verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Piepie, 3 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hallo,
    Ik ben nog niet lang zwanger van de 2de maar ik zit toch met iets in mn maag. Ik werk al bijna 4 jaar in een verzorgingshuis en heb nog steeds een 0 uren contract, ik werk nu nog gemiddeld 24 uur per week maar dat zal straks wel minder worden. Ik heb al erg vaak om een uren contract gevraagd maar volgens mijn werkgever zijn er uitzonderingen en mogen ze mij als 0 uurder in de flexpool houden. Nu heb ik straks weer hetzelfde probleem als 2 jaar geleden, i.v.m de "zware" belasting voor je zwangere lichaam zal ik minder uren gaan werken en ik zal erg weinig meer ingepland worden. Krijg ik dan weer een zwangerschapsuitkering dat weinig voorsteld? Een kennis die afgelopen januari is bevallen kreeg bijna het dubbele aan zwangerschapsuitkering en dat terwijl zij niet eens werkt maar in de ww zit en dit zolang mogelijk probeerd te rekken, ik vind dit nogal oneerlijk aangezien ik me een slag in de rondte werk en niet durf te vertellen dat ik zwanger ben op mijn werk omdat ik anders bijna geen diensten meer zal krijgen net als de laatste keer.

Ik hoop dat jullie een advies voor mij hebben zodat ik deze zwangerschap niet zo hoef te stressen over mijn inkomen tijdens en na mijn zwangerschap.
    Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Piepie,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering wanneer je door zwangerschapsklachten minder kunt werken.

Je zwangerschapsuitkering kan pas vier tot zes weken voor de uitgerekende datum starten. Kun je al eerder minder werken vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten? Dan kun je jezelf bij je werkgever ziekmelden. Bij ziekte moet je werkgever je in de meeste gevallen doorbetalen. Als je ziek zijn voortkomt uit je zwangerschap of bevalling, kan je werkgever je bij UWV ziekmelden. UWV vergoedt dan jouw Ziektewet aan je werkgever.

De hoogte van je Ziektewet-uitkering is het gemiddelde van je salaris bij je werkgever in het jaar voor je ziek werd. Als je ziek bent door je zwangerschap of bevalling, dan is het uitkeringspercentage 100%. De hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt op dezelfde manier berekend. Omdat je tijdens ziekte gewoon moet worden doorbetaald, kan je zwangerschapsuitkering niet lager uitvallen door je ziekte.

Ik wil ook nog even ingaan op jouw 0-uren contract. Ik krijg namelijk de indruk dat je hier je twijfels over hebt. Vanuit UWV kan ik je geen informatie geven hierover omdat deze vraag juridisch is. UWV Webcare is niet bevoegd juridisch advies te geven. Als ik jou was, zou ik hiervoor informeren bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020).

Actuele informatie over ziek zijn als oproekpracht vind je hier.
    Actuele informatie over ziek zijn door je zwangerschap en je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina