ik heb er nu al een paar weken problemen mee. ik heb 2 kinderen (4 en 7) en iedere dag als we gaan douchen begint het. ze beginnen met klieren en niet luisteren vanaf het moment dat we gaan douchen totdat ze in bed liggen. ze doen er echt super lang over voordat ze in de badkamer zijn bijvoorbeeld. en als er 1 dan eindelijk in de douche zit, komt de andere vervelen. (gewoon lachen noemen ze het) en dat gaat zo door totdat ze in bed liggen. ik wordt er echt gek van. vanavond moest ik bijvoorbeeld nog even de bedden opmaken en ze begonnen met boven op de overloop te vervelen, waarna ik ze elk naar hun eigen kamer stuurde. toen ze daar waren begonnen ze met het licht te spelen. aan uit aan uit. ik geen ze er wel eens straf voor, en dat werkt voor dat moment, maar de volgende dag begint het weer van voren af aan. wordt er echt gek van. wie heeft de gouden tip om dit probleem op te lossen?
Hier gaan ze vaak klieren als ze moe zijn. Wat eerder naar boven gaan helpt in dat geval. En soms helpt het om ze een taak te geven. Bv. helpen met hun bed opmaken of de handdoeken in de badkamer opruimen. En als ze elkaar echt lopen te pesten, dan splitsen we ons. Dan houdt mijn man zich met de een bezig en ik met de ander. Maar dan moet je wel allebei thuis zijn natuurlijk.
Ik heb er hier drie rondlopen en een baby van 2 weken En het begint al nee het is nog licht en ik ga echt miet slapen en zoon tj e komt meestal tussen 19 u en 19:30 voor ze voeding Vaak neem ik de jongste van 4 even in me bed terwijl ik voed en de rest op eigen kamer. En als slaapt leg ik hem in bed Anders gaan gaat die geheid klieren met ze grote broer vooral als ik aan het voedem ben
nou, het is niet dat ze niet naar bed willen (ja, het zijn kinderen en nee die willen niet naar bed, maar ze sputteren eigenlijk nooit tegen) wel een goed idee om ze een taak te geven ja. als ik dat gedaan had dan was het misschien niet gebeurd zo ja.
Hier van 3&7. Vooral die van 7 kan door treuzelen en dan ondertussen zijn kleine broertje ook opjutten.. Het helpt hier vaak wel door te zeggen dat hij tot 20:15 mag lezen, en dat hij na het uitkleden/tandenpoetsen/wassen daarmee kan beginnen. Wil hij treuzelen, dan mag dat, maar dan lig je om 20:15 zonder boek in bed. En ik heb hem 1 keer om 20:15 in zijn kamer getild, half uitgekleed, en hem gezegd dat hij nu zichzelf verder maar moest redden en ik die avond niks meer wilde horen van hem. Het missen van een avondknuffel en praatje maakte toch ook wel indruk.. Ik vertel ik beneden soms wat ik van ze verwacht, dat wil ook wel helpen. Dat ze weten dat ze boven naar hun eigen kamer moeten om zich uit te kleden. Dan geef ik daarna boven wel de rest van de taakjes.
Hier doe ik ze tegenwoordig eerder in bad. Voor het eten al, dat helpt ook wel. Dan tv kijken terwijl ik kook, na het eten even slelen en om 19.00 u naar bed. En in bad doe ik Kneipp goede nachtrust, haha.
Ik maak een strakke tijdsindeling voor de kinderen tijdens het bedritueel. Als we naar boven gaan geef ik op de klok aan hoeveel tijd we hebben voor douchen, omkleden en tandenpoetsen. En alles doen we om en om (3 kinderen). Als 1 doucht, zit nr2 alvast op de wc en nr3 poetst zijn tanden. Nr 1 gaat zich dan aankleden, nr 2 douchen, nr3 naar de wc. Enz Hierdoor hebben ze weinig ruimte om druk te gaan doen en elkaar lastig te vallen. Op afgesproken tijd ga ik op het grote bed zitten en voorlezen, of ze dan allemaal klaar zijn of niet. Wonderbaarlijk genoeg hebben ze dan ineens binnen 5sec hun pyjama aan en zitten ze naast mij.
Hier ook 4 en 7....en enorm hyper na het avondeten maar ik splits ze sinds kort...ze hadden steeds ruzie in bad en zo...dochter heeft ook lange benen dus dat past dan niet lekker. Maar hier gaan ze altijd zonder problemen mee naar boven. Maar goed nu breng ik de jongste eerst. Hij gaat dan kort in bad en naar bed. De oudste kijkt dan nog even tv beneden. Als de jongste naar bed gaat gaat de oudste zelf douchen en dan helpt ik haar later met afdrogen etc. Hier helpt het wel. Consequent zijn en duidelijk. Tijdens het avondeten al met een duidelijke toon vertellen wat er zo gaat gebeuren en wat de verwachtingen zijn. Hier vertel ik na het eten dat ze nog even een kwartiertje mogen spelen en dat het dan bedtijd is. Dan weten ze wat de afspraak is.
Heeel herkenbaar!! Hier twee meiden van 4 en 6,5jr die elkaar ook zo kunnen opstoken met gek doen, lachen ect, zeker ook rond bedtijd.. Ik haal ze ook regelmatig uit elkaar bijvoorbeeld uit kleden in je eigen kamer, die zitten naast elkaar en ik sta dan in de deur opening en kan beiden zien en evt handje helpen maar zij zien elkaar even niet en kunnen zich daardoor iets beter concentreren op hun taakje. Of inderdaad vlak na elkaar naar boven scheelt ook veel. wel prettig om te lezen dat ik niet alleen soms horendol ervan wordt
Hier ook hoewel ze voor het eten douchen (eten wat later omdat mn man later thuis komt). Wat bij ons eigenlijk alleen helpt is om ze uit elkaar te halen. Af en toe mag de oudste nog even beneden blijven en een boekje lezen of zo en gaat alleen de middelste. Die gaat dan ineens als een mak lammetje met me mee en luistert erg goed. En gaat ook snel slapen. Eigenlijk moeten we het altijd zo doen, maar de oudste heeft ook nog veel slaap nodig en we eten vrij laat (wil mn man ook niet altijd na laten eten, we starten vaak wel zonder hem) dus dan gaan ze toch maar tegelijk.
Ik haal ze ook al een hele poos uit elkaar. Dochter is nu 8 en zoon 10, maar toen ze de leeftijd hadden van 4 en 6/7 deed ik dat ook al, juist om dat gedoe te voorkomen en ik ze gewoon gezellig in bed wil brengen. Daarbij geef je de oudste gelijk het idee dat hij/zij iets "langer" op mag blijven. Dan voelt hij/zij zich ook al weer heel wat, wat vaak makkelijker gedrag veroorzaakt. Zo krijg je een win/win situatie..
Hier 6 en 7 jaar Ik zorg ervoor dat ik boven alles al heb gedaan. Dus geen was of bedden verschonen. breng ze 1 voor 1 naar bed en dit gaat veel beter als ik/wij ze tegelijk naar bed brengen