Wanneer en hoe beginnen met vast voedsel?

Discussion in 'Borstvoeding' started by cookiediva, Oct 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Ik vraag me af hoe en wanneer jullie zijn begonnen met het introduceren van vast voedsel. Noah is nu 5 maanden, en ik ben van plan om tot 6 mnd. volledig BV te geven. Maar wat daarna? Eén keer tussendoor een groentehapje aanbieden? Of fruit? En hoeveel geef je dan?

Ik heb het boek van Stefan Kleintjes gekocht, daarin wordt vooral aangeraden om BV voorlopig nog de hoofdvoeding te laten zijn, maar langzamerhand wordt het kolven op mijn wekr toch een struikelblok en ik houd er rekening mee dat ik begin volgend jaar echt moet gaan afbouwen.

Graag jullie ervaringen bij het introduceren van ander voedsel! Thanks ::)

2. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik ben met ruim 5 maanden begonnen omdat ze echt te hongerig werd. (heel vaak willen drinken en dan nog niet voldaan, huilerig, slecht slapen, ...)
    ik ben begonnen met pap, rijstepap aangemaakt met gekolfde melk. daarna fruit (geprakte banaan, gekookte en gepureerde allel en peer). nu ben ik begonnen met groente. Ze is gek op geprakte zoete aardappel. ook wortel met appel (gekookt en gepureerd) vind ze heerlijk.

hoeveel, ja, als het aan haar ligt zou ze bakken vol eten. ik houd het op een klein kommetje per keer. je kunt beginnen met een paar lepeltjes, maar mijn dametje werd zo boos dat ik na twee schepjes ophield dat ik haar het hele bakje maar heb gegeven... gewoon op je gevoel afgaan en op hoe je kindje reageert. maar niet teveel ineens natuuurlijk. het beste een hapje per dag introduceren. en als dat goed gaat na een paar dagen een andere. ik begon met een per dag, nu zit ze op twee, 's morgens pa en 's middags groente en fruit. ik doe ook vaak fruit door de pap (vooral als ik te lui ben om meer t ekolven, dan maak ik het aan met fruit en water ipv melk...)

3. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik ben begonnen met 6 maanden en een paar dagen.
    3 Dagen achter elkaar dezelfde groente, na 2 weken fruit erbij, alles a la rapley. Pas met 9,5 maand at hij 3 kleine maaltijden per dag. Leren eten kost gewoon tijd. Uiteraard is melk het eerste jaar hoofdvoeding, dat is alleen maar goed, zo kunnen de darmen langzaam wennen aan vast voedsel. Ik heb nooit geen pap gegeven ( 1x biobim,was geen succes),maar met 7 maanden een broodkorst om op te sabbelen, ging meteen goed.

IK vond/vind het boek van Kleintjes een echte aanrader, kan het iedereen aan bevelen.

4. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Oké, ik hoor van jullie beiden dat het dus echt afhankelijk is van je kind (hoe kan het ook anders :eek:)). Noah lijkt nog totaal niet geïnteresseerd in ons eten, en hij zit ook nog niet zelfstandig, dus ik ga het niet overhaasten.

Hij gaat 2 dagen naar het kdv en mijn moeder past een dag op, dus het is de vraag hoe gemakkelijk het zal zijn om consequent Rapley toe te passen. Ik dacht op het moment aan een combinatie: soms een prakje, soms stukjes, maar zal moeten zien hoe dat werkt en bevalt.

Ik hoorde van een collega dat zijn dochter zich *enorm* had verzet tegen het overgaan van bv op af en toe een flesje kv of gewone melk. Ik probeer de BV zolang mogelijk vol te houden, maar zoals ik al zei weet ik niet wat haalbaar is ivm mijn werk.

Share This Page