Ik weet niet goed of ik mijn vraag hier moet stellen maar aangezien ik bijna volledig borstvoeding geef doe ik het hier maar. Gisterochtend heb ik ons zoontje een flesje (4 schepjes Friso) poedermelk gegeven. Hij dronk het heerlijk op. Mijn borsten heb ik toen afgekolfd en ik kolfde er ongeveer 160 cc uit (2 borsten). Gisteravond heb ik ons jongetje rond 21 uur voor het laatst zelf gevoed. Hij bleef echter maar brullen en ik heb 'm wel 6 x aan moeten leggen. Ik weet dat er regeldagen zijn maar gisteravond was het echt wel heel erg. Denk dat hij het ook erg warm had. Om 21 uur ben ik naar bed gegaan en om 23 uur heeft mijn vriend de fles gegeven met afgekolfde melk. Daarna werd hij pas om 5 uur wakker dus ik heb een heerlijk nachtje gehad. Om 5 uur uiteraard de borst gegeven en vanmorgen om 9 uur weer. Rond een uur of 13 wil ik dan eigenlijk weer een flesje kv geven en mijn borsten weer afkolven zodat mijn vriend dan weer de laatste voeding kan geven. Ik wil geen kv voor de nacht geven eigenlijk omdat hij anders 's nachts misschien last kan krijgen van zijn darmpjes. Maar goed, nu hebben mijn borsten dus niet live gevoed van 21.00 tot 5.00 en gisteravond leek hij telkens niet genoeg te hebben. Ik ben wel heel bang dat de productie nu achteruit gaat en dat wil ik absoluut niet. Ik wil maar 1 x een flesje geven en de rest van de dag/nacht gewoon bv. Ik lees hier ook wel dat veel kindjes bijv al heel lang doorslapen en dan voed je dus ook niet. Hoe doen jullie dat dan als je kindje bijv lang doorslaapt? Gaan jullie dan wel tussendoor kolven ivm je productie? Zal het zo goed blijven gaan zoals ik het nu doe? En hoe doen jullie dat? Bv en fv combineren? Gaat dat goed? En vanaf wanneer deden jullie dat?
Je borsten doen het zo te zien prima. Waarom wil je in vredesnaam je kind kunstvoeding geven? Als je graag een flesje wilt laten geven, kolf dan gewoon een keer. Met kunstvoeding geven ben je aan het afbouwen. En juist met dit warme weer is jouw melk zo belangrijk voor je kind!
Hoi Isabella! Ik begrijp ook heel goed dat je 's avonds graag eens een flesje door je man laat geven om lekker te gaan slapen. Maar mij lijkt ook dat je het best kan kolven? Als je 's morgens na je eerste voeding kolft, heb je wss wel genoeg en anders kolf je later op de dag nog wat bij? En als het de eerste keer was gisteren dat je hem KV gaf, lijkt het me sterk dat je productie nu al achteruitgaat... Mijn zoontje sliep vanaf 6 weken al vele uurtjes achter elkaar en mijn productie is nooit te ver achteruitgegaan. Als dat wel was gebeurt, had ik hem (op mijn vraag dan) overdag een keertje vaker aangelegd. Dus als je je zorgen maakt over je productie, kan je dat misschien doen? Kan me dit weer ook zeker geen kwaad. Lieve groetjes!
Ik denk dat je zoontje last heeft gehad van krampen. N Ik heb mijn zoontje ook een paar keer kunstvoeding (standaard) tussendoor moeten geven, maar daar reageerde hij enorm op met darmkrampen. Het was echt zielig gewoon! Als ik nu wat bij moet geven, dan geef ik Kruidvat Extra Care ofzo, die voor (of tegen ) darmkrampen en dat gaat wel goed. Maar je zou inderdaad ook een flesje bijelkaar kunnen kolven. Mijn zoontje slaapt van 19u en vóór ik ga slapen kolf ik nog even mijn borsten leeg. Zo bouw ik meteen een lekker voorraadje op. Maar mijn zoontje slaapt wel door vanaf 19u, dus het moet natuurlijk wel kunnen he... Ik kan me niet voorstellen dat van 1x van 21 tot 5u niet voeden, je productie al minder wordt. Maar je weet natuurlijk nooit! Mijn zoontje slaapt al een poosje door en ik heb er nooit last van gehad dat mijn productie daardoor minder werd. Maar helaas hoor je het wel vaak dat als je kindje door gaat slapen dat de borstvoeding dan op den duur ook minder wordt. Ik ben trouwens pas later begonnen met kolven voor ik zelf ga slapen, maar dat heb ik puur gedaan om een voorraadje aan te leggen.
Bedankt voor jullie adviezen maar ik kan over de hele dag nooit genoeg voorraad bij elkaar kolven om mijn vriend 's avonds laat een flesje te kunnen geven. Mijn borsten reageren niet zo goed op de kolf en ik kolf er tussen de voedingen door maar heel heel weinig uit. Dus eigenlijk is dat helemaal geen optie helaas. Anders had ik dat natuurlijk wel gedaan.
Geef je één of twee borsten per voeding? Wat ik doe is 's ochtends één borst geven. De borst waarmee ik het laatst heb gevoed. De andere goed gevulde borst kolf ik dan af. Zo bouw ik een voorraadje op en kan manlief af en toe een flesje geven als ik andere actiteiten heb 's avonds.
Eigenlijk drinkt hij altijd standaard 2 borsten en ook best wel lang. De ene wel 20 minuten en de ander vaak nog 10 minuutjes maar dan kolf ik er na een uurtje ofzo eigenlijk haast niks meer uit. Misschien 10 cc ofzo. Dus dat schiet echt niet op. En ik heb ook echt geen zin om naast 8 x te voeden nog eens een paar keer per dag met die kolf te zitten. Ik vind het ook wel fijn om hem ook aan flesvoeding te laten wennen en wil dat toch wel graag (proberen) te combineren. Ik moet wel zeggen dat hij sinds een paar dagen iets korter drinkt en vanavond heeft hij zelfs maar 1 borst gedronken. Heb toen uit de andere borst 60 cc gekolfd. Vanmiddag heb ik ook rond 13 uur beide borsten gekolfd. Kwam er 160 cc uit. Daarna zoontje wakker gemaakt en flesje kv klaargemaakt. Maar ik dacht nog "ach laat ik 'm eerst maar even aanleggen, wel zo fijn voor hem". Had verwacht dat er praktisch niks meer uitkwam omdat het ongeveer 10 min na het kolven was maar hij kreeg er toch nog best veel melk uit en dronk uiteindelijk maar iets van 20 cc kv.
Je kunt prima een flesje kv geven hoor. Ik ben zelf met 5 maanden daarmee begonnen, hij kreeg toen s' ochtends en 's avonds bv en 2x overdag kv. Ik doe dit nu nog steeds en het gaat prima. Ik wilde gewoon zelf niet afkolven, ik vind het niet prettig en ik heb nog 2 kids rondlopen. Als de kv niet goed valt kun je even een ander merk proberen. Ik gebruik Friso. Ik moet zeggen dat ik het heerlijk vond zo op deze manier!
In principe hoef je maar 1x een fles kunstvoeding te geven. Daarna kolf je gewoon elke keer i.p.v. die voeding, zet het in de koelkast en geeft die melk de dag later. Overigens, als het je vooral om het oefenen en wennen aan een flesje gaat dan is 20cc al genoeg hoor!
Hoi, ik kolfde 's morgens als ze wat langer doorsliep of 's nachts, dan dronk ze er maar 1 en kolfde ik de andere. Of als ze overdag een keer wat langer sliep. Hier heel veel avonden met een kind aan m'n borst doorgebracht, zo'n beetje van 17-22u. Het gaat weer over! Flesje afgekolfde melk hielp hier ook vaak niet, ze wilde gewoon de borst. Inmiddels krijgt ze om 19u de laatste voeding en ik kolf zelf nog even voor de nacht. Rond 19u heeft ze hier vaak niet genoeg en krijgt ze eerst de afgekolfde melk of ze heeft bij de oppas om half 6 nog een fles gehad. Maar hier nog wel een nachtvoeding hoor dus hier zit er ook niet heel veel tijd tussen.
Dat komt omdat je melkklieren beginnen met melk maken zodra je begint met kolven of voeden en het uur daarna. Langer wachten dan die tijd tussen voedingen of kolven heeft voor de hoeveelheid melk die je maakt dan ook weinig zin. En een goeddrinkend kind krijgt er toch altijd meer uit dan een apparaat.
Ik zit zelf ook na te denken om de laatste voeding kv te geven. Alleen ben ik huiverig ivm met allergien (koemelk) in het gezin . We hebben nu spruw en het continue kolven en uitkoken, het vraag veel van me omdat ik ook een peuter heb rondlopen van bijna 3. De laatste voeding geef ik uit een fles, omdat ze ontzettend veel spuugt en ik er daarom nutriton doorheen doe.
Heel veel kinderen hebben een periode dat ze in de avond veel en vaak en kort aan de borst willen. Dat heet 'clusteren'. Voor jonge babies is dat een manier om de drukke dag die ze achter de rug hebben op een plek te verwerken waar ze zich veilig voelen. Verder is het een manier om zich vol te tanken voor de nacht (je ziet heel vaak dat ze na een clusterperiode echt langere nachten gaan maken) en om de productie op peil te houden. Het is in zo'n clusterperiode heel belangrijk voor de rust van jezelf en je kind om je er gewoon aan over te geven, gewoon jezelf met kind op de schoot op de bank installeren, afstandsbediening of mooi boek en lekkers te eten en drinken onder handbereik. Ga je tijdens zo'n periode juist met kunstvoeding in de weer, dan missen je borsten een enorme boost voor de productie, en je kind mist een plekje waar het zich veilig kan overgeven.