Moeite bij poepen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door CMJ, 28 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 CMJ, 28 jul 2014
    Laatst bewerkt: 28 jul 2014
    Mijn zoon is nu 10 weken oud (5 weken te vroeg geboren). Hij krijgt op dit moment nog volledige borstvoeding. Wat ik merk is dat hij erg onrustig wordt voordat hij moet poepen. Hij gaat huilen, met zijn beentjes trappelen. Als het er dan uit is, is hij weer vrolijk. De poep is gewoon vloeibaar als bij borstgevoede baby's. Misschien hier en daar erg vloeibaar naar mijn mening, maar je zou zeggen dat dat er juist makkelijk uit zou moeten komen. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Zou het opgehoopte lucht kunnen zijn?
    Ik wil binnenkort de borstvoeding gaan afbouwen, maar omdat men zegt dat borstvoeding laxerend werkt en flesvoeding juist het tegenovergestelde, maak ik mij een beetje zorgen of hij dan nog meer last krijgt bij het poepen.

Daarnaast zou ik graag nog wat willen vragen. Het lijkt er een beetje op dat hij wat lui wordt met drinken. Eerst dronk hij makkelijk aan beide borsten. Nu vindt hij het wel genoeg aan een. Mijn toeschietreflex is sterk. Hij spuit er regelmatig uit en moet hem dan van mij afhalen, anders verslikt hij zich. Ik probeer ook van te voren af te kolven, maar dat helpt niet altijd, later komt de reflex dan alsnog. Verder denk ik dat ik een beetje overproductie heb (hij groeit ook als kool. Geboortegewicht was rond de 2700 gram, met 2 maanden was hij 5100 gram). Met dit alles denk ik dat hij lui is geworden en makkelijk de voormelk drinkt en weinig de achtermelk krijgt op dit moment. Ik zie namelijk af en toe nu groene poep. Verder komt hij nu vaak al na 2 uur, terwijl hij hiervoor altijd pas na 3 uur kwam. Vooral 's nacht word ik hier een beetje radeloos van. Hij valt ook continu in slaap na de eerste borst. Ik probeer dat ook voor te zijn en hem een boertje te laten, maar soms valt hij dan gewoon op mijn schouder weer in slaap. Ook verschoon ik hem altijd tussen de voedingen door (dat ging hiervoor prima en kon ik de andere borst aanbieden, als hij de eerste niet meer wilde), omdat hij altijd tijdens de eerste voeding moet poepen en om hem wakker te houden. Ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan doen. Mijn borsten beginnen nu vaak hard te worden, omdat ik dus denk dat hij te weinig drinkt (en misschien ook door mijn overproductie). Heb ook al een keer volledig afgekolfd om opnieuw te beginnen, maar echt helpen doet het niet anders dan dat ik een flesje b met achtermelk die ik hem kan geven en dan komt hij inderdaad pas weer na 3 uur. Ik denk dat hij dit nu ongeveer 1,5/2 weken doet. Hiervoor dronk hij lekker door aan beide borsten. Of zou hij gewoon heel effectief drinken nu?

Alvast heel erg bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Zo te horen zijn jullie echt aan het zoeken naar een goed ritme.
    Kindjes die nog niet a terme zijn, nemen de eerste weken vaak inderdaad langere periodes tussen de voedingen. Nu komt hij vaker, en dat komt overeen met de leeftijd, zou hij op tijd geboren zijn.

Je borsten zijn flink aan het produceren zo te horen. Goed hoor! De eerste weken zijn inderdaad afstemmen op vraag van je kindje. Dat je kindje nu ander drinkt maakt dat je borsten weer gaan stuwen. Dit is een natuurlijk proces waardoor uiteindelijk minder melk zal worden aangemaakt.

Het toeschieten is inderdaad lastig vaak. Afhalen en wachten tot het voorbij is (het sproeien) is de makkelijkste remedie. Dan alles drogen (borst en kinnetje) en opnieuw drinken. De voormelk waar je het over hebt is echt in het begin. Wanneer je ook het toeschieten weg laat lopen, hoef je niet heel bang te zijn dat je in onbalans bent met voor- en latere melk.
    Je hoeft je kindje niet steeds tussendoor meer te verschonen. Kijk gewoon maar hoe het gaat.

Ik denk dat het voor jullie heel fijn kan zijn wanneer je met een lactatiekundige afspreekt. Dan kun je alles eens op een rijtje zetten, ze kan al je vragen beantwoorden en ook uitleg geven over ontwikkeling en wat een kindje op zekere momenten nodig heeft of doormaakt. Dat helpt vaak heel erg.
    Veel wordt al vergoed door de verzekering. Het is het echt waard!
    Lekker blijven voeden! En zoek hulp bij je vragen!
    Succes!

3. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hartelijk dank voor je antwoord!

Hij is overigens nu wel a terme....is 10 weken, bijna 11 en gecorrigeerd zou hij 5/6 weken zijn.

Ik heb gedacht aan een lactatiedeskundige in te schakelen, maar ik ga volgende week proberen langzaam af te bouwen. Ik denk dat het dan niet zo veel nut meer heeft, toch?

Overigens, de vraag over het poepen: las iets dat het misschien komt omdat hij prematuur is; zou dat het zijn?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Veel kindjes poepen tijdens het voeden, anderen net zo vaak er na.

Deel Deze Pagina