Help!

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door minimam, 29 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimam

minimam Lid

18 apr 2016
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV

Sinds augustus 2013 ben ik werkzaam voor hetzelfde bedrijf. Met van december 2014 tot maart 2015 3 maanden een pauze. Los van die 3 maanden ben ik nu dus 3 jaar werkzaam voor dezelfde baas.
    Naast deze (bijna) fulltime job van 4 dagen werk ik ook nog 10 uur bij een ander bedrijf. Hier werk ik al ruim 5 jaar. En ook daarvoor heb ik verschillende banen gehad (kledingzaak, kinderopvang). Allemaal op contractbasis maar omdat ik nooit echt zonder werk heb gezeten heb ik nog nooit een uitkering of iets dergelijks aangevraagd.
    Nu weet ik sinds vorige week dat mijn bijna fulltime job per 22 december komt te vervallen. Het bedrijf waarvoor ik 3 jaar gewerkt heb wordt opgedoekt, stopt ermee.
    Ik ben inmiddels getrouwd, heb een huis en ben (na een missed abortion en 'gewone' miskraam) ook nog eens net 7 weken zwanger.
    Bij mijn bijbaantje van 10 uur heb ik al gesolliciteerd naar meer uren maar hierover heb ik nog geen uitkomst. Hopelijk komt dat snel.
    De site van het UWV duizelt voor mijn ogen. Ik raak er gestresst van en veel wijzer word ik er (nog) niet van. Kunnen jullie mij verduidelijking of advies geven over de situatie waarin ik zit? Hoelang recht op uitkering? Zwangerschapsverlof? Als je getrouwd bent krijg je geen bijstandsuitkering of iets dergelijks toch?

Alvast enorm bedankt.

Minimam

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Minimam,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wel enorm vervelend voor je dat je net nu je baan verliest. Ik hoop natuurlijk dat het je lukt voor die tijd een nieuwe baan te vinden, of meer uren kan werken bij je andere werkgever. Lukt dat niet? Dan kan je voor de baan die je verliest een WW-uitkering aanvragen. Dit kan je vanaf een maand voor je werkloos wordt doen, maar uiterlijk een week na je laatste werkdag.

De duur van je WW-uitkering is gebaseerd op je arbeidsverleden. Hoe UWV de duur en hoogte van je WW-uitkering berekent, vind je hier.

Je zwangerschapsverlof kan tussen de vier en zes weken voor je uitgerekende datum starten. Ontvang je op dat moment nog een (gedeeltelijke) WW-uitkering? Of is je WW-uitkering gestopt en zit er minder dan tien weken tussen de laatste WW-dag en je uitgerekende datum? Dan ben je vanuit de WW-uitkering nog verzekerd voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Als je op dat moment alweer volledig in loondienst bent, dan ben je natuurlijk ook weer volledig verzekerd voor de WAZO.

Als je vanuit de WW nog recht hebt op een zwangerschapsuitkering, dan kan je die zelf aanvragen via MijnUWV op uwv.nl. Vanuit je baan in loondienst heb je ook recht op WAZO. Deze aanvraag dien je in bij je werkgever. Je werkgever regelt de aanvraag bij UWV voor je.

Meer informatie over de WAZO-uitkering vind je hier.

Een bijstandsuitkering zou pas aan de orde zijn als je nergens anders recht op hebt. Ook als je getrouwd bent, kan je recht hebben op een bijstandsuitkering. Het is alleen zo dat de bijstandsuitkering een gezinsuitkering is. Alleen als het gezamenlijke inkomen van jou en je partner onder het bijstandsniveau ligt, hebben jullie recht op een (aanvullende) bijstandsuitkering. De bijstandsuitkering wordt verstrekt door de gemeente. Voor meer informatie kan je dus bij de gemeente terecht.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina