Tweeling om de twee uur voeden...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door JustGrace, 4 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustGrace

JustGrace Lid

6 jul 2009
    12
    0
    0
    Hallo,

Mijn tweeling is een kleine twee weken geleden geboren met geboortegewichten van 2820 en 3080 gram. De borstvoeding is voorspoedig gestart en zat de eerste dagen in een ritme van 'elke drie uur'. 's Nachts lieten ze er al snel één keer een periode van 4 uur tussen. Tijdens de kraamweek heb ik gemerkt dat ze overdag steeds kortere periodes tussen de voedingen laten zitten. Ze drinken nu gemiddeld elke twee a twee-en-een-half uur. 's Avonds zijn ze echt aan het clusteren. Ze vragen dan elk uur a anderhalf uur wel wat te drinken. Daarentegen slapen ze tussen 1100 en 0700 aardig goed door met één voeding ertussen rond een uur of 0300u.

Nu vraag ik mij af in hoeverre dit normaal is? Vooral het grote aantal voedingen overdag vind ik vrij hoog. Ik wil dit graag weer in het ritme van 'om de drie uur' hebben, maar misschien kunnen ze dat nog niet aan of zijn hun maagjes daarvoor nog te klein? Ze drinken per voeding overigens een kleine tien minuten. Een toetje krijg ik er dan vaak (na verschonen/boeren/even wachten) niet meer in.

Benieuwd naar uw feedback!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Op zich vind ik dit geen onnatuurlijk beeld, veel kindjes zijn in de kraamweek voorbeeldig en 'ontwaken' daarna soort van en komen in actie voor groei en ontwikkeling. Ik denk dat het heel mooi is dat ze de nachten zo goed doen. Het korte drinken zou je nog naar kunnen kijken: houd ze tijdens het drinken bij de les: voorkom dat ze in slaap sukkelen maar activeer ze dan. Praat tegen ze, aai over de bol (als je nog een hand vrij hebt) evt. borstcompressie om melkstroom te stimuleren: dat zet ook vaak aan tot hernieuwd drinken.

Verder: met hoeveel weken zijn de kindjes geboren? Dat maakt veel verschil. Kindjes die onder de 40 weken zijn geboren (of het nu eenlingen of meerlingen zijn) laten vaker dit zien:eerst rustig, daarna komt er groei en hebben ze meer nodig. Ook hebben ze in het begin nog niet de energie om zoveel te drinken dat ze er 3 uur tussen kunnen houden.

Heel goed dus om ze zo te voeden zoals je nu doet! Het is intensief maar je kindjes groeien en ontwikkelen er heel goed op!

Tot slot: clusteren is normaal gedrag: dit doen kindjes nu eenmaal tot een week of 12. En maakt ook dat de nachten goed gaan!

Veel succes verder en geniet!

Deel Deze Pagina