Contract loopt af tijdens verlof, hoe zit dat???

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door tdw, 18 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tdw

tdw Niet meer actief

Hallo,

Ik heb na een jaar thuis gezeten te hebben (eigen keuze om er even tussenuit te gaan) nu sinds half oktober weer een baan in het onderwijs. Dat is een tijdelijk contract die 1 aug 2015 afloopt. Nu is de school waar ik werk flink aan het bezuinigen en er moeten veel mensen uit waaronder waarschijnlijk ik omdat ik als laatste binnen ben gekomen (last in first out noemen ze dat) ik ga als alles goed is ongeveer half juni met zwangerschaps/bevallingsverlof.

Mijn vraag is: krijg ik dan wel gewoon 16 weken WAZO ook al loopt mijn contract af tijdens het verlof? En ik ben dan wel gewoon van plan om verder te solliciteren na mijn zwangerschaps/bevallingsverlof en ik vroeg mij af of ik dan recht heb op ww in de tussentijd? Ik heb gewoon een werkende partner.

Groetjes Tess

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tess,

Je hebt een tijdelijk contract dat misschien afloopt tijdens je zwangerschapsuitkering.
    Nu heb je een aantal vragen.

Krijg ik wel 16 weken zwangerschapsuitkering?
    Ja, de uitkering loopt gewoon door, ook als je tijdelijke contract is afgelopen.
    De uitkering wordt dan niet meer aan de werkgever overgemaakt maar direct aan jou. Het is ook mogelijk dat de zwangerschapsuitkering vanaf het begin aan je wordt overgemaakt. Belangrijk is dat de werkgever dit dan bij de aanvraag aan ons doorgeeft.

Heb ik na het verlof recht op een WW-uitkering?
    Als je voldoet aan de voorwaarden kan je na afloop van het zwangerschapsverlof een WW-uitkering aanvragen. Belangrijkste voorwaarden zijn:
    - In laatste 36 weken in minstens 26 gewerkt. De weken waarin je zwangerschapsverlof hebt gehad worden hierbij buiten beschouwing gelaten.
    - Direct beschikbaar voor betaald werk
    - Verlies van minimaal 5 uren per week. Werkte je gemiddeld minder dan 10 uur per week, dan moet dit verlies minimaal de helft van het aantal gewerkte uren zijn.
    De WW-uitkering is een loongerelateerde uitkering en het salaris van je man is hierop niet van invloed.

Actuele informatie over einde dienstverband tijdens het zwangerschapsverlof vind je hier en over voorwaarden voor een WW-uitkering hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. tdw

tdw Niet meer actief

Dank je wel voor het antwoord, heel duidelijk!

Er zit een kans in dat ik wel gewoon een vast contract krijg dan is er niets aan de hand maar mocht dit niet zo zijn weet ik dat uiterlijk mei en kan ik verdere stappen zetten.

Nog wel 1 vraag: als je WW krijgt heb je een sollicitatie plicht natuurlijk, geldt dat voor mij al tijdens het verlof of pas nadat het verlof is opgehouden en de WW begint?

Groetjes Tess

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tess,

Tijdens je zwangerschapsverlof heb je geen sollicitatieplicht.
    De sollicitatieplicht gaat pas weer in vanaf het moment dat je WW-uitkering ingaat. ( na je verlof )

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina