Afgeweken stuitlig en bicornis

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Bengel21, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bengel21

Bengel21 Lid

18 jan 2013
    27
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste verloskundige,
    Ik zal mijn vraag beginnen met een stukje voorgeschiedenis: Ik heb een uterus bicornis, ik heb 1 kind en ik ben nu 39 weken zwanger. Mijn 1e kind bevond zich in de linker hoorn van mijn baarmoeder. De bevalling is met 38 weken zonder complicaties ingeleid en hij is in hoofdligging geboren. De huidige zwangerschap bevindt zich in de rechter hoorn van mijn baarmoeder. Deze baby lijkt elke controle weer anders te liggen. Met 35 weken lag hij in afgeweken stuit (billen links onder, hoofd rechts boven), met 36 weken in hoofdligging, maar nog wel hoog. Met ruim 37 weken nog steeds in hoofd, nog steeds hoog en wat schuin (hoofd links onderin). Nu vanochtend weer voor controle bij de gyn geweest en nu lag hij in een afgeweken stuitligging (billen links onder en hoofd rechts boven).

Blijkbaar heeft hij dus nog genoeg bewegingsruimte en ondanks mijn zwangerschapsdiabetes lijkt is hij van gemiddeld gewicht. Hij lijkt het ook goed te maken in mijn buik (ik maak het alleen wat minder door nierstuwing, bekkenklachten etc.)
    De gyn gaf eigenlijk aan dat de enige optie op dit moment is afwachten. Ik heb nog bijna geen ontsluiting. De gyn zei dat dat komt omdat er geen voorliggend deel is wat op de baarmoedermond drukt. Als ik al wel wat ontsluiting had, had ze de vliezen kunnen breken en de baby het geboortekanaal in kunnen leiden met stuit of hoofd.

Wat ik me nu afvraag gezien mijn bicornis: Kan dit kind wel goed gaan liggen en indalen? En stellen we het onvermijdelijke, een sectio, niet onnodig uit?

Ik hoor graag uw mening, en of ik het allemaal goed begrepen heb wat de gyn heeft gezegd. Alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

een sectio is zeker niet per definitie nodig, zoals je zelf al zegt, je kindje is beweeglijk, niet overdreven groot en er is nog alle ruimte voor hem of haar om te draaien.
    De vorige keer ben je ook vaginaal bevallen, dus dat zal ook deze keer prima kunnen. De meeste kindjes gaan in de laatste periode met het hoofd omlaag liggen, dus daar is nog altijd de grootste kans op.
    Bij een tweede kindje is de noodzaak minder om in te dalen tijdens de zwangerschap, sommigen doen dat dan ook pas bij de weeën.
    Wat mij betreft wacht je rustig af, net zoals je gyn zegt.
    Ik wens je een voorspoedige bevalling toe!

Mirjam

Deel Deze Pagina