Allereerst wil ik even heel duidelijk maken dat ik normaal absoluut niet van medicatie etc ben maar naar allerlei dingen geprobeerd te hebben (pictogrammen, gezinshulp etc) denken wij dat het voornaamste probleem bij onze dochter het inslapen is (slaapt ze dan gaat het ook prima) verder hebben we meer problemen met haar maar met name dat naar bed gaan en zoveel moeite ermee hebben breekt op (en nee we weten inmiddels al dat het geen normaal gedrag is en daarom zijn er instanties bij betrokken) Nu wordt ik morgen gebeld door de huisarts of melatonine eventueel een mogelijkheid zou kunnen zijn.. Maar voordat we daar evt aan beginnen wil ik graag jullie ervaringen horen? Het is dus niet voor doorslapen maar echt inslapen..
dat is precies waar melatonine voor bedoeld is. en er zijn hier voor- en tegenstanders heb ik al gemerkt. voorstanders vaak te vinden bij de mensen met echt een flink slaapgebrek
tsjah..heb pas een reportage erover gezien dat het juist op de lange duur slaap problemen in de hand werkt. Maarrrr daar tegenover, als andere dingen geen uitsluitsel brengen, waarom niet! Als het jullie en haar helpt, afbouwen kan je altijd!!
Melatonine was de dokter niet zo n voorstander van maar we krijgen nu een of ander drankje wat ook zou helpen? Nou ik hoop het.. Had haar gister avond toch een melatonine tablet gegeven omdat ik nog een avond al dat gezeur niet aankon en ze is zo zonder zeuren in slaap gevallen.. Hopelijk met dat drankje dan ook..
Hoi, Onze ha was er ook geen voorstander van om melatonine te geven. Wat voor iets heb je nu gekregen van de dokter dan?? (als ik vragen mag). Onze ha zei destijds: je mag het voor een klein poosje best proberen maar als je dat gaat geven, dan wordt het zgn. 'slaapstofje'' dat in de hersenen gemaakt wordt, als het ware afgebroken en krijgen ze het steeds moeilijker om in slaap te komen. Daarom wordt het afgeraden, vooral bij jonge kinderen. Sterkte ermee! Je zit in een lastige situatie vermoed ik zo.
De HA belde me zelf nog dat ze spoed gaan zetten achter de kinderpsycholoog / psychiater waardoor ze onderzocht gaat worden en ik heb opgebiecht dat ik haar gister een tabletje heb gegeven en dat ze er prima op deed en eindelijk zonder strijd ging slapen.. Toen zei ze dat het van haar wel mocht (maar ze is arts in opleiding en staat onder supervisie en die waren er niet zo n voorstander van) ze sou het ook nog overleggen met de psychiater en dit doorgeven dat we dit geven.. Dat drankje was niet specifiek voor het slapen maar was een anti allergie middel waardoor je slaperig wordt.. Maar die krijgt ze dus niet nu gaan toch met melatonine verder als we het maar beperken tot twee.. En nee we hebben het niet altijd makkelijk het probleem gaat ook verder dan het slapen alleeb, al denk ik dat het altijd erger kan en er mensen zijn die het nog moeilijker hebben.. maar de hulpverlening komt moeilijk op gang we zijn al vanaf begin januari bezig en nog nauwelijks verder.. En dat levert een hoop frustratie op en daardoor ga je wel denken "ik kan me voorstellen dat sommige ouders op een gegeven moment ten einde raad zijn" niet dat ik dr iets aan zou doen dat zou ik echt niet kunnen! Maar door die niet zo snelle hulpverlening denk ik dat er wel meer drama's etc gebeuren..
Persoonlijk zou ik het echt liever niet geven en eerder nog verder kijken naar andere hulpmiddelen (danwel met psycholoog of bijv meer alternatief: cd met ontspanningsmuziek, massage, druppels). Maar snap dat jullie al even bezig zijn met hulp op te starten en dat we geen schot in zit.. Of in ieder geval weinig en het jullie opbreekt Hier hebben we ook periodes die ik echt als verschrikkelijk heb ervaren gehad met de oudste van niet in slaap vallen, strontvervelend worden de dag erna in verband met moe zijn en razend de avonden zelf omdat ze het ook gewoon niet meer wist, maar gewoon niet kon slapen. Ging hier na een halfjaar weer zomaar over.. Zelf melatonine gebruikt. Eerste avonden ging ik echt knockout.. Maar al na een paar dagen had het 0,0 effect meer. Dat is ook waarom ik het liever echt echt niet zou geven. Maar ervaringen zijn er erg verschillend in. Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!
Mijn dochter kreeg destijds, ze was toen 2,5 jaar oud 2,5 mg melatonine. Dit kreeg ik van de ka. ze maakt te weinig melatonine aan van zicht zelf. nu krijgt ze het alleen met de klok verzetten een paar dagen tot 2 weken. anders heeft ze er echt last van. ze is nu 5 en ik moet zeggen dat sinds ze naar school gaat het inslapen veel beter gaat. succes!!!
Ben er geen voorstander van. Maar ken jou situatie niet goed om te zeggen of je het wel of niet moet doen. Zou wel kijken wat je al doet om je kind in slaap te krijgen? Belangrijk is dat je ook met deze leeftijd ziet hoe moe je kind je is. Is het te moe om in slaap te vallen kan je kiezen om even nog wat anders te doen om de rust te vinden om te kunnen slapen. Een kind dat vlak voor dat het gaat slapen nog druk is valt moeilijker in slaap dan een kind dat rustig is voor dat het gaat slapen. Rust regelmaat die woorden zijn belangrijk. Helpt het om er bij te blijven voor dat ze gaat slapen helpt het om nog wat te lezen. Helpt het wel of niet douche voor je gaat slapen. of woord het wakkerde van het douche dan zou je eerder al met douche kunnen beginnen bijvoorbeeld voor het eten. Niet rennen en vliegen zelf voor dat de kinderen gaan slapen dus zelf rustig blijven. Hier de ene dag gaat ze eerder naar bed dan de andere dag. De ene dag is ze thuis geweest en duidelijk minder moe. De andere dag is ze naar het kdv geweest en duidelijk om 18.00 uur toe aan haar bedtijd. En hier dan geen problemen tot nu toe met het inslaap vallen maar nog wel steeds problemen met een kind dat s nachts regelmatig wakker woord. Leuk is anders wel werkt acceptatie hier het beste als ik me er bij neer legt s nachts als ze wakker is. Daar bij ben ik wel duidelijker naar haar toe midden in de nacht is het ook mama slaaptijd al lig je maar we proberen toch maar verder te slapen. Dus weet niet wat je al geprobeerd het allemaal. Medicatie is echt het laatste waar je mee moet beginnen. Toch?.
mijn dochter had op haar derde hele erge problemen met inslapen. ze ging om half zeven naar bed, lag uren wakker, viel soms pas om 01.00 uur in slaap. op een gegeven werd ze zo moe ervan dat ze door slaapgebrek en oververmoeidheid compleet uit haar dak ging iedere avond. ik was toen tijdelijk niet samen met haar vader een paar jaar en stond er in de avonden alleen voor. ik was alleen maar bezig met haar sussen van half zeven tot midden in de nacht. ze zette de hele flat op stelten. als ik haar negeerde ging ze zichzelf zeer doen en keihard au roepen en huilen puur om aandacht te krijgen. als ze eenmaal in haar remslaap zat moest ik haar - toen ze eenmaal naar school ging - alweer wakker maken. ze werd agressief, brutaal, chagrijnig en kreeg problemen met meekomen op school (logisch als je compleet op bent) de huisarts weigerde te helpen want het zou wel overgaan maar het duurde inmiddels al 2 jaar. ik was kapot, zij was kapot en echt gezellig was het niet meer thuis. toen ben ik na veel wikken en wegen toch maar melatonine gaan geven en in no time was alles opgelost. ze is gezellig, lief, vrolijk, komt mee op school en slaapt als een roosje. ik ben geen voorstander van medicatie maar voor ons was het de enige oplossing en ik ben nog nooit zo blij geweest met een pilletje. nu had mijn dochter natuurlijk ook wel extreme inslaapproblemen hoor.
Ik gebruik zelf melatonine, ik vind het fijn spul. Ik heb ook helemaal niet dat het na een tijdje niks meer doet. Ik slik maar 1,5 mg. Vrienden van ons hebben ook hele heftige slaapproblemen gehad met hun zoontje, toen 2 jaar oud. Hij heeft uiteindelijk 2 weken een pilletje gehad en daarna gaven ze hem een vitamine snoepje en zeiden ze dat het een slaaptabletje was. Werkte ook Misschien kun je dat proberen? Sterkte in ieder geval!
Mariska: dat is hier dus ook.. Ze ziet er moe uit, ze is enorm vaak driftig, is enorm bleek, brutaal, chagarijnig en doet haar broertje regelmatig zomaar uit het niets pijn... En zo kan ik nog wel even doorgaan! We hebben zelfs momenten gehad dat we dachten: Laten we haar een week ergens onder brengen.. dat doe je natuurlijk ook niet zomaar maar goed dat laat misschien wel blijken hoe "extreem" het is en hoeveel last we ervan hebben... We hebben al gezinshulp, ze gaat onderzocht worden op wat problemen qua gedrag en dat slapen was dus ook een groot probleem! Ik hoop nu echt dat we dat nu in ieder geval opgelost hebben zodat we ons verder kunnen gaan richten op de andere problemen!
kleintje 88 - de kans is heel groot dat wanneer ze weer een weekje goed in slaap heeft kunnen komen de andere problemen die je noemt snel een stuk minder worden hoor. dat was bij mij - god zij dank - wel het geval. het was verschrikkelijk ongezellig en ze kreeg heel veel gedragsproblemen maar dat is ook niet meer dan logisch. als ik slecht slaap en iedere keer uit mijn remslaap gerukt zou worden dan zou ik ook niet te genieten zijn en iedereen afsnauwen denk ik. stel je voor dat je dan nog eens een kind bent die niet weet hoe dit te uiten - drama alom natuurlijk hopelijk valt het dalijk allemaal uiteindelijk mee met verdere problemen en valt alles op zijn plaats straks succes en ik ben wel benieuwd hoe het straks uitgepakt is eigenlijk ....