MIjn dochtertje is nu 17 dgn ,ik heb vanaf het begin BV gegeven,maar sinds vorige week krijgt ze ook 2 maal FV 60 ml. Ook als ik het gevoel heb dat ze nog honger heeft krijgt ze een flesje. Vitamine K krijgt ze ook nog. Mijn vragen zijn : Als ik wil stoppen met BV ,hoe doe ik dat dan . En mocht ik ermee door willen gaan ,heeft het nog zin om te kolven? Mijn dochtertje heeft een wit tongetje. En mijn borsten doen ook zeer,heeft ze spruw. Ally
HAllo Ally, Allereerst nog gefeliciteerd met je dochtertje. Ik neem aan dat je flesvoeding bij geeft omdat je twijfelt over ze wel genoeg voeding krijgt? Waarop baseer je dat? Gewicht? gedrag? of iets anders. Hoeveel voedingen krijgt ze op een dag? Naar aanleiding van jouw informatie kan ik natuurlijk niet oordelen hoe het met jouw melkproductie is. Wel kan ik je vertellen dat het geven van borstvoeding werkt volgens het pricipe van vraag en aanbod. Hoe meer er gevraagd wordt, hoe meer melk gemaakt. Wanneer je FV bij geeft wordt die voeding niet bij jou gevraagd, jouw lichaam dankt op den duur, nou goed, als er niet meer voeding wordt gevraagd ga ik minder maken. Even kort door de bocht, hoe meer je onzeker bent (en flesjes bij geeft) hoe nadeliger het op de melkproductie. De productie zal bij meer flesje steeds verder afnemen. Wanneer het voor je kindje (bijvoorbeeld doordat ze teveel afvalt) nodig is om FV bij te geven, dan is ons beleid altijd, bijvoeding geven = kolven. Met kolven breng je de melkproductie omhoog. Om de productie het snelst te verhogen is het goed om elke voeding na te kolven. Wat ik je ook kan vertellen is dat de periode waarin je bent gestart met FV (rond dag 9-10) gekenmerkt wordt als regeldag. Dat is een dag waarop een kindje ineens niets anders lijkt te willen dan de borst. Dat duurt (wanneer je er aan toegeeft) 1-2 dagen en dan is jou melkaanmaak aangepast aan de nieuwe behoefte. Zo'n dag (zeker wanneer je er niet op voorbereid bent) maak je als moeder enorm onzeker. Het ging net allemaal een beetje en dan ineens wil ze alleen maar drinken en lijkt het of je borsten nooit meer gevuld voelen. Dat is dus normaal, het heet een regeldag. Als je wilt stoppen, laat het dan even weten, anders wordt het heel veel info in 1 reactie. Je noemt nog spruw. Dat kan ik niet via de mail bevestigen. Een wit tongetje kan een teken zijn, mits de witte laag niet met een gaasje is weg te vegen. een wit tongetje kan ook van de melk zijn. Ook pijn aan de borst kan een teken zijn maar verkeerd aanleggen kan ook pijn veroorzaken. De symptomen van spruw lopen enorm uiteen. Kortom dat is via de mail erg moeilijk. Als het wel spruw is ga dan langs je huisarts. Hij zal dit moeten bevestigen en jullie beide behandelen. Ook hierover kan ik je meer mailen. Laat dat weten anders wordt het nu een heel lang en divers verhaal. Hoop dat je nu al wat voort kan. Groetjes, Ilse
Thanxx voor de snelle reactie. Ik zal mij verhaal uitleggen. 26-3 is mijn dochtertje geboren ,heb de hele tijd BV gegegen ,omdat ik paar dgn in de Ziekenhuis heb gelegen heeft ze daar ook 2 maal FV gehad. Toen ik maandag thuis kwam ,heeft ze ook alleen BV gehad ,dinsdag en woensdag is nog gewogen dooe de kraamverzorgster,haar gewicht was goed. Gewicht bij geboorte was 3170 gram. Vrijdag was ze gewogen door de VK en die vond dat ze was afgevallen en dinsdag toch haar bij de CB moest laten wegen ,die vond dat ik haar moest bijvoeden en omdat ze om de 3 uur aan de borst gaat hoefde ik niet te kolven,ik ben gisteren wat te makkelijk geweest heb bijna na elke BV een flesje gegeven ,ik heb ook niet het gevoel dat mijn borsten zwaarder zijn ,ik denk dat de borstvoeding weggaat. Heeft het nog zin om te kolven ,ik probeer haar wel 15 min aan elk borst te laten drinken ? Het is in de nacht toch makkelijker om BV te geven ,en eerlijk gezegd zal ik de contact ook missen wat je hebt als je BV geeft. Ally
Hallo Ally, Ik wil je graag helpen en zal een paar dingen noemen die me het eerst te binnen schieten waarneer ik je bericht lees. Misschien schrijf ik sommige dingen wat kort door de bocht maar ik probeer om een en ander helder te krijgen. Je legt Eliza elke 3 uur aan de borst. Nomraal gesproken is dat prima. Wanneer ze goed drinkt zal ze na even afvallen de eerste dagen tegen het eind van de kraamperiode op geboortegewicht terugzijn. Als we even teruggaan naar het pricipe van borstvoeding, vraag en aanbod, dus hoe meer zij vraagt, hoe meer melk er gemaakt wordt. Wanneer je elke 3 uur voedt op een juiste manier dan krijg je vanzelf voldoende melk. Bij jou lijkt het iets anders te lopen. Je legt elke 3 uur aan. Toch valt ze af. Er is in het ziekenhuis en later bijgevoed met FV. Dat betekent dat niet alle voedingen aan de borst zijn geweest. Dus is er minder vraag, en bij gevolg komt er minder aanbod. Daarnaast moet je jezelf afvragen, hoe komt het dat wanneer ik wel elke 3 uur aanleg er toch een afname in het gewicht ontstaat. Dat kan eigenlijk alleen maar zijn doordat ze te weinig voeding krijgt. In de meeste gevallen is de oorzaak daarvan dat het kindje niet goed is aangelgd. Je denkt dan wel dat je elke 3 uur voedt (Dat doe je ook) alleen wordt er niet effectief gedronken. Als er niet effectief wordt gedronken wordt ook de borst niet geleegd. Als de borst niet wordt geleegd (is er eigenlijk geen vraag) dan wordt er ook geen melk aangemaakt (geen aanbod) Daarom, wanneer je bijvoeding geeft, altijd kolven! Het beste is dit met een proffesionele dubbelijdige kolf te doen. Om nu even concreet aan de slag te gaan, kolven met een dubbele electrische kolf. Probeer of je in jouw buurt iemand kan vinden die je kan begeleiden met aanleggen. wanneer het aanleggen verbetert en door het kolven de productie verhoogd wordt het voeden heel anders. Ik vind dit een moeilijk zaak om via de mail te begeleiden. Liefst zou ik nu direct een voeding meekijken om gerichte een beleidt op te kunnen stellen. Ik hoop dat je hiermee toch uit de voeten kan. laat je weten hoe het verloopt? Succes! Ilse
Hallo Ally, Tja, dat blijft altijd lastig. Zeker nu ik aan de andere kant van de mail sta en niet live kan meekijken. Dus ik weet natuurlijk ook niet of jou dochter verkeerd is aangelgd maar de loop van jou verhaal geeft voor mij aanleiding om eerder gemaild stuk te vemoeden. helaas kom in de prakijk nog heel erg vaak tegen dat het met het aanleggen niet juist is, terwijl KV en VK beide hebben gezegd dat het kindje goed aan de borst ging. In die gevallen merkte de moeder overigens na iets veranderen van het aanleggen grote veranderingen. reacties als: "O, maar dat voelt heel anders" , Kindjes die na een voeding echt voldaan in slaap vallen en ineens goed gaan aankomen. Vaak laat ik KV of VK (maar die zijn er meestal maar kort, of wij komen pas na de kraamperiode) meekijken. Zelf geven zij dan ook aan, O, ik dacht dat hij eerst ook al goed lag. Het is soms net een klein beetje anders aanleggen. Maar goed, daar schiet jij niets mee op. Ik kan het niet zien en als jij zegt dat het goed was dan zal ik daar op vertrouwen. Even terugkomend op je vraag. Moet ik nog kolven? Ik denk zeker dat het nut heeft om te kolven. Je legt haar aan, je kan elke voeding of om de voeding nakolven, dus na de voeding nog extra leegkolven. (5-10 minuutjes) Je zal dan niet veel melk krijgen in je flesje (dat hoort ook zo) maar het is voor je lichaam een extra teken van. : "O, er moet meer gemaakt worden" Als jij na een paar dagen meer melk maakt dan kan je dochter ook goed doordrinken als ze aan de borst is. Je zal dan merken dat ze meer voldaan is en rustiger drinkt. Succes, Ilse