! HELP ! 6 maanden 100% borst maar nu te weinig melk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door B en N, 26 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Eigen zegt mijn titel al genoeg maar ik zal het nog even uitgebreid uitleggen.

Inmiddels krijgt ons meisje 6 maanden volledig borstvoeding en dit is eigenlijk altijd zonder problemen geweest, ik had altijd eerder te veel dan te weinig melk helaas is dat verleden tijd.

Sinds ongeveer 1,5 a 2 weken is mijn productie namelijk extreem gedaald, waar ik vroeger overdag op werk met gemak minimaal 400cc kolfde kolf ik nu maximaal en met veel moeite 160cc.
    Ik hoopte dat dit een korte dip zou zijn.
    Ons meisje drinkt op een dag bij de opvang minimaal 350cc wat betekende dat ik de afgelopen andere halve week mijn voorraad moest aanbreken, dit ging alleen wel erg had met 200cc elke keer uit de vriezer halen.
    En nu heb ik nog maar 300cc in de vriezer liggen :( wat betekend dat als er niet snel wat verranderd ik ons meisje niet genoeg melk mee kan geven.

Met pijn in mijn hard en tranen brandend in mijn ogen vraag ik me af is dit dan het eind van het borstvoeden?
    Om eerlijk te zijn ben ik nog helemaal niet toe om te stoppen en geniet zo enorm van de momenten samen met ons meisje.

Nu vraag ik me alleen af wat moet ik doen.

Morgen ben ik gelukkig vrij dus kan ik ons meisje zelf voedden daarbij zal ik proberen te kolven maar dat heb ik net ook geprobeerd en ookal heeft ons meisje 2uur geleden voor het laatst gedronken ik kreeg er nog geen 15cc uit :(.

Ik heb er alles voor over en zat eerst te denken om domperidon te halen, maar na wat onderzoek op internet doe ik dat maar niet (aangezien het in de melk terug komt met eventuele gevolgen). Zijn er naar weten van jullie middelen die helpen en niet schadelijk zijn?

Helpt bijvoorbeeld de borstvoedings siroop van vsm?

Hopelijk is er hier iemand die mij kan helpen moet goede tips om mijn productie weer normaal te krijgen.

Alvast bedankt,

Een bange mama die eigenlijk nog heel graag en lang borstvoeding wil geven

2. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik had dit vooral bij 4 maanden. Schijnt bij 4 en 6 maanden een dip te zijn in de productie. Het enige wat ik gedaan heb is zovaak mogelijk aanleggen (of kolven), ondanks er soms haast niks uit kwam.
    Maar het komt dus wel goed! Bij mij duurde de dip zo'n 2-3 weken.
    Succes!

3. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Het is vast de 6 maanden dip! Ik heb er zelf niet zoveel van gemerkt, maar volgens mij is ie wel berucht.

Wat kan helpen om de productie op te krikken is om een dagje superveel rust te nemen, lekker met je meisje tegen je aan in bed te kruipen, liefst allebei bloot (huid-op-huid contact schijnt enorm te helpen), en dan heel veel aanleggen. Klinkt ook niet vervelend toch :D ? Beter dan nakolven (tenminste, ik vind kolven echt een rotklus), maar dat kan ook helpen: meteen na elke voeding de kolf erop. Er hoeft niet veel uit te komen, maar dan geef je je lichaam het signaal dat er meer aangemaakt moet worden.

Ga er in ieder geval niet om stressen wat dat is ook niet bevordelijk voor de productie....

Heel veel succes en niet wanhopen hoor! Het komt vast goed!

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Klinkt als de 6 maanden dip. Bij mij ging toen de voorraad uit de vriezer ook hard. Na 2 weken was hier de dip weer zo goed als voorbij.

Veel aanleggen en extra kolven. Kost even veel tijd en energie, maar het komt goed meid.

Kwebbel

5. Barbabintje

Barbabintje Fanatiek lid

28 mrt 2007
    2.397
    0
    0
    Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, veel aanleggen en/of kolven om de aanmaak te stimuleren. En idd proberen niet teveel te stressen (maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan).

Wij hadden ook een dip rond de 6 maanden. Sterkte!

6. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ook ik kan niet anders dan me aansluiten bij de andere meiden. Ook hier een flinke 6 maanden dip gehad. Ik heb wel domperidon gebruikt iom de apotheek. Dit heeft mij goed geholpen, verder veel huid op huid contact, kolven en aanleggen. Volhuoden hoor meid het komt echt weer goed!

7. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Kolf je ook nog voor het slapen gaan?
    Ik heb dat ook nodig voor de werkdagen en het is natuurlijk ook handig om de vraag in stand te houden.

8. pinkeltje

pinkeltje Lid

2 nov 2007
    43
    0
    0
    huismamma
    italie
    bedoelen jullie donperidoen het medisein?Ik denk dat ik het zelfde probleem heb, minder melk ineens, vooral savons en snachts en ik wil ook graag verder met bortsvoeding geven.

9. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik hoop inderdaad echt dat het de zes maanden dip is en dat deze snel voorbij gaat want vind het zo moeilijk om te zien dat ik er bijna niets uitkrijg.

Ik kolf nu sochtends vroeg 1 keer vervolgens overdag 2 keer op werk rond 11 uur en rond 15 uur volgens rond 18 uur zodra ik thuis ben nog een keer en ik heb nu de afgelopen dagen geprobeerd savonds te kolven maar ookal ligt de kleine dan al 2 a 3 uur te slapen ik krijg er met moeite 20cc uit.

Ik probeer rustig te blijven en niet te stressen maar zodra ik na een kwarier kolven nog meer 20cc heb kan ik dat gevoel moeilijk tegen houden.

Ik kijk enorm uit naar morgen en zondag lekker de hele dag met de kleine meid knuffelen in de hoop dat dit mijn melk goed doet.

Gisteren officieel het eerste tandje gevoeld dus hopelijk gaat ze me niet te veel pijn doen met drinken ;) maar ook dat heb ik er zeer zeker voor over!

Iniedergeval alvast bedankt voor jullie reacties en de steun dat doet me toch goed en alle tips blijven welkom, ik hou jullie op de hoogte met hoe het gaat!

Liefs

10. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Vandaag eindelijk weekend (heerlijk) alleen een druk weekend betreft borstvoeding, ben namelijk druk bezig om mijn productie op te krikken.

Wat ik op dit moment doe is elk uur aanleggen aan 1 borst en de andere kolven en als ze ligt te slapen beide borsten kolven. En dat dus elk uur maar wat ik me nu afvraag is dit goed of kan ik beter 1 borst geven en de andere bijvoorbeeld om de 2uur kolven?
    Echt veel komt er niet uit (30cc per uur ongeveer maarja maal 5x kolven is toch 150cc...).

Wat is volgens jullie de beste manier?

Bedankt alvast :)

11. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik zou alleen na de voedingen nakolven. Dan krijgen je borsten wel een seintje, maar dan zit je niet elk uur te kolven. Verder zou je toch de domperidom kunnen overwegen. Dan slik je hem direct na de laatste voeding en tegen de tijd dat je kindje voor de volgende voeding komt is het al uit je systeem....

Krijg je wel een (merkbare) tsr met kolven? Dan wil de neusspray ook nog wel eens helpen.

Sterkte!

Deel Deze Pagina