Aflopend contract en zwanger --> ik ben zo bang voor ontslag...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door XloveX, 31 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TigerAngel7

TigerAngel7 Fanatiek lid

2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Ik zou het wel vertellen, eerlijkheid is ook voor heel veel bedrijven belangrijk, Nadat ik te horen kreeg dat ik een vast contract kreeg, was de kans dat ik zwanger was heb dit ook aan de baas vertelt, ze hebben er goed over nagedacht en zeiden van door je eerlijkheid bieden we je deze aan. Helaas was ik toen niet zwanger. Ondertussen mijn vast contract kwijt wegens dat de winkel failliet is gegaan. Daarna elke x via uitzendbureaus gewerkt. Bij deze zwangerschap zat ik in het begin niet in mijn vel wegens een eerdere miskraam. Nadat ik mijn eerste echo heb gehad met 8 weken heb ik het de week erop verteld aan mijn werkgever en uitzendbureau. Ze waren dol enthousiast en het werk werd voor me aangepast. Mijn contract verliep op dat moment 16-01-2016. Ik had zelfs gevraagt of ik 1 maand langer kon blijven ivm uitkering. Dit is ook gebeurd tot 28-02-2016 mondelings afgesproken. Helaas niet op zwart-wit maar werd wel fulltime ingedeeld dit heb ik geweigerd omdat ik anders zwart zou werken. Wel uitkering aan gevraagd, en loop sindsdien in de ww vanaf 16-01. volgende maand moet ik weer bellen ivm verlof enzo. sorry voor het lange verhaal maar als ik jou was zou het gewoon eerlijk zeggen, vooral als je al zegt dat het nu al moeilijk te verbergen is. En je zou gelijk evt kunnen vragen aan je baas hoe en wat met je contract zodat ook jij weet waar je aan toe bent.

2. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Gewoon eerlijk zeggen. Verbergen gaat je echt niet nog 16 weken lukken.

Ik deed in m'n eerste werkweek een positieve test. Mijn eerste beoordeling was een week na afloop van de proeftijd en ik heb het met 8 weken toen meteen verteld. Het einde van mijn verlof lag iets voor afloop van m'n contract en op mijn eerste werkdag na m'n verlof kreeg ik een contract voor onbepaalde tijd aangeboden. Er zijn dus echt wel verhalen dat het wel
    Goed gaat.

3. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
  4. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik zou t zeggen. Verbergen gaat toch niet lukken en zou ik als werkgever ook vreemd vinden zolang. Je kan er toch niets aan veranderen.

Betreft t niet mogen ontslaan. Dat is in dit geval anders, want t gaat om t niet verlengen van een aflopend contract. Daar voor hoeven ze geen reden te geven. Natuurlijk is t belachelijk dat er werkgevers zijn die zwangerschap daarin doorslag laten geven, maar ja je doet er niets aan. En heel eerlijk, zo een werkgever wordt ik niet blij van.
    Dus gewoon zeggen en afwachten en lekker gaan genieten van je kindje.

5. daanvld

daanvld Actief lid

22 okt 2015
    149
    0
    0
    Schiedam
    Gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Vervelend dat dan je contract afloopt. Hopelijk verlengen ze hem wel. ik ben nu 30 weken zwanger. Mijn contract loopt 2 dagen in mijn verlof gelukkig wordt deze wel verlengd hoop dat de jouwe ook gewoon verlengd wordt.

6. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik zelf was per 1 Juli 2013 voor een jaar aangenomen bij mijn nieuwe baan. In Oktober heb ik toen eerlijk verteld de MMM in te moeten voor ons 2e wonder.
    Gelukkig vielen veel behandelingen op mijn vrije dag, alleen de (escape) IUI niet.
    Wonderlijk genoeg werd ik daar gelijk zwanger van en dat wist mijn leidinggevende dus vanaf 4-5 weken zwangerschap.

In April kreeg ik een brief thuis dat mijn contract werd omgezet in een vast contract!

Op 1 juli 2014 ging dit vaste contract in en op 10 Juli mijn zwangerschapsverlof.

Ik realiseer mij dat ik hier erg veel geluk mee heb gehad!

Veel succes, laat je ons weten wat je gaat doen en wat je leidinggevende besluit?

Ow en GENIET van je zwangerschap!

7. XloveX

XloveX Lid

3 mrt 2016
    23
    0
    1
    NULL
    NULL
    Iedereen bedankt voor de lieve reacties en tips.

Het heeft mij geholpen hiermee te dealen.
    Gelukkig zijn er ook positieve verhalen van zwangeren die wel een verlenging of vast contract gekregen hebben, dat geeft hoop.

Ik heb besloten het direct te gaan vertellen na de 12 weken echo als deze goed is. Ga daarbij ook aangeven dat ik heel graag wil blijven werken voor hetzelfde aantal uur als dat ik nu werk, namelijk 32 uur.

Daarna is het fingers crossed! Heb daar geen invloed op helaas. Heb in 3 jaar altijd goede beoordelingen gehad, dus het ligt niet aan mijn werkprestaties.

Ik houd jullie op de hoogte! Eerst maar duimen voor een goede 12 weken echo!

Liefs van mij

8. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Goede beslissing lijkt me.

Hier ook een positieve uitkomst. 31 januari zou mijn contract aflopen. Twee opties dus...of het werd verlengd of niet.
    Ik wilde ook eerlijk zijn dus nadat mensen om ons heen mijn leidinggevende ingelicht en vlak voor kerst kreeg ik te horen dat het verlengd zou worden met een jaar. Ook ondanks dat ik er 4 maanden tussenuit zou gaan. Misschien scheelt het dat ik in een vrouwenbedrijf werk.
    Ze krijgen betaald van het UWV en hoeven geen vervanging te regelen. Win win situatie dus.

9. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Het is al enige tijd geleden, maar in 2010 werd ik zwanger van mijn dochter.

Ik was vanaf 8 weken zwangerschap ziek (HG) en heb toch een contract van 1 jaar gekregen in mrt (werkte er zelfs op uitzendbasis).
    Uiteindelijk een vast contract gekregen.

Wees gewoon eerlijk. Als ze je eruit willen hebben en geen vast contract willen geven dan doen ze dat toch wel.

10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.030
    113
    Overijssel
    Goed van je!
    Het uiterlijk 3 weken voor je verlof vertellen lijkt me onmogelijk zoals hier geopperd is. En maakt wel een hele slechte indruk op zn zachts gezegd.
    Gewoon eerlijk zijn,dan heb jij in ieder geval je van je goede kant laten zien.
    Succes!

11. XloveX

XloveX Lid

3 mrt 2016
    23
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hi meiden,

Ik zou het nog even laten weten hoe het is afgelopen!
    Gister had ik de 12 weken echo en die was goed, dus ik heb het vandaag gelijk verteld op mijn werk.
    Mijn baas reageerde super aardig! Ik was zo zenuwachtig, maar toen ik zijn reactie zag was ik direct opgelucht.
    Het gaat erom dat ik mijn werk goed doe, en op basis daarvan krijg ik wel of niet een contract, een zwangerschap staat daar los van zei hij.

Nu dus doorgaan met goed werk afleveren en dan zie ik het wel in augustus!

Xx

12. Beebje076

Beebje076 Lid

14 feb 2016
    36
    1
    6
    Hoi hoi!

Mijn contract liep ook af, en aangezien ik precies in de drukke periode met verlof ga dacht ik ook dat het afgelopen was. Maar zoals jij hierboven al zegt, ik doe mijn werk goed en ze zijn blij met me, dus ik mag naar me zwangerschap gelukkig fijn terug komen. Mijn contract is verlengd! Maak je niet te veel zorgen :)

13. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haar contract loopt af, het is geen ontslag, dus geen transitievergoeding

14. XloveX

XloveX Lid

3 mrt 2016