afkolven hoe en wat?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Dani84, 8 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hoi

Ik heb eergister een kolf gekocht en heb gister voor het eerst afgekolft uit beide borsten toch samen 70 cc.

Wanneer ga je nu precies kolven? Ik heb gister zo`n uur anderhalf uur na het aanleggen gekolft. Maar toen hij dus weer kwam voor voeding had ik het idee dat hij niet genoeg had. kan dat? Of hebben m`n borsten alweer genoeg aangemaakt. Jarno komt zo om de 3, 3 en half uur.

Hoeveel kan ik het beste per keer invriezen in de flesjes. Ik weet nl nog niet hoeveel hij drinkt. wat is ongeveer normaal? hij is nu bijna 3 weekjes en wil over 2 weekjes eens de fles proberen of is dit te vroeg?

Alvast bedankt.

Groetjes Danielle

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Danielle,

Ik zag dat het kolven inmiddels al wel gaat. Als je wat wilt invriezen doe dat dan in kleine porties. Dan kan je makkelijk wat extra ontdooien als je straks een flesje gaat geven.

Let erop dat je porties die je invriest door de hals van het flesje kunnen, je kan natuurlijk ook kleine flesje gebruiken met een beetje melk. bijvoorbeeld 50 ml.

Als regel kan je hanteren dat er 150 ml per kilogram lichaamsgewicht wordt gedronken per 24 uur. Deel dat door het aantal voedingsmomenten, dan weet je ongeveer hoeveel je in een flesje kan doen. Het is een richtlijn en soms drinken kindjes meer en soms minder.

Succes

Ilse

3. Dani84

Dani84 Niet meer actief

wanneer is de beste tijd om te kolven. Direct na de voeding? of met een uur ertussen? En is er dan wel weer genoeg aangemaakt? Is het nu wel verstandig om te kolven omdat ik eigenlijk te veel voeding heb? Zo blijft het natuurlijk stromen..

Groetjess

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Danielle,

Als ik je verschillende berichten even op een rijtje zet dan zou ik met een hoge melkproductie even heel voorzichtig zijn met extra kolven om een voorraadje op te bouwen. Zorg eerst dat je vraag en aanbod weer in balans komt en kijk dan naar je voorraad.

Wanneer je na een voeding nog extreme stuwing hebt dan kan je wel de spanning er af kolven maar zeker niet leeg, want leeg betekend dat er weer melk aangemaakt moet worden. Hoe vaker leeg, hoe meer er wordt gemaakt.

Ik adviseer kolven direct na de voeding alleen als mensen te weinig melkproductie hebben. Zo fop je je lijf door een grotere vraag te creeren. Je lijf reageert dan weer door meer aan te maken.

Dus eerst even aan de slag met de overproductie,

Succes

Ilse

5. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hallo

Ik heb het idee dat mijn melk productie nu aardig goed is! Ik hoef alleen smorgens nog de druk er af te kolven en voor de rest kan ik hem zo aanleggen. Mijn borsten voelen ook niet zo gespannen meer aan.

Ik heb wel 2 dagen minder gegeten vorige week omdat ik met m`n kiezen zat (wortelkanaalbehandeling) dus niet wat je zei 1x na ochtend voeding beide borsten leeg gekolft.. maar goed.. Volgens mij gaat het aardig zo! :D

Ik ben nu gister begonnen met flesje aanleren. M`n man geeft dan het flesje en hij dronk het gister in 1x leeg was neit zo veel 45 - 50 cc..

maar wanner kan ik nu het beste kolven? Wil voor vanavond iets meer int flesje, maar durf niet goed extra te kolven omdat ik bang ben voor weer een te hoge prodctie.

Groetjes Danielle

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Danielle,

Als je kolft om een voorraadje aan te leggen dan kan je bijvoorbeeld direct na de ochtend voeding de borsten helemaal leeg kolven. Dan is er het meest over zeg maar.

Je kan ook een kolfmoment inlassen maar wanneer je dat geregeld doet moet je je wel realiseren dat je dan op dat moment meer melk gaat aanmaken.

Wanneer je naast de gewone voedingen kolft blijft het sprokkelen en kolf je meestal ook niet een hele voeding ineens bij elkaar.

Lees alles over kolven op:
    http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rmelk.html

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina