Hoe zouden jullie de naam Aiden afkorten? Mijn oudste zoon heet naluJ (omgekeerd) en noem ik vaak Juul. Ik ben zelf erg van afkortingen in spraaktaal. Den, Dun, Eej is 't allemaal niet en ik heb geen inspiratie op deze naam. Jullie suggesties?
Er valt naar mijn idee niet echt een “goede” afkorting te vinden voor deze naam. Van naluJ kun je idd. Juul maken, wat ik zichzelf staand ook een naam is natuurlijk. Net als dat mensen die Alexander heten, vaak Alex/ Lex of Xander worden genoemd. Maar dat heeft Aiden natuurlijk niet. Ga je Den zeggen, zou ik me in kunnen denken dat men denkt dat ie Dennis heet. Denk niet dat ik je kan helpen in deze. Zou zelf Aid (eejd) zeggen dan. Maar dat is je vraag niet helemaal geloof ik..
Nou niet en ook nooit over nagedacht hoe ik hun naam zou gaan afkorten, dat gebeurde gewoon spontaan en vaak ook nog door anderen ( andere peuters die de naam nog niet zo goed uit konden spreken etc) Sinds gisteren is mijn zoon , door 5 jarige buurjongentje, gepromoveerd en noemt hij hem bij zijn naam, voordien heette mijn zoon buurjongen en mijn dochter buurmeisje (en nu zijn er meerdere jonge kinderen in onze straat die ze zo noemen)
Wij hebben voor de oudste een ‘afkorting’ die maar 1 letter gemeen heeft met haar echte naam, ook al is haar echte naam prima af te korten. En de afkorting maken we soms langer, waardoor hij net zo lang is als haar echte naam Als je Aiden een mooie naam vindt, zou ik er voor gaan en dan komt die ‘afkorting’ vanzelf wel.
Haha, herkenbare vraag. Ik kort ook werkelijk alles af en vroeg me ook tijdens de zwangerschap van mn oudste af, hoe ik dat op ging lossen. Net als bij Aiden, was er eigenlijk geen goede afkorting denkbaar. Uiteindelijk toch voor die naam gekozen en in de praktijk kort ik het dus af met een van die rare afkortingen en inmiddels is dat helemaal logisch en doen meer mensen dat haha. Dus ik denk dat het zich vanzelf oplost!
Mijn zoon heeft ook zo'n naam dat je niet kunt afkorten (ydnI omgekeerd). Ik was ook steeds aan het zoeken naar een afkorting tot een vriendin hem eens naam-pindy noemde. Geen afkorting maar het bekt wel lekker. Misschien gewoon zoiets zoeken/bedenken?
Dit is een naam die gewoon niet af te korten is. Ik ben ook van de afkortingen.. oudste noem ik altijd Lien, jongste Niek. N heeft een naam die niet af te korten is… en die noem ik meestal Fred kroket
Mijn eerste gedachte is 'aid' uitgesproken als eejd. Afkortingen gaan meestal vanzelf toch? Dus als t niet echt kan, wordt t vaak iets anders of gewoon de eigen naam. Mijn jongste kort ik wel soms af, oudste eigenlijk nooit. Geen idee waarom, volgens mij vond zij dat vroeger zelf niet zo fijn, meen ik me te herinneren. Bij haar wordt t dan vaak iets van 'meis, meissie' ofzo, of gewoon haar naam. Wat dat betreft gaat dat vaak vanzelf.
Vind dat altijd zo grappig en echt typisch Nederlands om namen af te korten. Zie je op tv ook heel vaak. Hier (in mijn Vlaamse omgeving) gebeurd dat echt niet veel en vooral met lange namen. Van Aiden zou ik aidie ofzo doen, ok dat is niet per se korter maar aid of ai vind ik best raar klinken ofzo.
Gewoon niet afkorten? Het is al een korte naam. En een koosnaampje komt vanzelf wel. Dus als je wil inkorten moet je je kind een langere naam geven gok ik.
Ja inderdaad, was k vergeten Wat hier dan weer wel meer wordt gedaan is de achternaam als bijnaam gebruiken. Of dat gebeurde bij ons op de scouts toch. En als het dan vb broers waren werd het grote XXX en kleine XXX of xxx-je In Antwerpen is het dan weer een soort verbastering van de naam, vb Sven wordt dan 'den Svekke' ofzo.
Op mijn werk gebeurd het door een aantal collega's ook veel bij de kinderen, die korte alle namen af. En dan niet een keertje, want dat snap ik nog wel, maar eigenlijk bijna de hele tijd. Ik vind dat zelf dan weer wat vreemd, ze heten toch gewoon zoals ze heten?
Waarom moet het per sé afgekort worden? Je kiest toch een naam omdat je die leuk vindt, niet of die afgekort kan worden?
Ik zou deze naam niet snel afkorten, omdat het niet lekker ‘bekt’. Mijn oudste zoon heet haoneJ (andersom) en ik dacht dat zijn naam afgekort zou worden naar Noah. Niemand ooit heeft hem zo genoemd eigenlijk kort niemand het af en ik ben de enige die hem dagelijks Noey (nowie) noemt haha! Dus vaak gaan dingen toch vanzelf dat getypt te hebben bedenk ik me net dat ik een ‘dingetje van mezelf’ heb dat ik namen afkort/aanpas met een y/ie klank. Ik zou er misschien aidie van maken hahaha maar ja dat ben ik dus.