35 weken zwanger en weer zo misselijk...wat te doen?

Discussion in 'Gezondheid' started by Sisa, Jan 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Hoi allemaal,

Morgen ben ik 35 weken zwanger. Ik ben misselijk geweest tussen week 5 en week 18, met zo'n 5x braken per dag, daarna was ik niet meer misselijk maar braken doe ik helaas nog dagelijks. Nu ben ik sinds een week weer zo misselijk en braak ik weer meer, als ik niet eet heb ik last van maagzuur....ik word er helemaal gestoord van en heb het dan ook HELEMAAL gehad met zwanger zijn.... Heb vrijwel alles al geprobeerd, niks helpt....iemand nog de gouden tip?

2. saartje32

saartje32 Actief lid

Oct 29, 2007
    287
    0
    0
    Herken dit helemaal, alleen ben ik het zwanger zijn nog niet beu ;)
    Niet eten is helaas geen remedie tegen misselijkheid, het werkt zelfs averechts. Als je zorgt dat je maag gevuld is, ben je minder snel misselijk. Dus dat zou dan meteen moeten helpen tegen het brandende maagzuur. Hier trouwens een topic over maagzuur: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=130448

Mijn routine:
    opstaan
    braken
    spoelen met mondwater
    ontbijten (crackers met smeerkaas en een beker melk, iets lichts dus)
    tandenpoetsen (mag namelijk niet meteen na het tandenpoetsen, want dan wrijf je het zuur in je tanden)
    Dan ben ik de hele dag niet meer misselijk. Heel soms 's avonds voor het naar bed gaan nog, dan eet ik een schaaltje vanillevla, dat helpt bij mij ook tegen het maagzuur.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,575
    113
    tegenwoordig mag je de maagzuurremmer ranatidine ook hebben tijdens zwangerschap.
    Even je huisarts bellen dat je zo veel last van maagzuur hebt en dat je erg misselijk bent.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ach meis, wat vreselijk voor je...

Ik ben ook extreem misselijk geweest in het begin, gelukkig niet met veel braken, maar wel uitgedroogd en compleet uitgeschakeld.
    De misselijkheid is bij mij door de hele zwangerschap steeds teruggekomen, nu ook weer, maar lang niet zo erg als in het begin gelukkig.
    Maagzuur heb ik ook al continu vanaf week 16 en ik gebruik nu omeprazol. Daarnaast verdraag ik heel veel voeding niet meer. Bah, die zwangerschap ben ik echt al weken beu!

Misschien dat ranitidine of omeprazol idd zal helpen (iig tegen t maagzuur).
    Heb je zelf t idee dat de misselijkheid/braken hormonaal is of dat t door de fysieke druk op je maag komt?
    Misschien dat t in dat laatste geval wel weer afneemt als je beebje goed ingedaald is. Bij mij is de druk op mijn maag iig weer veel minder geworden na t indalen. Sterker nog, ik heb zelfs t gevoel dat ik me nu t beste voel van de hele zwangerschap (hoezo laatste loodjes?!).

Ik heb verder helaas ook geen gouden tip, het is gewoon zwaar k* dat je hele zwangerschap daardoor verpest wordt.

Heel veel sterkte.

5. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Tja...het is even de tijd uitzitten...ik ben echt de dagen aan het aftellen momenteel. Jammer is het wel, maar ik heb die roze wolk echt maar heel erg weinig gezien deze 9 maanden! Gelukkig doet de beeb het wel goed, dat scheelt en dat is ook het belangrijkste.

@miepje76: Hier begint de dag met braken, dan douchen, eten, aankleden, weer braken.....beetje werken (hebben eigen bedrijf), eten, rusten, eten..... en 's avonds vaak weer braken voor het naar bed gaan of midden in de nacht wakker worden en dan braken....
    Daarom ben ik het ook zo beu, ook omdat ik alles al heb geprobeerd, niet vet eten, geen pasta, geen rijst, warm eten 's middags ipv 's avonds, noem maar op. Het maakt ook niet uit wat ik eet, ik braak toch. Alleen weet ik nu dat ik van sinasappelsap en chocolade erg maagzuur krijg, dus dat laat ik staan.

Nog een páár weekjes....ze zeggen dat het ineens voorbij is als de baby er eenmaal uit is....IK HOOP HET !

Veel sterkte voor de lotgenoten, nog even doorbijten!

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Jeemig, zo vaak overgeven, echt vreselijk.
    Heb je toevallig al emesafene of primperan geprobeerd? Dit onderdrukt de braakneiging en mag je tijdens de zwangerschap gebruiken (via huisarts/gyn te krijgen).

Werkt helaas maar een klein beetje tegen de misselijkheid, maar bij mij wel behoorlijk goed tegen de braakneigingen. Nadeel alleen was wel dat ik veel last had van bijwerkingen (vooral van primperan).

7. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ja, heb ik al geprobeerd...Primperan helpt niet en van de Emesafene werd ik zo stoned als een konijn, stond te zwabberen op mijn benen en kon de hele dag en nacht slapen, dus dat was ook geen optie. Ik bekijk nu maar van dag tot dag en van maaltijd tot maaltijd bijna, waar ik zin in heb en dat haal ik dan ook. De laatste weken ga ik mezelf nog maar even verwennen, dat is tenminste iets! Nog éven volhouden!

8. Nijnka

Nijnka Actief lid

Jul 14, 2008
    194
    0
    16
    Interieurvormgever / keukenontwerper
    Vittinge, Zweden
    Hoi Chantal74
    Ik begrijp helemaal dat je er genoeg van hebt. Ik zit min of meer met hetzelfde probleem. Ben de eerste 20 weken heel misselijk geweest met (gelukkig maar) 1 keer overgeven per dag. Was zo superblij dat het opeens over was maar nu sinds een paar dagen is het ook weer terug. Niet in de mate dat het was. Het komt en gaat en het overgeven is enkel als ik gegeten heb (en niet 's morgens op nuchtere maag zoals eerder).

Ik heb echter geen tips, ik heb geen idee wat er aan te doen, het komt echt letterlijk en gaat wanneer 'het' zelf wil bij mij :( Echt heel erg onvoorspelbaar.. Misschien toch een kleine maar logische tip, eet zo licht mogelijk. Bij mij waren het eieren en rode kool die de boosdoener waren (die na wat opzoeken redelijk zwaar vallen.)

Is het verder wel normaal dat je later in de zwangerschap terug last krijgt van misselijkheid en overgeven?

9. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Hoi Nijnka,

Ik heb geen flauw idee of het normaal is, het enige wat ik weet is dat ik er last van heb... Bij mij maakt het niet uit wat ik eet, hoe laat enz. Ik heb op oudejaarsavond 2 oliebollen gehad, gegourmet en een ijsje na, niks aan de hand.... De dag daarna eet ik rijst met kipkerrie en ik heb de hele avond en nacht gebraakt.... dus of die oliebollen zo licht verteerbaar zijn?! Dat is net het probleem, ik heb geen ideeeeee waar het aan ligt. Maar goed, volgens de vk kan de misselijkheid terugkeren omdat de baby meer ruimte inneemt, het braken zolang komt maar zelden voor en ik ben gewoon de gelukkige die het heeft. Jij ook sterkte ermee, leuk is anders he?!

Share This Page