Afkorting van naam lelijk vinden

Discussie in 'Babynamen' gestart door hummeltje5, 19 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik ken een Delphine en die wordt altijd fien genoemd, dat vind ik dan wel weer leuk :)
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Mijn dochter heeft ook zo’n soort naam, sommige noemen haar eerste deel en ik een combi van. Eerste deel vind ik niet mooi, maar haar vriendinnen noemen haar nou eenmaal zo. Daar ben ik niet de baas over, mijn dochter is inmiddels bijna 13. Ik noem haar of voluit of met mijn afkorting, maar verder iedereen haar volledige naam. Vroeger in mijn studententijd noemde we jongens ook vaak met hun intitialen jp, ns, , dat hadden hun moeders ook vast niet bedacht.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ben ik persoonlijk ook niet zo'n fan van. Maar nog altijd beter dan del :p
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  4. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.285
    4.154
    113
    Ik vind namen afkorten echt verschrikkelijk, mijn schoonvader heeft voor elk kleinkind een bijnaam, behalve bij die van ons. Ik wil het gewoon niet hebben. De naam van mijn jongste valt niet af te korten en de naam van mijn oudste wel, ik noem hem alleen altijd bij zij hele naam.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Misschien was dat niet duidelijk naar voren gekomen uit m'n OP, maar ik vind afkorten dus ook echt ver-schrik-ke-lijk :|

    Daarom dus ook dat ik twijfel of ik die paar namen die op m'n lijstje staan ooit daadwerkelijk wil gaan geven, omdat ze voor buitenstaanders gewoon heel makkelijk af te koelen zijn en dan ook nog eens naar een naam die ik echt heel erg lelijk vind :|

    Maar goed, die namen staan nu dus op de "twijfel-lijst" ;)
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  6. Ies9168

    Ies9168 Lid

    1 okt 2020
    77
    40
    18
    Vrouw
    Ben wel benieuwd waarom jullie dat zo ver-schrik-ke-lijk vinden kort je dan eigenlijk ook nooit een naam af van je partner/vriendin/zus/broer/iemand anders?
     
  7. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
    Ik doe dat persoonlijk nooit nee.
     
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.212
    18.955
    113
    Afkorten doe ik ook nooit. Vind dat zo'n gekke gewoonte.
     
  9. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.285
    4.154
    113
    Mijn broers hebben allemaal namen die niet afgekort kunnen worden, en mijn naam ook niet trouwens :roflmao:

    Maar voorbeeld: iemand die ik ken heet Emma, prachtige naam. Maar iedereen kort het om de een of andere bizarre wijze af naar “Em”, dat vind ik dan heel grof gezegd een verkrachting van een naam!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oké was kennelijk wederom niet super duidelijk geweest :p: ik vind het verschrikkelijk in het geval van de namen van m'n eigen kinderen. Waarom? Ik ga toch geen mooie, zwierige, langere naam geven om het vervolgens af te (laten) korten?!?!!!
    Althans, dat is mijn opinie.
    Ik vind t dus super stom als ik m'n kind bijvoorbeeld Maximiliaan zou noemen en ik of anderen zouden het afkorten tot Max. Dan had ik m net zo goed "gewoon Max" kunnen noemen vind ik.

    Maar goed: het ging dus alleen om de namen van m'n eigen kinderen.
    Namen van andere mensen kort ik soms wel gewoon af zolang mensen zelf aangeven dat ze dat graag willen en/of oké vinden (zo ken ik een Alexander die altijd Lex genoemd wordt/wil worden).

    Edit:

    En dat laatste inderdaad.
     
  11. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Ik heet D.aniëlle, dat werd natuurlijk al gauw D.aan. Mijn moeder corrigeerde iedereen altijd (“Ze heet D.aniëlle hoor!”) maar op een gegeven moment moet je je kinderen toch loslaten. En zo gebeurde het dat veel vrienden en collega’s mij nu dus toch D.aan noemen :roflmao: Familie overigens niet, die zijn keurig opgevoed door m’n moeder :D

    Dusja, als je dat echt niet wilt, dan zou ik verder zoeken naar een andere naam. Zo wilde ik geen naam voor mijn kinderen die verkleind kan worden (Jantje ipv Jan bijvoorbeeld).
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  12. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    ik zou opzoek gaan naar een andere naam.
    Ik vond de naam Rosalie helemaal geweldig in mijn zwangerschap maar de naam Roos echt verschrikkelijk daarom verder gaan zoeken. Ben nu zo blij dat ik dochter geen Rosalie heb genoemd..
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
    Oh ja ik heb een collega met een dochter Rosalie en zij noemt haar standaard Roosje (En ze is nu 15 ofzo, dus geen klein meisje meer)

    Zo zonde
     
    Neuzeke, hummeltje5 en miss C vinden dit leuk.
  14. Mayanna

    Mayanna Lid

    5 mrt 2019
    50
    32
    18
    Vrouw
    Ik herken dat dus totaal niet. Ik vind het fijn als vrienden en mensen die dichtbij me staan mijn afgekorte naam gebruiken. Het heeft iets intiems en vriendschappelijks.

    Ook mijn dochter heeft wel 100 koosnaampjes en haar (vrij lange, klassieke) naam korten we bijna altijd af. Niet alleen wij, ook bijvoorbeeld op de opvang wordt de afkorting gebruikt door de leidsters. Haar hele naam gebruik ik eigenlijk momenteel alleen als ze iets doet wat niet mag. :p Het is een prachtige naam voor later, en met die gedachte heb ik 'm ook gegeven. Ik vind de afkorting ook heel leuk, en dat maakte de keuze voor ons dus erg makkelijk, maar zou de afkorting zelf nooit als officiële naam hebben gegeven, ook al voorzie ik wel dat ze vooral zo genoemd zal worden.
     
    Miekoe en hummeltje5 vinden dit leuk.
  15. Ies9168

    Ies9168 Lid

    1 okt 2020
    77
    40
    18
    Vrouw
    Dit heb ik ook ja :) onze dochter heeft een lange officiële naam waarvan haar roepnaam al een afkorting is en zelfs haar roepnaam korten we weer af soms (denk in de richting van Elizabeth - Lizzie - Liz) en ze heeft daarnaast ook allerlei koosnaampjes haha! Ik kort de namen van vrienden/familie ook vaak af, heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand dat vervelend vond maar sta er ook niet echt bij stil.

    Grappig thema wel dit! Maar als je het verschrikkelijk vindt als anderen de namen van je kinderen afkorten dan zou ik op zoek gaan naar namen die niet gemakkelijk af te korten zijn ;)
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  16. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik ben nu zooooo benieuwd naar de naam Haha!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Wel interessant waarom dit echt een ding voor je is. Tenzij het een afkorting is die echt pesterijen zou kunnen uitlokken. Maar de afkortingen die ik voor mn zoons gebruik zijn echt niet mooi :D Maar reflecteren wel wat ik voor ze voel, en ze vinden het wel grappig. Ik word zelf ook door vriendinnen genoemd op een manier die niet perse mooi is, maar who cares? Ze doen het uit genegenheid. Het gros van de wereld noemt me gewoon zoals ik heet. ;)
     
    Ies9168 vindt dit leuk.
  18. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ik hou nog steeds van de naam van de oudste, had echt geen andere naam gewild, maar ze heeft ook echt veel bijnamen (iets met niet luisteren en je probeert al eens wat en dan rolt er soms een blijvertje uit). We waren bang dat er van a.lissa liz zou worden gemaakt. Dit is in bijna 5 jaar nooit gebeurd. Wel a.lis en a.lisselotje, en daardoor noem ik haar ook nog wel eens lotje... Zo kan het ook gaan. Nooit Lizzy wat ik ook wel had verwacht. Dus als je een lange naam echt mooi vind, laat dan andere verbasteringen je niet tegenhouden.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dank voor je berichtje!
    Misschien is het ook maar net wat voor koosnaampjes we er zelf aan vasthangen wat anderen dan kunnen gaan overnemen...
    Je weet (soms helaas) toch niet alles van tevoren... :)
     
  20. Oliviafaye

    Oliviafaye Fanatiek lid

    13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Het went ook wel heel erg, bij mijn dochter zijn veel afkortingen mogelijk maar degene die ik het meest gebruik, is dezelfde waar ik altijd een gruwelijk hekel aan had.
    Het was er in het begin uit voor ik er erg in had en nu ben ik het helemaal gewend en is ze gewoon Lien.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina