Goedemorgen, Ik heb even een vraag. Op 24 mei loopt mijn tijdelijke contract af. Ik heb dan 7 maanden een contract gehad. Op 26 mei begint mijn zwangerschapsverlof. Ik ben dan 34 weken zwanger. Omdat ik nu al last heb van een bekkeninstabiliteit, ben ik nu al voor +/- 35% ziekgemeld . Ende verwachting is dus dat ik in mei al helemaal in de ziekte wet zit. Mijn vragen: - wie vraagt het zwangerschapsverlof aan. Ik of mijn werkgever. - ga ik die twee dagen tussen de 24 en de 26ste in de ww? - heb ik überhaupt recht op ww na de 16 weken zwangerschapsverlof?? Hoop op wat duidelijkheid Groeten
Beste Kokjes, Je contract loopt af vlak voor je met zwangerschapsverlof gaat. Je wilt weten of je zelf de aanvraag van je zwangerschapsverlof moet regelen, of dat je werkgever dit voor je doet. Als je vanuit een dienstverband met zwangerschapsverlof gaat, dan moet je werkgever de aanvraag voor je regelen. Ook als je contract kort daarvoor afloopt. Ben je al (gedeeltelijk) ziek voor je verlof start? Dan is er geen recht op WW. Als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap, dan kan je werkgever je ziek melden bij UWV. Als je ziek uit dienst gaat, dan moet je werkgever dat aan UWV doorgeven zodat UWV de Ziektewet-uitkering direct aan jou kan overmaken. Je verlof kan tussen de vier en zes weken voor je uitgerekende datum starten. Ben je voordat je verlof start al ziek? Dan start je verlof altijd zes weken voor de uitgerekende datum. Ook als de geplande startdatum eigenlijk later lag. Heb je na afloop van je zwangerschaps- en bevallingsverlof nog geen nieuwe baan? Dan kan je op dat moment WW aanvragen. Dat kan je doen via werk.nl vanaf een maand voordat de WW moet starten. Is het hiermee wat duidelijker voor je? Ik wens je een goede zwangerschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcareteam