gekolfde voeding gekoeld bewaren, hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kims, 6 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen.

Straks na de bevalling ga ik weer gewoon studeren. Ik woon zelf in Vlissingen en moet een aantal dagen in de week heen en weer naar Rotterdam.
    Ik ben van plan borstvoeding te gaan geven en zal dus moeten kolven. Maar daarin zit 'm het probleem; hoe moet ik dat bewaren?

Ik heb geen beschikking tot een koelkast/vriezer oid dus ik zal zelf iets moeten verzinnen om het gekoeld mee te nemen.

Vaak vertrek ik al om 6 uur, half 7 's morgens om pas om half 6 weer thuis te komen. Trekken koelelementen het wel zo lang? En kan ik dan na afloop de borstvoeding gewoon thuis invriezen? Hoe lang kan ik het dan bewaren omdat het niet de hele tijd goed gekoeld is?
    Wat voor systeem kan ik daarvoor het beste meenemen? Ik moet ook al boeken en een kolf meenemen dus ik zoek naar een zo klein mogelijke optie ;) (bestaan er speciale kleine tasjes ofzo?)

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. In mijn studieboeken staat hier namelijk niks over vermeld (ik studeer verloskunde ;) ) maar het lijkt mij niet dat ik de enige met dit probleem ben.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb de PISA kolf van Medela daar zit een klein koeltasje bij met een koelelement waar 4 flesjes precies om heen passen. Ik bewaar daar de hele dag mijn melk in en bij thuiskomst direct invriezen.

Mischien kun je ook school vragen of het overdag ergens in een koelkast mag ? Dan gebruik je de koeltas voor de terugreis.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Deze heb ik.

4. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb een heel klein koeltasje met daarop "Good, better breast" ;) Het kostte incl verzendkosten EUR 13 en bij de Action heb ik er een paar hele kleine koelelementjes bij gekocht van EUR 0,59 per 2 (anders bij Hema dezelfde maar 2x zo duur).
    http://www.ikgeefborstvoeding.nl/produc ... assen2.htm

Bevallen mij prima eigenlijk. Ik heb de Medela Swing als kolf en de losse onderdelen+ flesjes + 3 elementjes + doekje passen prima in het tasje. Het motorgedeelte van de kolf met oplaadbare batterijen heb ik dan nog los erbij. Dus dat valt mee.

Ik zet het tasje in zijn geheel overdag in de koelkast. Ik ken ook iemand die de koelelementjes ook nog eens in een vriezer kan leggen.
    Maar ook zo blijft het de hele dag koel genoeg.

Invriezen: hierover heb je verder in deze lijst nog ideeën en kijk anders ff op borstvoeding.com of borstvoedingsforum.nl

Succes!

5. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
  6. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Bedankt voor de antwoorden :)

Ik kan de spullen niet in een koelkast zetten helaas. De school wil dit niet omdat er meer studenten borstvoeding geven (ja, wat wil je, studenten verloskunde raken over het algemeen vaker zwanger dan andere studenten ;) ).

Dus uit jullie verhaal maak ik op dat zo'n koelelement de hele dag meegaat? Nou, dat is mooi :) Qua invriezen weet ik de houdbaarheid wel, dus dat is geen probleem.

Dat gaat trouwens wel sjouwen worden haha. Mijn schooltas was altijd al overvol, maar nu moet er nog een kolf mee (medela swing) + zo'n tasje voor de melk.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Misschien een raar idee hoor, maar juist bij zo'n opleiding zou je dan toch verwachten dat er dan een aparte koelkast komt voor borstvoedende moeders? En dan wel 1 met vriesvak uiteraard ;). Zoveel kost dat volgen mij niet. Misschien een idee om dat aan te kaarten?

Ik sjouw mijn eigen tas met boterhammen enzo, kolftas (PISA), tasje voor de opvang, Maxicosi en Eva mee... echt niet grappig... maar het went ;).

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Je zou een trolleykoffer aan kunnen schaffen, kan je daar alles in doen.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Dat is ook mij gedachte !

En ik sjouw ook altijd met mijn PISA rugzak en nog een tas.

10. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik heb een speciale tas voor mijn swing. lijkt net een handtas.
    daar zit ook mijn koeltasje in met 4 flesjes melk.

11. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Kijk, dat zijn nog eens handige tips!

Ja was het maar waar dat er een koelkast voor borstvoedende moeders op de opleiding komt. Helaas zullen ze dat niet zo snel doen omdat er maximaal 200 studenten (alle studiejaren) op de opleiding zitten. Er zijn er maar een paar zwanger per jaar (zo'n 5) dus daar zullen ze het niet voor doen helaas.

Qua tassen ga ik eens kijken wat ik het makkelijkst vindt. Misschien koop ik wel zo'n enorme rugzak of inderdaad een trolleykoffer, das helemaal geen gek idee! Met 2 tassen lopen lijkt mij niet handig omdat ik vaak een eind moet lopen in de spits.

12. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    En als je met wat voedende moeders een koelkastje bij een kringloopwinkel koopt en op school neerzet?
    Je hebt als studerende moeder toch ook recht op kolfvoorzieningen?

Ik vindt het trouwens heel stoer dat je - ondanks de tegenwerkingen van je opleiding (onbegrijpelijk voor een VK opleiding, maar goed) - toch je eigen plan trekt!

Deel Deze Pagina