Afgeplat hoofdje en (bijna) gesloten kleine fontanel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door charity2010, 11 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Hoi dames,

Mijn zoon is nu 11 weken en heeft rond de leeftijd van ongeveer 4 weken een voorkeur ontwikkeld. Bij 8 weken hebben we op advies van het CB de kinderfysio ingeschakeld. Vorige week heeft ze een meting gedaan om te berekenen hoe ernstig de afplatting was. Deze is niet goed gegaan en dus is hij vanmorgen opnieuw gedaan. Ze belde net op met de uitslag, ze heeft de schuine en de recht afplatting berekend en deze zijn beiden zeer ernstig dus gaan we nog intensiever met de fysio aan de gang. Hij heeft al een zijliggingskussen en dat gaat erg goed. Maar nu het volgende. Vorige week gaf de fysio aan dat ze zich zorgen maakte om zijn fontanellen, die boven op zijn hoofd (de grote) is nog duidelijk open maar niet heel groot. De achterste kon ze eigenlijk helemaal niet meer voelen. Toevallig hadden we die week al 'n afspraak bij de HA staan omdat hij sinds zn geboorte non-stop verkouden is en de laatste tijd ook heel erg veel spuugt. Fysio heeft gelijk HA gebeld en haar zorgen voorgelegd. HA heeft Brandon uitgebreid onderzocht en constanteerde indd dat het achterste fontanel bijna gesloten is. Of dat ernstig was of niet, gaf ze me geen antwoord op. Dus we stonden eigenlijk met veel meer vragen buiten dan dat we binnen kwamen (ook met zijn verkoudheid en vele spugen). Fysio adviseerde een verwijzing naar de KA om zijn schedel goed na te laten kijken, HA wou deze niet geven. Ze wou eerst de komende 4 weken afwachten.
    Nu hebben we dus vandaag te horen gekregen dat de afplatting zeer ernstig is. Hij heeft een hele sterke voorkeur naar links en draait ook niet tot nauwlijks naar rechts. Nu gaan ze dus eerst de oorzaak zoeken waarom hij dat niet doet, of dat is omdat hij dat gewoon niet wil of omdat er meer aan de hand is. Fysio vertelde ook nogmaals dat de fontanellen nu goed in de gaten moeten gehouden worden. Als de achterste indd dicht zit, heeft behandeling namelijk niet veel zin meer omdat het schedel dan toch niet meer kan vervormen op die plek. Schedel groeit via de schedelnaden.

Zijn er dames met ervaring hier in? De meting word met 5 maanden herhaald en indien nodig krijgt hij dan een helmpje. Daar maak ik me ook niet zo'n zorgen om. Op internet lees ik dat het heel normaal is dat het achterste (kleine) fontanel met 2 maanden dicht zit, maar waarom willen ze dat dan zo goed in de gaten houden? Donderdag naar CB en dan moet ik ook aan hun alle metingen etc. laten zien en de HA wil dus over 4 weken weer contact. Ze had me nog een briefje voor de fysio mee gegeven en ook daar stond duidelijk op dat ze de fontanellen goed in de gaten willen houden. Fysio gaf net dus ook weer aan om toch een verwijzing voor de KA te vragen om zijn schedel na te laten kijken..

2. femke1987

femke1987 Actief lid

11 jun 2009
    416
    0
    0
    Mijn oudste had ook een forse afplatting bij de eerste meeting had hij een afplatting van 120% hij heeft dan ook veel eerde een helmpje gekregen normaal krijgen baby's die rond de 6 maanden mijn zoontje had hem met 4 en halfe maand ook bij hem dachten ze dat de schedel naden al vast gegroeid waren er zijn toen foto's van zijn schedel gemaakt gelukkig was dit goed hij kreeg 2 keer per week therapie en wij moesten 6 keer per dag oefenen en het wa een strijt wat de afplatting was dus danig erg dat hij er niet meer zijn hoofdje kon draaien wij hadden van alles geprobeerd zijliggings kussen kruiken die had hij. Kon omdat hij moeite had met warm houden en hij was 2weken oud dat hij al een afplatting had wij zijn. Uit eindelijk bij de osteopaat geweest om alles los te krijg zo dat het wat makkelijker zou gaan voor hem sorry voor het warrige verhaal als je nog vragen hebt mag je die gerust stellen

3. misa

misa Niet meer actief

Oef dat is niet mooi. Ik zou dringend vragen om een verwijzing naar een ka en ik zie totaal geen reden om 4 weken te wachten! Als er iets gedaan moet worden, dan lijkt me dan van groot belang da dat snel gebeurt.
    Ik heb me bij de jongste ook eens zorgen gemaakt om de fontanellen. Maar dat was allemaal wel goed uiteindelijk. Maar wat ik me heb katen vertellen is dat er wel eens geopereerd wordt in dat soort gevallen. MAr dat weet ik dus absoluut niet zeker.

Heeft je kindje niet iets verkeerd zitten in de nek? Misschien kun je ook eens een osteopaat bezoeken? Die twee (osteo en fysio) kunnen elkaar soms prima aanvullen. Is hier ook gebeurt ivm een nekwervel die niet goed zat, spanning op het borstbeen en daardoor verkeerd aangeleerde bewegingen. De ene verminderde het probleem, de ander werkte aan de bewegingen e.d.

4. oxbow

oxbow Niet meer actief

Wat een zorgen dan ineens he...

Onze dame is geboren met gesloten schedelnaden (kroonnaden).
    Dus weet een klein beetje van dat traject af.
    Ik weet wel dat je er zo snel mogelijk bij moet zijn als het wel om gesloten schedelnaden gaat, omdat er bij sommige vormen van craniosynostose me 4 maanden al geopereerd kan worden en deze methode minder heftig is dan dat ze met 9 maanden nog eens geopereerd moet worden.
    Zou dus echt contact opnemen met de ka en vragen om een rontgenfoto of echo vn het hoofdje want daarop kunnen ze zien of de schedelnaden nog open zijn.

Mijn ervaring is wel dat kinderartsen te weinig ervaring hebben met craniosynostose en het dus nioiet goed herkennen.
    Ook hier dacht de kinderarts dat het bij onze dame wel mee zou vallen en het om overelkaar geschoven schedeldelen zou gaan, dat ze een week oud was en we moesten na 1,5 maand maar terugkomen.
    ons zat het niet lekker en toen kreeg ik de tip van iemand om contact op te nemen met het Sophia in rotterdam, die zagen bij onze dochter aan de vorm van het hoofdje dat het om craniosynostose ging en daar is ze nu ook onder behandeling.
    Ik zou dus zeker eisen dat er stappen ondernomen worden als je het niet vertrouwd, want bij ons had ons gevoel gelijk.
    sterkte ermee en hopelijk valt het mee met jullie kleine man.

ook zou ik eens een afspraak maken bij een osteopaat om eens te kijken of zijn nekwervel niet scheef zit, hier was dat namelijk wel zo, dus ik denk dat dat ook heel zinvol is.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Het is onzin dat het hoofdje niet zou kunnen 'uitdeuken' als de kleine fontanel dicht is!
    Een gesloten fontanel betekent niet pd gesloten schedelnaden!

Allebei onze dochters zijn geboren met een gesloten achter fontanel en een minimale voor fontanel (10 cent muntje)
    De oudste heeft een 110%afwijking gehad, kon er zelf niet meer over heen rollen, incl aangezichtsvervorming en scheefstand van de oren.
    Craniostenose onderzoeken, naden bleken minimaal geopend, maar open is open.
    Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen:) met 6 maand was de fontanel helemaal gesloten, maar was ook de afplatting een stuk minder. En dat is blijven minderen.

Ik vind het erg kortdoordebocht van je fysio en niet per se getuigen van veel kennis van zaken.

Succes ermee en ik denk dat er inderdaad eerst de oorzaak van de voorkeurshouding onderzocht moet worden. Bij onze oudste bleken aan 1 kant de nekspieren verkort te zijn, ze kon gewoonweg die kant niet opkijken.

Blijf trouwens goed de voorkeur in de gaten houden. Dl heeft bij elke motorische grote stap (kruipen, lopen, fietsen) een terugval in voorkeur gehad.

6. Cos

Cos Fanatiek lid

5 feb 2011
    2.687
    0
    0
    Ik zou ook een doorverwijzing naar de KA vragen. Kindje van vrienden van ons hieraan geopereerd. Omdat daar de schedelnaden wel helemaal gesloten waren.

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Jeetje dat is even schrikken dan. Ook al weet je zelf niet goed wat het inhoud als iedereen gaat zeggen dat ze zich zorgen gaan maken doe jij dat ook. Wij hebben hier ook fisio voor een lichte afplatting en mijn fisio voelde ook meteen naar de fontanel. Ze zei: die is nog mooi open: waarop ik vroeg: moet dat dan? (wist ik veel!) ja zegt ze anders zouden we ons echt zorgen moeten maken. Omdat het hier niet aan de orde is weet ik verder niet van hoe of wat maar ik zou gewoon je fisio eens bellen en vragen om uitleg. Dan heb je wellicht wat rust als je wat scenario's weet. Ook zou ik geen 4 weken wachten op een verwijzing maar die alvast proberen te krijgen.

Ik vind het wel gek dat de fisio niet heeft kunnen constateren of er iets klem zat in het nekje of niet. Bij ons voelde ze en binnen een seconde zei ze, ik voel inderdaad dat hier iets niet helemaal lekker zit. We hebben nu een paar behandelingen gehad en het gaat echt al veel beter, hij kan zin hoofdje veel beter draaien al.

In jullie geval is het wat ernstiger in de zin van: hij kan zn hoofdje echt bijna niet die andere kant uit draaien toch? Ik zou in jouw geval naast de fisio ook naar een osteopaat gaan. Daar hoor ik veel goeds over. ik heb er zelf ook over getwijfeld dat te doen maar besloten om de fisio eerst af te wachten omdat er al een hoop verbetering in zit.

Heel veel sterkte en echt: laat je niet af schepen! Blijf vechten voor die doorverwijzing en ga ook nog eens langs een osteopaat!

Deel Deze Pagina