Afkorting 'CF' op kaart?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Demino, Aug 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Demino

Demino Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    2,778
    287
    83
    Goedemorgen!

Zojuist ben ik bij de verloskundige geweest. Alles gelukkig weer goed!
    Tijdens het voelen van de buik zei mijn verloskundige dat ze de exacte ligging van de baby nog niet kan voelen, pas vanaf de volgende controle (ik ben nu 24+2). Echter zie ik nu dat zij 'CF' ingevuld heeft op mijn kaart. Als ik de uitleg op internet volg, betekent dit dat de baby op dit moment met het hoofd boven ligt? Klopt dit of zou het iets anders (kunnen) betekenen?
    Ben zelf soms nog een beetje onhandig met de afkortingen op die kaart :D

Alvast bedankt!

2. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Hallo xPoppetje,

CF betekent caput (is hoofd) in fundo (bovenkant van baarmoeder). Dat wil inderdaad zeggen dat het kindje met het hoofdje boven in de baarmoeder ligt, dus in stuitligging. Bij dit termijn kan het kindje nog alle kanten op draaien, dus dat het nu in stuitligging ligt, betekent niet dat de baby altijd zo ligt. Succes en een mooie trouwdag toegewenst!

Groetjes Monique

3. Demino

Demino Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    2,778
    287
    83
    Nee klopt, daar ben ik me bewust van.. Maar was vooral heel benieuwd wat het nou betekende haha!
    Dan heb ik gelijk nog een vraagje.. Ik zie ook staan: Rubella +. De verloskundige heeft hier verder nooit wat over gezegd.. Betekent dit dat er iets van Rode hond in mijn bloed is gevonden, of juist dat er antistoffen tegen zijn gevonden? Het lijkt mij dat ze me wel ingelicht hadden als er iets aan de hand was, maar zie het nu staan en schrik er toch wel van ;)
    Enne dankjewel, komt helemaal goed! :D

4. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Rubella +, betekent dat er antistoffen in het bloed zijn gevonden en dat je beschermd bent voor dit virus, indien je er mee in aanraking zou komen. Dit is goed, want automatisch bescherm je nu ook je eigen kindje tegen dit virus. Via de placenta komen deze antistoffen bij het kindje terecht. Rubella kan bij het kindje afwijkingen veroorzaken, dus als verloskundigen zijn we blij te weten dat jij die antistoffen hebt. Succes!

Groetjes Monique

5. Demino

Demino Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    2,778
    287
    83
    Dankjewel voor je snelle reactie! Fijn om te horen!

Share This Page