hallo, Vanochtend ben ik bij de huisarts geweest. De kleine heeft sinds een week veel last van maagzuur, huilen na voeding, overstrekken, 2 uur na de voeding nog aan het naslikken vooral als hij op zijn rugje ligt. Alle symptomen voor verborgen reflux. Hij was de eerste weken zon tevreden mannetje. De laatste twee weken is hij ook veel ontevreden. Nu dacht de huisarts ook gelijk aan reflux, maar na overleg met andere artsten gooide ze het op overvoeding. Dit snap ik niet. Ik dacht dat je met full time borstvoeding geen overvoeding kon geven en dat het gewoon op vraag mocht. Nu is het wel zo dat ik veel melk heb en dat het er ook echt uitloopt en hij hier ook wel wat last van kan hebben. De arts adviseerde nu om hem pas zeker na 3 uur weer te voeden en niet te lang te laten drinken. Maar wat is niet te lang? de ene keer drinkt hij 5 minuten en is voldaan de andere keer 20 minuten. Ik ben nu erg onzeker en weet niet meer wat ik moet doen. Hoop dat jij een antwoord weet wat te doen. Alvast bedankt.
hoi wat naar dat je kindje zoveel last heeft zeg. Overvoeden kan inderdaad eigenlijk niet. Maar het is wel zo, dat als een kindje teveel drinkt, dat ie het dan weer uitspuugt. Normaliter gebeurt dit vrij snel na de voeding en niet gedurende 1,5 uur. Ik vind het ( als ik er iets over mag zeggen)toch meer naar verborgen reflux neigen. Wat kun je doen:"Leg je kindje aan de borst, houd 1 (of meer) hydrofielluiers bij de hand, laat hem drinken tot de toeschietreflex, koppel hem voorzichtig af dan. Laat de melk weglopen/stromen in de doek(en). Als de melk niet meer stroomt leg je je kindje aan. Hij hoeft dan niet die "snelle"melk weg te slikken, en komt op deze manier ook toe aan de wat vettere achtermelk. Ik vind 5-20 minuten drinken niet te lang. wat je huisarts bedoelt met niet te lang weet ik niet. Je kunt proberen hem na het drinken een tijdje rechtop tegen je aan te houden zodat het goed "zakt". Hij kan dan makkelijker evt boertjes laten. Als je de gelegenheid hebt, houd hem dan rechtop in een draagdoek tegen je aan, daarin kan hij ook in slaap vallen. In een bedje zou je eventueel het matrasje aan het hoofdeind iets kunnen verhogen door er een handdoek onder te leggen. Het hoeft maar iets hoger te zijn. Let op dat je kindje wel veilig ligt, de verhoging moet dus echt onder het matrasje en moet echt subtiel zijn. Als je twijfelt over de diagnose die de huisarts nu gesteld heeft en je merkt geen verbetering, bel dan gerust nog een keer met je arts en maak je zorgen kenbaar. Natuurlijk kun je ook altijd bij ons terecht met je vragen. Succes! Mirjam