onzeker door huisarts

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door liselotte, 26 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liselotte

liselotte Actief lid

11 jun 2006
    446
    0
    0
    Hallo!!

De huisarts heeft mij gisteren de stuipen op het lijf gejaagd.
    Mijn moeder heeft een kindje met een open ruggetje gekregen en de gynaecoloog zei dat ik als ik foliumzuur zou slikken ik een normale kans zou hebben net als ieder ander. Nu vertelde de gynaecoloog ook dat als ik zwanger zou zijn ik direct naar de gynaecoloog moest voor controles. Mijn huiarts (ik had een vervanger) vertelde dat hij dit waarschijnlijk had gezegd zodat er een prenataal onderzoek gedaan zou kunnen worden. Ze vroeg me ook of wij wel wilde weten of we een gezond kindje kregen. Wat vinden jullie? Zouden jullie mij met de voorgeschiedenis van mijn ouders doorsturen naar de de gynaecoloog of zou ik bij de verloskundige mogen blijven?

Dan nog iets. Ik vertelde de huisarts dat ik niet zoveel kwaaltjes had maar soms best wel buikpijn onder in mijn buik. Die buikpijn duurt een minuut of 10 en het doet me dan echt pijn. De pijn kruipt dan ook naar mijn (meestal) rechter heup/rug en rechter bovenbeen. Ik heb geen bloedverlies. De huisarts zei dat als ik dit bleef houden ik terug moest komen omdat ik een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zou hebben. Ik ben hier nogal van geschrokken. Wat vinden jullie van de pijn die ik beschrijf? Hoort het erbij of klopt het toch niet?

Het is nogal een lang verhaal geworden, maar het bezoekje aan de huisarts heeft me echt onwijs onzeker gemaakt. Misschien kunnen jullie me een beetje op weg helpen hoe ik nu verder moet!

Alvast heel erg bedankt!
    Liefs Liselotte

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Liselotte,

jammer dat je zo onzeker bent door het bezoek aan de huisarts. De pijn die je beschrijft kan passen bij een normale zwangerschap, we zien vaak pijn, ook aan 1 kant, en dat is dan bandenpijn. Als de pijn echter ondraaglijk is, en je kunt bijvoorbeeld niet meer lopen/zitten van de pijn dan kan het wel een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zijn. Gelukkig komt dat bijna niet voor, dus die kans is niet groot. Als je de pijn blijft houden of hij wordt ineens veel erger, dan zou je met een echo kunnen zien of de zwangerschap in de baarmoeder zit. Maak je niet teveel zorgen, de kans is verreweg het grootst dat het goed zit!

Ik denk dat de gynaecoloog heeft gezegd dat je daarheen moet vanwege dat open ruggetje bij jouw broer/zus.
    Je kunt echter gewoon onder controle bij de verloskundige. Het is wel verstandig om de hoge hoeveelheid foliumzuur te nemen, 5 mg ipv 0,5 mg per dag. Je kunt zelf kiezen of je onderzoek wilt en zo ja, welk onderzoek. Ik zou als ik jou was nu alvast een afspraak maken bij de verloskundige, zeg erbij dat je graag informatie wilt over de mogelijkheden. Je kunt ook 1 consult bij de gynaecoloog krijgen speciaal voor informatie, en de rest van je zwangerschap onder controle blijven bij de verloskundige.

Kijk eens op www.erfocentrum.nl, kies letter "N" en vervolgens neuraal buis defecten, dan kun je vast wat lezen over de mogelijkheden. Je hebt wel een iets verhoogde kans op een kindje met een open ruggetje, maar de kans is gelukkig nog steeds erg klein!

Mirjam

3. liselotte

liselotte Actief lid

11 jun 2006
    446
    0
    0
    Hoi mirjam,

Dank je wel voor je berichtje. Ik ben nu een beetje gerustgesteld ja en ik weet nu ook hoe het verder moet. Ik zal gewoon lekker de verloskundige gaan bellen voor een afspraak, maar ook de gyneacoloog. Ik wil graag alle info die er is dus!!

Heel erg bedankt!!!

Deel Deze Pagina