Hallo, Ik ben zwanger en op 19 september 2016 uitgerekend. Ivm sluiting van mijn werk wordt ik per 1 juli 2016 werkloos, dan zou ik een WW uitkering krijgen. Nu vraag ik mij af hoe dit in z'n werking gaat met mijn WAZO uitkering. Moet ik dit aangeven als ik mijn WW aanvraag? Of wordt die automatisch geregeld? Of moet ik deze nu al aanvragen? De hoogte van mijn WAZO uitkering hoe wordt die berekend? Wordt daar ook gekeken naar mijn inkomsten van mij WW of alleen naar wat ik verdiende voordat ik de WW in ging? Wanneer zou mijn WAZO uitkering in gaan? Alvast bedankt!
Beste Rebelleflower, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Per 1 juli 2016 ben je helaas werkloos en je vraagt je af hoe dit in zijn werk gaat met je WAZO uitkering. Een maand voor je laatste werkdag kan je een WW-uitkering aanvragen. De zwangerschapsuitkering (WAZO) moet je 4 tot 2 weken voor de eerste verlofdag aanvragen. Deze aanvraag kan je doen via Mijn UWV. Dit kan ook als je nog geen definitieve beslissing van je WW-uitkering hebt ontvangen. Voor de hoogte van je WW-uitkering wordt het dagloon berekend. Tijdens de eerste 2 maanden WW ontvang je 75% van dit dagloon, daarna 70%. De hoogte van de WAZO uitkering is 100% van dit dagloon. Het zwangerschapsverlof gaat in tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum. In jouw geval is dit tussen 9 augustus en 23 augustus. Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier en over het aanvragen van een WAZO uitkering hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team