hey meiden, ik had vandaag een intake op school voor de opleiding helpende welzijn.. toen ik vertelde dat ik zwanger was, vertrok die vrouw haar gezicht al best wel.. dus ik had er al geen goed gevoel bij.. Ze moest het overleggen met haar meerdere, dus dat ging ze even doen, ze bleef dik 15 min weg, dus ik d8 nee word niets meer.. Toen kwam ze terug, en toen zei ze dus: 'Wij hebben slechte ervaringen met meiden die zwanger aan een opleiding gingen beginnen, dus hebben we het liever of eigelijk helemaal niet meer... duss je bent niet toegelaten, maar na je zwangerschap kan je terug komen, dan gaan we weer kijken of je wel geschikt bent.' Dus ik heb dan nogsteeds geen garantie dat ik na de zwangerschap school heb Ik vind het niet normaal dat ze zwangere afkeuren.. en niet eens laten proberen! En volgensmij MOGEN ze niet eens met die reden je weigeren... ik baal er echt van, ik woon zelf in lelystad en die school zit in zwolle, dus heb eigelijk voor niets anderhalf uur gereist vanmorgen
Lullig hoor, Ik had een klasgenoot ze werdt zwanger toen ze halverwege haar opleiding was en heeft haar diploma gehaald! Ook had ik moeders met 2/3 kinderen in me klas zitten en hun waren ook niet echt vaak afwezig of iets.. Jammer.. Ik zou proberen om me bij een andere school inteschrijven en dan maar niet vertellen dat je zwanger bent tot je bent toegelaten dan maar zo zou ik denken.
Huh? Wat flauw zeg. Volgens mij mag een school je niet weigeren. Het is wel de vraag of jij de opleiding aankan omdat je i.v.m. je zwangerschap veel lessen en/of misschien stage kan missen. Maar goed, dat is dan ook jou verantwoordelijkheid. Je hebt recht op studiefinanciering, dus het is jou verantwoordelijkheid als jij stopt en/of je diploma niet behaalt. (studieschuld). Als ik jou was zou ik IBG ofwel DUO bellen voor meer informatie en vragen of een school je mag weigeren. Volgens mij mag dit echt niet! Ik zou iig erachter aan gaan. Succes en laat je het ons weten??
ik las laatst een artikel.. Zij was ook geweigerd.. En is toen naar een bond gestapt https://www.discriminatie.nl/ zou het even proberen
Ik heb tijdens mijn opleiding mijn zoontje gekregen, Ik raakte in het eerste jaar van mijn opleiding zwanger. Ik had een coach die helemaal achter mij stond en de afdelingshoofd niet. Ik heb toen ook heel duidelijk gemaakt als zij mij van school wil sturen, dat ik dan wel stappen onderneem en hier tegen in zal gaan. Aangezien ze hier over begon. Volgens mijn coach mocht dit ook niet. Ik heb een plan opgemaakt met mijn coach hoe ik de opleiding tijdens en na de zwangerschap zou doorkomen. Tijdens de diploma uitreiking kwam de afdelingshoofd haar excuses aanbieden, over wat ze toendertijd heeft gezegd.
ze mogen je niet weigeren hoor, bij officiele instanties gewoon tegenin gaan hoor!! is toch harstikke goed van je dat je een opleiding wil gaan doen om je kindje een goede toekomste te bieden!! aanpakken die mensen, is gewoon discriminatie!
dat mogen ze volgens mij niet doen ik ben nu alweer zwanger en ben net met mijn opleiding begonnen ik denk niet dat ze mij van school gaan trappen als ik zeg dat ik zwanger ben ze willen dat tegenwoordig iedereen een papiertje haalt maar ooh dat mogelijk voor mensen maken neeeeee echt niet daar zijn ze te lui voor
Wat slecht zeg! Mag ik vragen welke school dat was? Werk zelf voor een groot MBO in Zwolle en hoop van harte dat het niet mijn school was!
nou ja dat is echt slecht ... niet om minderwaardig te doen maar Helpende welzijn stelt niet zo veel voor dus je zou het zeker aan kunnen tijdens of na je zwangerschap . Ik zou het er ook niet bij laten zitten . Ik doe nu een pedicureopleiding die is best pittig vooral de theorie maar het lukt prima met 2 kinderen en een baan erbij . Succes
In principe mag zo'n school inderdaad geen onderscheid maken en moeten ze zwangeren toelaten. Maar er kunnen objectieve gronden zijn waardoor het niet kan. Ik wilde zelf een 2-jarige fulltime master doen. Heb voordat ik me aanmeldde toch maar aangegeven dat ik zwanger was. Dat vonden ze geen enkel probleem. Totdat ze erachter kwamen dat ik niet zou bevallen vóór aanvang van de opleiding. Omdat de opleiding fulltime is én maar 2 jaar duurt, kan ik niet 16 weken missen. Met andere woorden: het gaat veelal niet om de zwangerschap, het gaat ze er om dat je er 16 weken niet bent en zoveel niet kan missen. Misschien is dat bij jouw opleiding ook zo? Ik vind het wel flauw dat ze je niet nu al kunnen beoordelen voor na je verlof? Waarom niet alvast toelaten tot het studiejaar erop?
Wat erg dat je niet werd toegelaten! Ik had een zwangere meid in mijn klas zitten. Zij is even gestopt en heeft daarna de opleiding weer afgemaakt en een vriendin van mij was ook zwanger tijdens haar schoolperiode, ook even gestopt en nu inmiddels weer begonnen!
Elke school krijgt voor elke afgestudeerde student een fijne subsidie van de overheid. Voor een afgestudeerde HBO'er is dit ongeveer 20.000 euro. Als er studenten dus halverwege stoppen, kan de school fluiten naar dat geld. In hun ervaring is de kans groot dat zwangere vrouwen vroegtijdig stoppen met hun opleiding. In plaats van zwangere vrouwen te stimuleren om door te gaan studeren, kiezen zij er liever voor om ze compleet te weigeren, vanuit commercieel oogpunt. Dit is discriminatie! Als je gewoon voldoet aan de eisen om met de opleiding te starten, dan moeten ze je toelaten. Of je daar nog wel zou willen studeren, is een andere zaak, maar dit moet je echt aangeven als discriminatie. Ze hebben je niet eens met een smoes proberen af te wimpelen, maar duidelijk gezegd dat ze zwangere vrouwen niet accepteren. Je zou misschien nog sterker in je aangifte staan als je deze reden ook per brief van ze kan krijgen, want dan kunnen ze het zeker niet ontkennen.
Mijn zusje was ook met een opleiding bezig via haar werk (BBL) en heeft welgeteld 1 dag gemist omdat ze toen lag te bevallen, alle andere dagen is ze wel geweest.
Zeker melden bij www.discriminatie.nl/ Ze mogen je niet zonder meer weigeren, alleen omdat je zwanger bent. Voor problemen die daarmee ontstaan zijn altijd andere oplossingen te verzinnen (thuis leren, stages kunnen verzet worden etc) Dit is voor hun de makkelijkste weg. Je zou ook nog met ze in gesprek kunnen gaan of een brief kunnen sturen aan het bestuur dat je van plan bent om aangifte te doen. Een "dreiging" kan vaak ook al wel helpen, vooral als je het aan het bestuur doet, die zijn daar best gevoelig voor. Succes meid, ik vind het juist supergoed dat je zwanger aan een opleiding wilt beginnen! Ik zit nu in mijn 4e jaar en ben zwanger, maar met een beetje hulp is een opleiding en zwanger zijn best te doen.
Ik heb afgelopen schooljaar ook tijdens zwangerscha gewoon de opleiding gedaan, was allemaal goed te doen. Nu ben ik ontslagen op mijn werk dus kan ik de school ook niet afmaken. Maar dit zou ik zeker melden als discriminatie. Ze mogen niet zeggen dat ze je weigeren door de zwangerschap.
Dank je meiden, Voor de mensen die willen weten welke school dit was: Deltion College Zwolle. ze hebben me wel nog een brief gestuurt dat ze me aan een andere opleiding willen helpen, maar dat kan niet want ik moet niveau 2 doen..:S dus is een beetje vreemd, maar ga hier wel melding van doen, dit KAN gewoon niet!
heel goed dat je hier een melding van gaat maken, dit is idd pure discriminatie, belachelijk. ik was tijdens t derde jaar zwanger van mijn eerste en ik heb met een buik van 30 weken van nr 2 mijn diploma opgehaald. Gelukkig was t op deze opleiding (hbo MWD) geen probleem, ik was zelf verantwoordelijk voor mijn stages,cijfers en afstuderen zeiden de leraren. Heb er nu een jaartje langer over gedaan maar ja, dat doen er meer. Heb zelfs nog geboortekaartjes naar mijn favo leraren gestuurd haha. kreeg kadootjes en leuke reacties terug, dus zo kan t ook.