Ik weet dat je afgekolfde borstvoeding niet op mag warmen in de magnetron. Maar nu is het zo dat ik niet thuis was en mijn schoonmoeder mijn zoontje te eten heeft gegeven en het opgewarmt heeft in de magnetron. (ze dacht dat is makkelijker en gaat sneller) Terwijl ik haar goed heb laten zien hoe het wel opgewarmt moet worden. Maar nu vraag ik me af, hoe slecht is het? Is het alleen zo dat er wat voedingsstoffen verloren gaan of is het ook nog voor andere dingen slecht. Oh ja het was dus afgekolfde melk die ingevroren is geweest (was wel al ontdooit toen ze het in de magnetron zette)
Voor een keer kan het geen kwaad hoor. Je hebt kans dat er bepaalde gedeeltes in de melk (te) heet worden zgn hotspots. Daar gaan voedingsstoffen van verloren en je kindje kan zich branden. Dus als je kindje zich niet verbrand heeft is er niets aan de hand. Ik zou alleen niet elke keer de melk in de magnetron doen.
Inderdaad, het is zonde van de voedingsstoffen, maar opzich wordt de melk niet verkeerd. Zolang het niet tevaak gebeurd dus.. En inderdaad oppassen met warme plekken, maar dat is vaak met even goed schudden al opgelost..
Als je het langzaam doet op een lage setting dan kan het prima. Dan wordt de borstvoeding als geheel wat warmer en ontstaan niet de hotspots. Dan gaan er ook geen voedingsstoffen verloren. Laat de magnetron dus niet op vol vermogen draaien, maar kies bijvoorbeeld 450 watt en dan 1 minuut voor 200 ml uit de koelkast. Of 1,5 minuut op 270 watt.
je kunt het wel in de magnetron verwarmen, maar dat moet je op een heel lage stand doen, en dan tussentijds de fles even schudden, op die manier gaat er het minst "verloren" ... gr.smoekie
De nieuwe richtlijnen voor bv melk te verwarmen kun je vinden op borstvoeding en dan com erachter. Ik geloof dat het op 300 watt moet.
Ik weet niet hoe ik nu weer op die 300 watt kom (als dat al kan bij een magnetron) kan het nl. niet vinden op die site. Hmmm, lees af en toe een beetje teveel geloof ik 8) .
Heb het wel gevonden, dit staat er op de site. magnetron bij laagste vermogen haal de speen van de fles tussendoor altijd twee keer schudden geen tijdswinst moet zeer zorgvuldig gebeuren kans op ontstaan van hotspots en verlies beschermende stoffen of brandblaren bij baby melk wordt bederfelijk verwarmmethode is tegennatuurlijk Maar volgens mij hebben wij niet eens een lage stand op de magnetron zitten en als we die al hebben heeft ze die niet gebruikt. Vroeg me gewoon af hoe slecht is het eigenlijk? Heb gewoon gezegd dat ik niet wil dat ze dat in het vervolg nog doet, want dat ik dan voor niks heb zitten kolven.. want dat er voedingsstoffen verloren gaan. - altijd goed om een beetje te overdrijven natuurlijk - En ze moet gewoon doen wat ik wil, het is mijn kind. (ze bedoelde het hartstikke goed hoor, hij had honger en ze dacht zo heb ik het mooi snel warm..)
Misschien een tip: mijn vriend begint altijd een flesje op te warmen als hij ziet dat Eva honger begint te krijgen, of als de 3 uur voorbij zijn. Aangezien wij er nooit langer dan 4 uur tussen willen laten (Eva ook niet trouwens ) en de melk nog een uur gegeven mag worden. Dan is de kans het kleinst dat Eva moet wachten.
hier een tijdje geprobeerd met de flesverwarmer, maar dat duurt zo lang! Sven krijgt daarom tijdens mijn werktijden altijd bv opgewarmt in de magnetron en hij groeit en bloeit er niet minder om. een enkele keer lijkt me dus helemaal geen kwaad kunnen.