Afgeplat hoofdje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Krokus, 9 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    Ons meisje heeft een afgeplat hoofdje, het is niet zo heel erg maar ik moest van het cb toch naar een fysiotherapeut. Ik had natuurlijk allang gezien dat dit zo was daarom ben ik al vanaf het begin met haar bezig om haar op haar linkerkant te laten liggen. Ze heeft namelijk een voorkeur naar rechts, ik begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken. :cry:

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Fysiotherapie helpt heel erg goed in de meeste gevallen. En de fysiotherapeut kan je als het goed is ook wel vertellen of hij denkt dat het hoofdje nog mooi vanzelf corrigeert na een paar behandelingen (als ze meer naar links gaat liggen). Bij ons hielp de fysiotherapie erg goed maar helaas was het hoofdje al zo plat dat we toch voor een redressiehelm zijn moeten gaan.

3. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik heb een afspraak gemaakt met de osteopaat, volgende week woensdag gaan we er naar toe, hoop dat hij kan helpen

4. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ik hoop het ook voor jullie. Wij zijn al met leeftijd 5 weken voor het eerst bij de osteopaat geweest, volgens mij zelfs iets van 5 behandelingen gehad maar dat had dus geen enkel effect bij ons. In elk geval succes ermee.

5. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    hoe lang moeten ze zo'n helmpje op?

6. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Totdat de schedelnaden dichtgegroeid zijn. En dat is meestal bij een leeftijd tussen de 12 en 14 maanden. Dax heeft zijn helm sinds hij 6,5 maand oud is. Veel ouder moeten ze ook niet zijn als je start met een helm.

7. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Hier hadden we een lichte afplatting door een voorkeurshouding. Fysio en de osteopaat hebben perfect geholpen en ons mannetje heeft nu een heel mooi rond bolletje.

8. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    dit is mooi om te horen, ik heb weer wat hoop

9. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    hoop echt dat ze een rond bolletje krijgt, heb gelezen op de site van de osteopaat dat als je het niet behandeld het zelfs het hele lichaam beinvloeden, dus dat de ene kant dan scheef is.

10. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ja dat was bij ons ook het geval. Kommahouding noemen ze dat. Als ik Dax onder zijn oksels optilde hing hij scheef als een banaan naar rechts.

11. zwaantje

zwaantje Actief lid

31 jan 2007
    119
    0
    0
    mijn dochter van 7 had ook een voorkeurs houding naar rechts.
    toendertijd werd mij verteld dat het vanzelf weer goed zou groeien.
    bij het buro waren er 2 die zeiden dat het goed zou komen en 1 van niet.
    nou mooi niet dus!
    nu is het wel dat ze gewoon een plat achterhoofd heeft dus niet 1 kant scheef.
    dus in dat opzicht is het wel mooier gegroeid.
    ze word er gelukkig niet mee gepest waar ik wel bang voor was.
    zelf zie ik het nog elke dag en vind het zo zonde!

12. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Ik heb toch het idee dat je hierin als ouder zelf het initiatief moet nemen en niet moet wachten op het CB. Je merkt zelf al sneller dat je kindje een voorkeur heeft, dan dat het goed zichtbaar is aan de schedel.
    Wij merkten al heel snel dat ons mannetje alleen op rechts wilde liggen en hebben toen meteen actie ondernomen. Het CB vond ons wat voorbarig. De fysio en osteopaat zagen al wel de afplatting en zijn kommahouding.

13. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    onze oudste had ook een voorkeurshouding, en we zijn toen hij 12wk oud was al verwezen naar de fysio. het heeft redelijk geholpen, hij is nu 1,5jr en als je goed kijkt kun je het nog zien maar dat is vooral omdat hij nog weinig haar heeft. als je zijn hoofd van bovenaf zou bekijken dan zie je het heel duidelijk maar hoe vaak doen ze dat als je volwassen bent ;)
    onze jongste heeft het nu ook pfff en die is heel hardnekkig in niet in het zijliggingskussen willen liggen :s
    ik zou echt zo snel mogelijk er wat aan doen zodra je een duidelijk voorkeur ziet, en als het hoofdje ook al scheef aan het worden is zou ik absoluut een verwijzing voor de fysio vragen, die mensen hebben dr veel meer verstand van dan het cb, en hebben ook betere tips en houden het beter in de gaten

14. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Justin heeft een plat achterhoofdje, we zijn nu 3 weken bezig met fysio (of 4, in elke geval zoiets) en we zien nu al verbetering.

Hij mag overdag gewoon niet meer op zn rug liggen, alleen op zn zij of buik....
    Dus misschien dat je je meisje van op de niet voorkeurshouding kunt leggen gedurende de dag of op de buik?

15. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Joris had ook een flinke afplatting, eerste keer toen de fysio kwam (kwam aan huis, heel prettig!) had ze het ook over een helmpje maar na een paar keer fysio zag je al resultaat en had dus ook geen helmpje meer nodig! En je ziet er nu niks meer van!

Ik maakte me ook zorgen toen ze begonnen over fysio en een helmpje! Niet al teveel doen hoor, komt allemaal goed!

16. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    natuurlijk had ik ook al gezien dat ze een voorkeurshouding had, ik ben dus ook al vanaf het begin haar aan het stimuleren om op de andere kant te liggen. ik ga er 's nachts meerdere keren uit om haar hoofdje goed te leggen. Ik heb een afspraak gemaakt bij de osteopaat, moet er woensdag naar toe

17. Lafo

Lafo VIP lid

27 jun 2007
    7.460
    0
    0
    Kantoormiep
    Rhoon
    Mijn meisje heeft dus ook een beetje een afgeplat hoofd, na 10 weken doorverwezen naar de kinderfysio en zij vond het op zich wel meevallen terwijl ik dacht dat het heel erg zou zijn.
    Bijna alle kindjes die een voorkeurshouding hebben is dat voor rechts, zo ook Amy.
    Het gaat op zich wel goed, de afplatting is minder geworden, mede door het zijligkussen alhoewel ik haar toch wel 1 x per nacht moet omdraaien.
    Dit vooral omdat ze met rechts duimt de laatste tijd dat is wel jammer.
    Overdag in de box zie ik ook nog wel dat ze nog steeds haar voorkeur heeft maar heb ook alle speeltjes links van haar geplaatst.
    Zolang ze 's nacht goed ligt vind ik het prima en de fysio komt waarschijnlijk over 3 weken voor het laatst alleen neemt ze dan het zijligkussen mee want daar wordt ze te groot voor :( helaas.
    Hopelijk lukt het me ook zonder zijligkussen om haar op haar linkerkant te houden, we zullen zien.

18. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    Hoi allemaal,

Mijn dochter is vandaag officieel helmloos ! Misschien ben ik nu wat hard naar mijn haren gaan overeind staan als ik lees of hoor dat het vanzelf goed komt, of dat alleen een osteopaat / fyso genoeg zijn om je kind weer een rond bolletje te geven. Vaak is dat gewoon niet waar, het hangt helemaal af hoe erg de afplatting en de voorkeurshouding is en dat kunnen wij hier met z'n allen op een forum niet zien.
    Wij zagen de voorkeurshouding vanaf 4 weken, met 9 weken kregen wij fysio die mij direct uit de droom hielp dat zij alleen de voorkeurshouding kon verhelpen maar niet kon zorgen dat mijn dochter weer een mooi rond bolletje kreeg. Nu is het verhelpen van de voorkeurs houding zeer belangrijk, het helmpje is puur cosmetisch maar vaak wel nodig om verder leed ( bv pesten op latere leeftijd) voor te zijn.

Verder kan ik het redressiehelm forum iedereen aanbevelen

En moeders......een helmpje is lang niet zo erg als dat mensen denken !het is ons 200% meegevallen, onze dochter heeft er geen dag last van gehad

19. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Onze Jesse heeft z'n achterhoofd ook een beetje platachtig. Maar ik dacht eigenlijk dat het de vorm van z'n hoofd was... en op het CB hebben ze d'r nooit iets van gezegd. Zal het toch es vragen als we d'r weer heen gaan.

20. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    bedankt voor alle reacties, ik ben er nu echt heel bewust mee bezig bij Helin, tis bijna een obsessie geworden. Waar ze ook is leg ik haar op haar linkerkant. Ook op schoot, in de box, in bed, in de maxicosi, in de kinderwagen en dan bijna 24 uur per dag. Ga regelmatig mijn bed uit om haar hoofdje goed te leggen.

@Irma: ik heb verhalen in mijn omgeving gehoord dat een fysio of osteopaat wel degelijk kan helpen. Het is gewoon bij ieder kindje verschillend, ik ga gewoon eerst bij de osteopaat beginnen en kijk dan op zijn advies wel verder.

Deel Deze Pagina