Hallo, vandaag ben ik precies 15 weken zwanger. Ik slaap al zolang als ik me kan herinneren plat op mijn rug zonder een kussen onder mijn hoofd. Mag dit nog steeds? Ik hoor namelijk veel verhalen dat je niet op je rug mag slapen tijdens de zwangerschap, maar het beste op je zij kan slapen ivm de bloed toevoer en ademhaling.. Vind het maar akelig, vandaar mijn vraag. Alvast bedankt voor de reactie.
Goedenavond, Als je lekker slaapt op je rug, hoef je rugligging niet te vermijden. Als je op je rug ligt kan de baarmoeder op een belangrijk bloedvat naast je ruggenwervel drukken, waardoor de terugstroom van bet bloed belemmerd wordt. Dit kan een duizelig gevoel veroorzaken. Zolang je deze klachten niet hebt, hoef je niet bang te zijn dat de terugstroom belemmerd wordt. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je in je slaap te lang op je rug ligt. Wordt je niet lekker in je slaap, dan draai je vanzelf op je zij. Dus zolang het voor jou goed voelt, kan het geen kwaad. Slaap lekker! Groetjes Monique