele dag door en heeft een overdosis energie lijkt wel (of het is mijn gebrek aan wat t zo doet kijken). Wij gebruiken overigens alleen volle producten. Ontlasting wisselt tussen playdoh en keutels.
     
  5. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Inmiddels bijna een week aan de forlax. Sinds gisteren heeft hij alleen maar meer buikpijn en dus ook veel dunne luiers ontlasting ineens. Die ontzettend stinken ook nog. Vandaag 4 dunne luiers vol en vanavond een enorm opgezet buikje.
    Is dit normaal?

    Alleen maar goed de coeliaki discussie voort te zetten. Maar fijn dat bloedtesten vaak wel goed zijn, dan blijft onze vent wellicht een biopt bespaart. Onder narcose is toch ook niet wat (als het niet nodig is).

    Zou ik eventueel nog kunnen vragen om een echo? Dan kunnen ze toch zien of hij een verstopping heeft lijkt me. Dit laxeren vind ik maar niks, hij lag gisteren gewoon te draaien van de buikpijn.:(
     
  6. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Ik zou zeker vragen om een echo maar misschien komt het er nu uit? Of poept hij normaal ook zo vaak? Ik zou even bellen voor overleg.
    Sterkte, sneu dit.
     
  7. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik zou nog even doorzetten met de Forlax. Zielig, dat snap ik, maar misschien wel goed op gang aan het komen nu. Het alternatief is dat je buikklachten blijven zoals ze waren en dat is ook niks. Daarom was je dit traject begonnen.

    Na een dag of 4-5 met goed veel dunne ontlasting kun je een beetje afbouwen. Halveren van dosis bijv.
    Je wilt dat de poep de komende weken op minimaal 2-3x daags en dun uitkomt. De poep mag niet zo dik worden dat het ”worstjes” worden - maar waterdun is ook onnodig. Pudding consistentie is perfect.
    Je kunt dus dosis aanpassen tot je het juiste niveau bereikt. Meer Forlax bij te dik of niet vaak genoeg en minder bij waterdun.

    Op een echo zien we verstopping niet. Op een buikoverzicht krijgen we wel een idee - maar ik maak geen röntgenfotos met straling als dat niet hoeft. Ik hoop dat mijn collegas dat ook niet doen.

    Zing dit nou even uit en als het dan niet blijkt te helpen, heb je het in ieder geval goed geprobeerd en kun je écht conclusies trekken. Als je nu stopt dan weet je nog niks... dan stelt de kinderarts volgende keer gewoon een ander medicijn tegen obstipatie voor en moet je weer opnieuw beginnen. Er is trouwens geen enkel midden dat er beter of slechter voor is. Van allemaal worden kindjes best winderig enzo.

    Ik heb nog steeds vertrouwen dat dit het probleem wel is. Echt, dit is mijn dagelijkse praktijk. Verstopping bij kindjes is vaak helemaal niet zo duidelijk en heeft wel serieuze en langdurige buikklachten tot gevolg.
     
  8. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt voor je reactie, duidelijk. De luiers van gisteren waren wel waterdun. Niet wat ik gewend ben. Maar nu was zijn huidige ontlasting ook al niet dik of hard maar softijs idee. Even aankijken nog maar dus en hopen dat een verstopping de oorzaak is.
     
    JuMi85 en Poolvos vinden dit leuk.
  9. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Korte update:

    Inmiddels 3 weken aan het laxeren. We zien helaas nog geen verandering. Niet in eet patroon, en ook niet aan het verminderen van de buikpijn of het opzetten van z’n buikje.
    Zn gewicht neemt niet toe, maar ook niet af (gelukkig)
    Volgende week dinsdag moeten we weer naar de kinderarts. Hopelijk kan zij ons meer duidelijkheid geven.
     
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Schiet nog niet op dus.
    Hopelijk gauw duidelijkheid idd.
     
  11. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Jammer dat het geen resultaat biedt. Ben heel benieuwd wat de kinderarts nu gaat doen. Sterkte voor jullie.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hopelijk inderdaad meer duidelijkheid volgende week!
     
  13. JuMi85

    JuMi85 Lid

    1 aug 2014
    83
    27
    18
    NULL
    NULL
    Oh bah zeg, wat vervelend. Krijgt hij al dieetvoeding trouwens? Onze dochter komt heel langzaam aan. Eet ook heel weinig, maar misschien kan de kinderarts daar iets meer over/van zeggen. Ben benieuwd hoe nu verder!
     
  14. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Nee, hij krijgt geen dieetvoeding. We kijken eerst of we een eventuele oorzaak kunnen vinden. We zijn ook erg benieuwd hoe het nu verder gaat.
    Is er bij jullie dochter ook iets uitgekomen?
     
  15. JuMi85

    JuMi85 Lid

    1 aug 2014
    83
    27
    18
    NULL
    NULL
    Ja inderdaad eerst kijken waar dit naartoe gaat.

    Wij hebben eind juni pas een afspraak staan bij de kinder MDL-arts. Deze arts werkt in t AMC maar is een keer per maand in t ziekenhuis hier in Almere, vandaar de wachttijd.
     
  16. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Oke wat vervelend die wachttijd ook. Hopelijk gaat de maand snel voorbij voor jullie.
     
  17. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Vanmiddag met ons zoontje bij de kinderarts geweest. Hij is 1,5 cm de lengte in gegroeid! Een klein feestje gevierd, haha. Niks aangekomen maar ook niet afgevallen dus dat is positief.

    De kinderarts kan er niet echt de vinger op leggen. We gaan nu stoppen met laxeren gezien het het ontlastingspatroon, buikpijnklachten en het opgezwollen buikje niet veranderd.

    Ze adviseert ons nu om hem veel vette en volle producten aan te bieden. Om te kijken of de darmen daar beter op reageren en dan zijn ontlastingpatroon dan wat dikker word. Verder onderzoeken wilde ze nu niet doen. Hij groeit en dat is positief, dus gaan we wederom wachten. In augustus hebben we een belafspraak.
    Ik was het er niet helemaal mee eens maar ik vond haar dit keer niet heel meedenkend en dus veel verder kwam ik er niet mee. En ik ben er ook niet genoeg in thuis om aan te geven wat ik zelf graag zie als volgende stap.

    Ik ga nog nadenken over een glutenvrij dieet, ik vind het lastig want ik wil niet dat hij af gaat vallen. Moeilijk dus, als iemand tips heeft. Last het me weten.
     
  18. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Je zou kunnen proberen lactosevrije melk te geven. AH heeft lactosevrije volle melk. Als hij al slecht eet/snel vol zit of lijkt te zitten dan zijn hele vette dingen ook niet heel fijn.
    Ik heb hier een meisje met korte darm en zij krijgt dus extra calorieen. Deels in medische shakes en deels via haar voeding. Je zou een soepje kunnen maken, pompoensoep bijv. met zoete aardappel en creme freche. Even door de blender en je hebt een wat dikker soepje en door de zoete aardappel zou zijn ontlasting wat dikker moeten worden. Appelmoes dikt ook in, net als wat oudere bananen. Bananen die nog wat groenig zijn werken dan weer laxerend. Van je zou een smoothie kunnen maken met lactosevrije melk, banaan en nog iets van aardbei of mango. Dochter krijgt dit standaard als ontbijt. Als ik het iets dikker wil maken gooi ik er frambozen doorheen. En een tip van onze chirurg, probiotica van orthica voor moeder en kind. Gewoon een schepje door de smoothie. Succes, hoop dat je snel wat meer duidelijkheid hebt.
     
  19. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Tnx voor je reactie en tips! Helaas is onze vent niet heel gek op pompoen maar wellicht kan ik dit aanpassen in het soepje.
    De probiotica moet dan ook helpen om de stoelgang dikker te maken?

    Zijn nu een kleine week verder en helaas weer veel buikpijn. Het poepen gaat nu ook moeilijk merk ik. Hij huilt het soms uit. En dat terwijl de ontlasting nog dezelfde consistentie heeft als altijd, softijs dikte dus dit zou met gemak toch uitgepoept moeten kunnen worden. Anders eind van de week maar weer contacten met de kinderarts. Wellicht dat zij nog tips heeft.
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Waarom zou hij daardoor af gaan vallen?
     

Deel Deze Pagina