Ik heb een vraag. Ik hoorde laatst van iemand die zou ( in verband met herkenning neem ik even een fictieve afkomst) een half Chinees zijn en half Nederlands. Hij zei: mijn moeder is half Nederlands en half Chinees en mijn vader is half Chinees en half Nederlander. Dus ben ik ook half Nederlander en half Chinees. Klopt dit? Of is hij nu eigenlijk een kwart? Zijn opa aan de ene kant is helemaal Chinees en opa aan de andere kant ook. Weet iemand hoe dit zit?
Als het een kwart is, is hij maar een half persoon Hij is precies dat wat zijn ouders zijn, lijkt mij.
Ja dat klopt. Hij krijgt de helft van zijn moeder mee en de helft van zijn vader. Dus hij krijgt van moeder een kwart Nederlands en een kwart Chinees. En hij krijgt van vader een kwart Nederlands en een kwart Chinees. Samen is dit dus weer half/half. Kwart zou hij pas zijn als een van de ouders volledig Nederlands was en de ander half Nederlands en half Chinees.
Dat waren mijn oma en haar ouders ook! Half Nederlands en half andere genetische afkomst. 2 x 'half om half' maakt ook een 'half om half' kindje , zowel de Nederlandse genetica als die van de andere afkomst blijft 'op peil'.
Technisch gezien zou hii ook 100% Nederlands kunnen zijn. Als moeder alle Nederlandse genen heeft doorgegeven (en dus niet dr Chinese) en vader ook, dan is hii genetisch helemaal Nederlands.
Volgens mij kan dat niet, want er zijn van beide kanten altijd genen die overheersen. Zo zul je bij bijv. een kind van een chinese vader en een nederlandse moeder, vrijwel altijd "chinese ogen" zien, omdat die nu eenmaal overheersen. Daarnaast heb je ook nog zoiets als 'overerfelijk', wat wil zeggen dat "een kind van" bepaalde eigenschappen/ziektes/etc. níet hoeft te hebben, maar "een kleinkind van" die eigenschappen/ziektes/etc. wèl krijgt.
Waarom niet? Genen zijn willekeurig, wel zit er wat dominantie in uiteraard. Daarom heeft mijn collega 2 verschillend getinte kleinkinderen: moeder is hollands, blank, blauwe ogen en blond haar, vader is Moluks. Ene kindje is echt een mix van hun 2, andere kindje heeft overduidelijk het fenotype van de moeder gekregen: blond haar, blauwe ogen, zeer blanke huid. T is gewoon een grote genen grabbelpot Zo statisch de uitleg op papier is, zo vloeiend is het in werkelijkheid kan dus ook prima 45 Nederlands en 25 procent chinees zijn. We weten niet welke genen er zijn doorgegeven
Dominant (homo/heterozygoot) en recessief (homozygoot) zijn dingen die je kunt zien. Dus als iemand bruine ogen heeft, dan kan dat zijn dat iemand van zowel vader als moeder bruin heeft meegekregen. Ook kan het zijn dat iemand bruin heeft meegekregen van vader en blauw van moeder. Bruin is dominant, dus je hebt dan bruine ogen, maar.... genetisch gezien ben je nog steeds half blauw. Alleen zie je dat niet. Zo werkt het met het overgrote deel van de genen. Dus als je bruine ogen hebt wil nog niet zeggen dat bruin ook doorgeeft aan het nageslacht. Zo hebben zowel mijn man als ik bruine ogen. Die van mijn zoon zijn blauw. Op DNA niveau hebben wij dus ook allebei een blauwe component. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitleg. Wel is het zo dat als mensen beiden half Nederland, half Chinees zijn de kans het grootste is dat de genen ongeveer evenredig verdeeld zijn (statistisch gezien). Een kind uit zo’n relatie zal dus ongeveer (met grote spreiding) ook 50% nederlands, 50% Chinees zijn. Dus in de volksmond zullen ze idd zeggen ‘half Nederlands/half Chinees’ zeggen. Maar genetisch gezien weet je dat helemaal niet.
Ik dacht zelf ook dat je het eigenlijk nooit echt kon weten welke genen er wel of niet worden doorgegeven.
Klopt dat het niet 50/50 hoeft te zijn (het zou zelfs knapper zijn als het wèl zo is dan wanneer het níet zo is). Maar 100% nl'se genen, terwijl beide ouders half chinees, half nederlands zijn, zoals iemand hierboven postte, is dan ook wel weer het andere uiterste en in de praktijk zéér onwaarschijnlijk dat dit gebeurd.
Leuk dit! Nu we het er toch over hebben (maar beetje off-topic), soms slaat iets ook een generatie over. Ik heb een deel van een andere genetische achtergrond maar zie er super Nederlands uit. Ergens zit het wel in mij ‘verpakt’, mijn ene dochter heeft heel veel van die andere genetische afkomst, meer dan mij, en m’n andere kindje is weer heel Hollands. Zelfde vader overigens
Erg interessant. Mijn vader is bijvoorbeeld ook halfbloedje, bij mijn broer zie je er wel iets van terug, maar ik ben een echte kaaskop. Overigens ook de enige blonde in de familie. Ik heb dus meer genen van m'n moeder(niet eens blond) en mijn broer meer van mijn vader. Ik lijk op niemand in mijn familie trouwens Mijn vader is dus een half bloedje, zijn oudste 2 broers kan je héél duidelijk zien dat ze die afkomst hebben, zien er totaal niet Nederlands uit(beide in dat andere land geboren) en mijn vader is in Nederland geboren en kan je wel iets van zien bij hem dat ie een mixje is, en hun jongste zusje(ook in Nederland geboren) is zelfs rood harig. Allemaal dezelfde ouders. Als je die 4 broers/zus bij elkaar ziet, zou je echt never nooit niet denken dat het familie was. Alsof de genen op raakten bij elk volgend kind Dus yup, volle broers/zussen kunnen er elk heel anders uitkomen. En yup hij is een halfje om even verder on-topic te blijven
Hoeft niet perse on topic hoor, ha ha.... afkomst is ook leuk om te lezen. Zelf ben ik half en ik vind ook echt dat ik van elke cultuur een helft heb. Broertje en zusje ook.
Leuk die mixen. Onze kinderen zijn ook halfbloed. Onze zoon is echt een mix van ons. Maar onze dochter lijkt alleen de genen van mijn man te hebben haha Ik heb nog niks kunnen ontdekken wat ook maar een beetje op mij lijkt, echt niks! Ze is echt superdonker met bijna zwarte ogen en hele donkere krullen. Ik ben echt het tegenovergestelde. Ook in karakter en gezicht kan ik niks vinden.