Afkolven, 1 borst....?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door irma55, 14 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. irma55

irma55 Lid

14 apr 2008
    36
    0
    0
    Hoi, ik heb een vraagje, ik kolf sinds 3 weken mn borsten af, maar krijg telkens uit de ene borst iets van 100-140cc, en uit de andere maar tussen de 20-40 cc. Dit is wel een groot verschil, toch? Ik ben wel met die borst door blijven gaan, om te kijken of het zo gestimuleerd werd, maar dan zou het nu toch ondertussen wel meer geworden moeten zijn. Wat moet ik nu doen, toch die borst ook blijven kolven, of het maar opgeven, en alleen telkens 1 borst afkolven? Ik kolf 2 a 3 x per dag, en de rest geef ik flesvoeding...
    Alvast bedankt, Irma

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Irma,

Via de mail kan ik niet direct zeggen daar of daar komt het door. Dingen die ik me afvraag zijn of er mogelijk in het verleden een ingreep aan je borst heeft plaatsgevonden, een tepelpiercing, etc.

Het zou kunnen dat bij jou het grote verschil in productie terug te voeren is op de eerste week. Misschien ging het aanleggen aan de "goede" kant beter, daardoor is daar een goede basis gelegd voor voldoende productie.

Later ben je gaan kolven, wanneer je kolft om de productie helemaal op gang te brengen zou je ieder voedingsmoment moeten kolven. Uit jou bericht maak ik op dat je 2-3 keer kolft. Dat is een aantal waarbij je de (in de eerste week) opgebouwde productie in stand houdt zeg maar.

Ik lees dat je de minder producerende borst wel bent blijven kolven (ook 2-3 keer?). Wanneer je die "mindere" borst wilt stimuleren tot meer productie dan zou je in principe vaker moeten kolven. Immers meer vraag geeft meer aanbod.

Of je die "mindere" borst ook moet blijven kolven kan ik niet voor je beslissen. Dat is een keuze die geheel aan jezelf is. Het is toch 20-40 cc moedermelk die je extra hebt om aan je kindje te geven.

Succes met je beslissing,

Ilse

3. irma55

irma55 Lid

14 apr 2008
    36
    0
    0
    Hoi Ilse,
    Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen piercing of iets dergelijks gehad, en het rare was, dat mijn zoontje juist die lege borst beter nam, dan de borst waar ik zoveel melk in heb. Ik lees net op een ander vraagje je antwoord over die regeldag, dag 9, en dat is precies waar ik ook de mist in ben gegaan en over gegaan ben op bijvoeding per fles. Er werd zo gestresst aan de borst gedronken, en ik had toen nog steeds niet veel melk, dat kwam bij mij pas laat op gang.
    Had ik het geweten, had ik even doorgezet met de borstvoeding, maarja.
    Ik woon in Spanje, en hier heb je geen kraamhulp jammer genoeg, anders was ik misschien beter voorbereid geweest.

Maar er is in ieder geval geen probleem, mocht ik maar 1 borst af gaan kolven later, toch?
    Groetjes, Irma

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Irma,

Jammer dat je de informatie over de regeldagen inderdaad net te laat leest.
    Maar goed, het is gelopen zoals het is gegaan. Je handelt naar de kennis die je op dat moment hebt. En dat is dan goed, ook al blijkt later dat het anders had kunnen verlopen.

In elk geval, mocht je later met 1 borst verder willen gaan is dat natuurlijk geen probleem!

Succes en geniet van Daniel!

groet
    Ilse

Deel Deze Pagina