Aflopend contract en zwanger --> ik ben zo bang voor ontslag...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door XloveX, 31 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. XloveX

XloveX Lid

3 mrt 2016
    23
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hi meiden,

Eind augustus loopt mijn contract af, na 3 jaar via flexcontracten gewerkt te hebben bij deze werkgever. Door de nieuwe wetswijziging moeten ze mij een vast contract geven nadat het in augustus is verlopen.
    Ik zou bijna zeggen: 'helaas' ben ik nu, na 1,5 jaar proberen, eindelijk zwanger, maar wel op een heel ongelukkig moment. Half september zou ik met verlof moeten gaan, maar dat ligt dus 2 weken buiten mijn huidige contract.
    Ik zou het echt vreselijk vinden om mijn baan kwijt te raken, ik heb namelijk een fantastische baan die ik zeker niet snel meer zal vinden.
    Werk er 3 jaar met zoveel plezier en maak ook veel extra uren in de avond of in het weekend, dit allemaal vrijwillig, omdat ik het zo leuk vind.

Ik durf gewoon niet te zeggen dat ik zwanger ben, al weet ik dat dat wel moet als de 12 weken grens voorbij is.

Hebben jullie tips hoe ik dit kan overbrengen en hoe ik hiermee om
    moet gaan. Het zit me zo dwars dat ik soms niet eens happy meer ben.

Liefs mij

2. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!!
    Hier een keer geen contract verlengd gekregen (weet zeker omdat ik kinderwens had en in mmm zat,, 2 mannen worden aangenomen en krijgen vaste aanstelling) andere werkgever (flexpool liet niets van zich horen en behoorlijk slechte communicatie) nu werkzaam voor een ander bedrijf en zoveel fijner en relaxter gevoel om te werken...
    Als ze je echt willen houden om je functioneren maakt voor hun een zwangerschap niets uit ze krijgen er namelijk geld voor om tijdelijk iemand anders aan te nemen... Laten ze je gaan is dat een groot verlies voor hun en was je maar een nummertje... Blijkbaar gaat het zo tegenwoordig erg oneerlijk!

Ik heb geen tips voor je...
    Volg je gevoel en geniet van je wondertje!!!!
    Hopelijk word je contract in vast omgezet zeker als het je zo goed bevalt en wat je allemaal doet!!!

3. Foefoes

Foefoes Lid

19 feb 2016
    97
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je bent wettelijk verplicht dit uiterlijk drie weken voor ingang van het zwangerschapsverlof te doen. Ik zou het doen in dit geval, want ik kan het je op een blaadje geven dat ze je weg bonjouren als je het nu al doet. Je kan t achteraf ook gooien op ik kwam er pas laat achter ofzo. Bottom line: voel je niet verplicht om het nu al met ze te delen.

4. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je bent inderdaad nog niet verplicht om het te melden. Ik zou het zo lang mogelijk proberen uit te stellen. Zoals hierboven al is gezegd je kan achteraf altijd nog iets verzinnen in de trant van dat je er pas laat achterkwam. Niet zo heel netjes natuurlijk, maar de werkwijze van de meeste werkgevers in dit soort situaties ook niet en tja, dan moet je maar ook meegaan in het vieze spelletje.

Wanneer krijg je te horen of je een vaste aanstelling krijgt? Ik zou daar in de tussentijd al over beginnen zodat ze je deze zo snel mogelijk kunnen aanbieden. Hoe sneller je verzekerd ben van een vaste plek, hoe minder lang jij jouw zwangerschap dient te verbergen.

Verder, probeer echt te genieten van je zwangerschap en laat je niet onnodig stress bezorgen door dit! Geniet van de zwangerschap en alles eromheen, je krijgt er later echt alleen maar spijt van als je dat niet hebt gedaan!

5. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ten eerste mogen ze je niet ontslaan als je zwanger bent. Ook niet met de reden je bent zwanger.
    Ten tweede ben je niet verplicht om te met 12 weken te zeggen maar uiterlijk 3 weken voordat je verlof in gaat.

6. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Ze mogen haar contract wel niet verlengen.

7. 1203mama

1203mama Niet meer actief

Mijn contract loopt in mei af en is ook niet verlengd helaas terwijl me wel een vast contract (mondeling) was beloofd.. in mijn geval heb ik zowiezo recht op zwangerschapsuitkering en heb ik dus nog gewoon 16 weken betaald.
    Bij veel bedrijven is het momenteel nou eenmaal lastig om een vast contract te krijgen en mogen de werkgevers het vaak niet meer zo snel geven..
    Mijn baas haar baas heeft dus ook besloten dat het niet verstandig is om een moeder een vast contract te geven. Heel lullig maarja zo gaat het tegenwoordig.. als ik het goed heb mag je na 3 maanden wel weer terug komen mocht je contract niet verlengt worden want dan hoeven ze je geen vast contract meer te geven maar ik weet niet of dat inmiddels veranderd is..
    Ik hoop voor je dat je gewoon een vast contract krijgt en niet teveel erover stressen.. succes meid

8. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Ja als ze een geldige reden hebben. Neem aan dat ze in drie jaar tijd goed functioneert etc anders werk je er niet lang. En zwangerschap is geen geldige reden.
    Sorry ik zou niks zeggen. Komt over een paar weken wel.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat heeft niets met wel of geen geldige reden te maken... er staat een einddatum in het contract en wettelijk gezien staat de werkgever in zijn recht om te besluiten het contract niet om te zetten naar vast.

10. XloveX

XloveX Lid

3 mrt 2016
    23
    0
    1
    NULL
    NULL
    Iedereen bedankt voor je reacties!

Het is zo dat ze mij uiterlijk een maand voor het aflopen van het contract moeten laten weten wat ze doen. Dat is dus 31 juli. Op dat moment zou ik 27 weken zwanger zijn. Ben nu bijna 11 weken zwanger en je ziet het al! Dus nog 16 weken die buik verbergen gaat me niet lukken helaas, zeker niet nu de zomer eraan komt ( in de winter zou je nog dikke truien en vesten aan kunnen..)
    Ik hoor veel dat de meesten denken dat het eigenlijk een gelopen race is en dat ze hoogstwaarschijnlijk geen contract gaan geven. Uiteraard mogen ze zwangerschap niet opgeven als reden voor ontslag, maar in mijn geval is het geen ontslag, omdat het contract gewoon afloopt op 31/8, wat hier ook al is opgemerkt.
    Weten jullie wat de reden is dat werkgevers niet verder willen met zwangere werknemers?? Ik vind het zo krom, iemand kan na 4 maanden nog lang niet mijn werk overnemen, dus wat is de toegevoegde waarde dan?

11. Lysta

Lysta Bekend lid

4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
    De zwangerschap mag geen reden zijn om het contract niet te verlengen of geen vaste aanstelling te geven, dat valt namelijk onder discriminatie. Maar in werkelijkheid kunnen ze allerlei redenen geven om toch niet door te gaan met iemand en dan is het moeilijk om te bewijzen dat het wegens de zwangerschap is.

Letterlijke tekst van het UWV:
    De reden om niet verder te willen zal wel weer een geldkwestie zijn. Logisch hoeft het niet te zijn.

12. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik zou in een gesprek met je leiding gevende aangeven dat je zwanger bent, maar dat je hoopt dat je wel een vast contract krijgt zodat je na je verlof daar weer kan komen werken.
    In dat gesprek kan je aangeven dat je met veel plezier daar werkt, het een fantatsche baan vind en graag weer terug komt.

Het is dan verder aan de werkgever of ze je contract gaan verlengen of niet.
    Als je nu (of als je 3 maanden zwanger bent ofzo) niets zegt, dan ziet de werkgever op een gegeven moment zelf ook wel dat je zwanger bent. Je wint er in mijn ogen ook helemaal niets mee om het nog heel lang voor je te houden.
    Voordat je op verlof gaat verloopt je contract. Je zal het dus toch moeten zeggen en zij zullen de keuze toch moeten maken.

Als je het gewoon op een normale manier aangeeft dan denk ik dat de kans groter is dat ze je na je verlof terug willen hebben dan dat je het probeert verborgen te houden.

13. MBNN

MBNN Actief lid

26 okt 2013
    267
    5
    18
    Ik herken je probleem helemaal! Tijdens deze zwangerschap liep mijn contract ook af en was heel bang dat ik er gewoon uit zou vliegen. Ik heb een gesprek gehad met m'n manager en vertelde dat ik zwanger was en dat ik daar wel eerlijk over wilde zijn. Vervolgens vertelde ze dat ik een vast contract zou krijgen en dat ze nu alleen maar bevestiging kreeg dat ze een goede keuze maakte omdat ik eerlijk was. Ik besef heel goed dat ik mazzel heb met zo'n manager want niet iedereen is zo. Ik heb mezelf voorgenomen altijd eerlijk te zijn omdat ik ook graag wil dat een baas eerlijk is, bij goed of slecht nieuws. Succes en sterkte ermee! Hopelijk heb je snel duidelijkheid 😉

14. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Mijn contract verloopt ook in mei. Gisteren heb ik een mail gekregen dat ik dus per 15 mei ontslag krijg (dus geen verlenging) ze hebben geen reden geschreven maar ik weet het al, ben namelijk zwanger. Me man zegt dat ik ze terug moet mailen en vragen naar reden.
    Ik kom ook net niet uit met zwangerschapsverlof maar ga eerst in de ww uitkering en in ww dus met verlof

15. Pat1978

Pat1978 Bekend lid

23 aug 2015
    629
    0
    16
    Zelfstandig ondernemer
    Provincie Groningen
    Het is inmiddels zo dat er 6 maanden tussen moeten zitten. Als ze je wel in dienst willen houden, maar nu nog niet vast, dan is er nog een kans dat ze het zo willen doen. Op zich als jij je al 3 jaar bewezen hebt en ze zijn tevreden hoeft dat echt geen reden zijn om het niet te verlengen. Als werkgever krijg je het loon van de verlofperiode van het uwv uitgekeerd.

Ik ben zelf ooit aangenomen terwijl ik net wist dat ik in verwachting was. Ik heb dit verteld toen ze me de baan aanboden en namen me toch aan. Daarnaast ben ik inmiddels zelf werkgever. Als iemand zich 3 jaar bewezen had en ik wilde diegene niet kwijt zou ik een zwangerschap niet in de weg staan. Daarnaast ken ik genoeg werkgevers die gewoon geen mensen in vaste dienst willen nemen. Dat staat dan los van een zwangerschap. Dat zijn wel vaak de werkgevers die het trucje toepassen van de rustperiode (eerst 3 maanden en nu 6 maanden). Hoe dan ook veel succes. Overigens denk ik dat eerlijkheid het langste duurt. Je weet dat je het niet stil zult kunnen houden tot die tijd, dus kun je waarschijnlijk beter op tijd in gesprek gaan. Toen ik destijds zwanger was aangenomen was voor hun de belangrijkste vraag: hoe veel wilde ik na het verlof gaan werken. Ik kan me voorstellen dat dat ook bij jouw werkgever zal spelen.

16. deesjuh

deesjuh Niet meer actief

Ik heb ook tijdens mijn zwangerschapsverlof geen verlening van me contract gehad. Waarschijnlijk weet ik wel waarom maar me werkgever had toen niet toe gegeven wat het was.

17. suethatsme

suethatsme Actief lid

25 aug 2014
    414
    339
    63
    Vrouw
    ik had hetzelfde, alleen geen kans op verlenging.

ik heb 2 tips:
    1. zsm gaan melden! Want als er geen kans op verlenging is, dan maakt het ook niet uit of je het vertelt. En als er wel kans op verlenging is, dan heeft je werkgever tijd nodig om zijn planning aan te passen. En die zwangerschap komt toch wel uit, want dat verberg je natuurlijk niet lang meer.
    2. probeer het los te laten. Je baby is immers veel belangrijker dan je werk (en al die stress niet goed voor de baby) en over een paar jaar zul je er ook echt op die manier op terug kijken.
    3. stel jezelf alvast gerust over de financiele gevolgen. Je komt uit NL toch? Bij de ww heb je bv recht op doorbetaald verlof (16 weken) bovenop je normale ww periode mits je verlofdatum en je ontslagdatum zich juist verhouden. Zoek dat even op, dan geeft dat ook rust.

18. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Zelf ben ik ook zwanger. Mijn contract loopt tot1-12-2016 en mijn verlof waarschijnlijk tot half november.
    Hier heb ik weken wakker van gelegen, maar inmiddels geaccepteerd dat het 2 kanten op kan gaan.

Persoonlijk, zou ik er voor kiezen eerlijk te zijn naar je werkgever. Los van het feit dat je het zo lang niet verborgen kan houden.

19. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel vervelend maar je werkgever is niet verplicht een reden op te geven voor het (hopelijk niet) beëindigen van jouw contract. Is wel zo netjes maar het hoeft dus niet.

Je zwangerschap: gaat inderdaad lastig om het geheim te houden tot die tijd maar je zou eventueel een gesprek met je leidinggevende aan kunnen vragen en eerlijk vertellen dat je zwanger bent en je je een beetje druk maakt wat betreft je contract.

Ik hoop op een goede afloop voor je. Succes!

20. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb het bij mijn tweede ook gehad. Verlof en geen verlenging!
    Ik zou je angst bespreken.

Deel Deze Pagina