Wij hebben in 2010 een huis gekocht. Toen is de studieschuld van mijn vriend niet meegerekend. Ze gaf tijdens het gesprek aan dat de schuld niet meegerekend wordt, maar dat wij er zelf wel goed rekening mee moesten houden met de maandlasten. Nu hebben we een gesprek gehad om te kijken wat de mogelijkheden nu zijn. En nu werd ons verteld dat de studieschuld wel mee telt?? Weet iemand hoe dit zit??
Ze tellen het mee als het bekend is, maar het staat nergens genoteerd dus als jullie het niet noemen wordt het niet meegeteld. Meestal wordt het dus niet opgegeven bij aanvraag.
Het moet tegenwoordig wel opgegeven worden. De hypotheekregels zijn strenger geworden de afgelopen jaren. Ze kunnen het alleen niet controleren. Ik wil je echter adviseren om het wel op te geven, want je bent het wel verplicht op te geven als ze ernaar vragen. Om problemen in de toekomst te voorkomen zeg maar...
Ja ik moest het ook opgeven. Het maakte volgens de adviseur ook niet uit hoeveel ik al had afgelost dus hij rekende met de beginschuld. Je kunt het verzwijgen maar dat kan grote problemen geven als ze erachter komen. Dus ik heb het wel gezegd. De regels zijn gewoon een heel stuk strenger momenteel.
werd ons ook gevraagd door de hypotheekverstrekker tijdens een advies gesprek. het heeft idd invloed op een nieuwe hypotheek
Ik heb het eerlijk opgegeven aangezien we toch niet aan de Max van de hypotheek zaten. Dit was in 2014. Ik heb opgegeven wat er nog open stond, er is mij nooit naar het beginbedrag gevraagd. Wel naar de maandlasten. Toen stond er nog 10.000 open a 76,- per maand. Als ze met het beginbedrag hadden gerekend dan hadden we de hypotheek niet gekregen of hadden ze moeilijker gedaan (zoals niet rood mogen staan, creditcard iets etc)
Verzwijgen kan ik ook niet mee. Dat voelt niet goed. Mijn vriend heeft een behoorlijke studieschuld En daardoor (en ook door de strengere regels) kunnen we nu nog minder aan hypotheek krijgen als in 2010. Verhuizen zit er dan dus niet in!
Vervelend! En tsja, helaas kijken ze naar de beginschuld. Dus je bent er voor je hypotheek pas vanaf na compleet aflossen.
Bij ons werd het wel meegenomen. Ik had een kleine schuld van 5000 maar daardoor konden we wel een heel stuk minder lenen. Echt bizar hoeveel dat scheelde.
Het scheelt enorm ja! Ze hebben nu de huidige schuld genomen van 17.000 Daardoor kunnen we dus 24000 minder lenen. Het scheelt veel..... helaas. Gelukkig wonen we hier ook heel fijn!
Idioot he! Restschuld is nog erger: door onze 10.000 restschuld kunnen we 50.000 minder hypotheek krijgen. Gelukkig verdient mijn man genoeg zodat we toch recent een huis konden kopen. (Ik ben tbm)
Een restschuld houden we helaas ook nog. Maar begreep dat we die wel in de nieuwe hypotheek mee mochten nemen
Meestal wordt een studieschuld ongeveer x2 gedaan en dan nog een paar procent rente gerekend. Zolang je de studieschuld niet opgeeft mag de hypotheekverstrekker er ook niet naar gaan zoeken. Je wordt in deze dus gestraft voor je goede gedrag door hem op te geven door een lagere hypotheek. Dat is de reden dat ik niet meteen op de hypotheek wordt meegenomen. dat scheelt ons 60000 euro hypotheek
Ons is vorig jaar door de adviseur verteld dat je niet verplicht bent om het te melden en het dus niet meegenomen hoeft te worden. Zolang je gewoon je vaste maandlasten kunt betalen is er ook niets aan de hand, maar als je aangesloten bent bij de nhg en je hebt het nodig en ze komen dan achter je studieschuld dan heb je hele grote kans dat je niet geholpen wordt door de nhg, omdat zij van je willen zien dat je al het mogelijke hebt gedaan om je hypotheek te kunnen betalen. Een studieschuld verzwijgen vinden ze dan natuurlijk niet eerlijk Daarnaast hangt het idd ook beetje af van de hoogte van de schuld.
Ik heb dit ook gehad en dit was mijn ervaring: Verzwijg je studieschuld in ieder geval niet. Dit kan zoals eerder gezegd mogelijk problemen opleveren in de toekomst. Daarnaast komt de desbetreffende adviseur of bank er vaak achter daar je ook bankafschriften moet overhandigen bij de aanvraag van een hypotheek. Aflossingen aan DUO worden dan snel kenbaar. Indien je je hypotheek aanvraagt bij een bank waar je in het verleden je studiefinanciering op gestort kreeg komen ze er ook achter. Dat is allemaal legaal zoekwerk voor deze instanties. De aanname wordt dan snel gemaakt dat je een schuld hebt. Je zou dan moeten kunnen bewijzen dat dit niet zo is helaas. Ben je al lang aan het aflossen? Dan is je studieschuld uiteraard een stuk lager dan het oorspronkelijke bedrag. Helaas wordt er bij de aanvraag veelal nog uitgegaan van die beginstand. Je kunt een "symbolisch" extra bedrag overmaken van bijvoorbeeld 100 euro en een nieuw aflosplan aanvragen. Je krijgt dan een bericht met de nieuwe stand. Zo kan er bij de aanvraag uit worden gegaan van die nieuwe stand. Dit wordt tegenwoordig heel vaak gedaan!