Melk productie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Momma, 25 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momma

Momma Actief lid

9 mei 2013
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lactatiekundige,

Mijn dochter drinkt sinds haar geboorte bij mij aan de borst ik heb niks anders gegeven dan borstvoeding en wil dit tot 6 mnd aanhouden. Ik hoef voorlopig nog niet te werken omdat ik nog op zoek ben naar een baan. Nu geef ik overdag om de 2 uur heel soms om de 2,5 uur. Er is trouwens hier al een lactatiekundige bij mij thuis geweest en al tips gegeven hoe ik het beste kan kolven en dat ze vond dat mijn productie genoeg was aangezien mij dochter goed groeit. Nu toch een vraag
    Is om de 2 uur per dag voeden niet te vaak? Krijgt ze dan genoeg binnen? In de avond zit trouwens eerst 5 uur ingeveer en dan 2x 3uur tussen best pittig vind ik. Is dit normaal?? Slapen borstvoedingkindjes zo een 6/7 uur ook weleens door? Ik neem aan dat de mijne niet genoeg krijgt omdat ie nog niet goed doorslaapt. Trouwens er zat een tijdje wel 6 uur tussen maar dat is sinds weken niet meer.
    Als ik kolf in de ochtend of avond komt er uit beide borsten bij elkaar zo een 50cc ui omdat mijn dochter nooit langer tussen laat zitten. Is dit weinig??
    Als ik straks moet werken misschien rond haar 7de maand ben ik bang op week zo weinig te blijven kolven en niet meer te kunnen geven.
    Missvhien moet ik erbij melden dat mijn doel wel is dat zij nooit kunstvoeding krijgt.
    Verder een laatste vraag als ik haar uit de fles gekolfde melk geef omdat we op pad gaan was is genoeg? Ik geef soms 130/150 bij allebei gaat ze piepen omdat het niet genoeg vind.moet ze dan meer krijgen voor haar leeftijd??
    Alvast bedankt!!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Veel vragen :)
    Ik zal ze beantwoorden in je mail:
    Ja, dat is niet ongewoon. Alles afhankelijk van je kindje natuurlijk, te starten met wanneer ze is geboren (hoeveel weken zwangerschap), hoe ze haar voeding kan verwerken en groei. Ik hoor dat ze goed groeit, dus dat is 1 pijler waar we op vertrouwen. Dan hoe ze haar voeding verwerkt: sommige kindjes kiezen er voor om vaker kleine beetjes te drinken: dit is biologisch gezien het meest normale gedrag voor onze zuigelingen: wij zijn zogers en dragers, dus dat klopt wel. Nu leven we in een tijd van schema's, en tijd waar we letten op hoeveel er tussen voedingen zit. Maar maakt dat uit (buiten dat we zelf af en toe ongestoord dingen willen doen)? Nee. Het is geen probleem. Tegenwoordig zien we ook veel diagnose van reflux. Sommige kindjes verwerken kleine beetjes voeding beter dan in eens een hele boel tegelijk. Die kindjes komen dus om de 2 uur. De klok rond....;) Niet ongewoon dus, niets om je zorgen om te maken. Heel normaal.

Hmmm, ja, wel eens. De meeste kindjes van deze leeftijd slapen niet de nacht door. Dit is wederom niet biologisch hoe kindjes ontwikkelen. Kindjes hebben ook in de nacht dus voeding nodig. Wederom zien we liefst (vanuit ouder oogpunt) dat ze dat 1 a 2 keer doen en dan tussen die 2 keer drie uur slapen. In de praktijk zien we dat het anders loopt. Kindjes hebben voeding, bescherming, geruststelling nodig. En op latere leeftijd (na 6 maanden) zien we dat kindjes met nachtvoedingen productie in evenwicht houden. Dit komt ook nogal eens voor wanneer mama weer gaat werken: dan drinken ze in de avond en nacht meer dan overdag.
    Overigens kunnen kindjes tot 25% van hun voeding uit de nachtvoedingen halen: mooie voeding dus!

Dat ligt er maar helemaal aan: is dat voor, na, tijdens het voeden? Een uur er na? Hoe kolf je dan: met de hand, een handkolf, elektrisch,: enkel of dubbelzijdig? En hoe kolf je. Daar kun je mogelijk nog winst halen, maar inderdaad: zoals je zegt: als je kindje zo vaak drinkt kan het lastig zijn meer aan je lichaam te vragen. Kolf je met regelmaat en op steeds de zelfde momenten, dan kun je mogelijk een stijging verwachten. Is het weinig? Ik denk het niet: als je dit boven je voedingen die je geeft ziet. Wel weinig als je niet zou voeden (kolven in plaats van voeden) dan zou ik even verder kijken naar kolf, manier van kolven etc.

Voor straks werken zou ik zeggen kijk rond de 6e maand een maand vooruit. Spaar wat op in je vriezer. Je kindje heeft dan mogelijk een ander schema, je kunt dan starten met introductie van ander voedsel, dat verandert je hele beeld misschien.

Hoeveel melk je geeft: overleg even op het consultatiebureau.

Verder: mocht je ooit bij moeten springen met moedermelk, verken dan nu vast je opties voor donormelk!

Succes verder!
    Geniet van je kindje, het gaat goed!

3. Momma

Momma Actief lid

9 mei 2013
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Heidi!
    Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Om even atwoord te geven op jou kolf vraag. Ik kolf in de ochtend 1 uur na eerste voeding en in de avond 2 uur na laatste voeding. Sla weleens een dag over noet gestructureerd dus. Doe het nu puur voor opsparen van mijn borstvoeding. Verder heb ik de avent elektrische kolf! Heb je nog tips voor mij kua kolven om mijn productieve verhogen? Alvast bedankt!

P.s hoeveel mocht ze als ik dus gekolfde melk geef?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    ga eens vijf dagen achter elkaar in schema kolven: masseer kort je borsten, om je lichaam signaal te geven dat je gaat kolven nu.
    Dan 7 minuten kolven,
    dan kort masseren
    dan 5 min. kolven
    dan kort masseren
    dan nog eens 3-5 min kolven.
    stop met nakolven met de hand (laatste druppels)

Succes!

Deel Deze Pagina