aflopende contract na verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Shafra, 2 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shafra

Shafra Actief lid

23 mrt 2010
    328
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Op dit moment heb ik een jaarcontract die loopt t/m eind november.
    Ik zal als alles goed blijft gaan terugkeren midden/eind oktober op mijn werk.

Kan mijn baas mijn contract niet verlengen? Op dit moment zou er geen reden zijn om hem niet te verlengen. Dit is namelijk mijn 4e contract bij deze werkgever (hij is verandert van payroll bedrijf waardoor hij vaker/langer contracten kan geven). Dus in mijn ogen werk ik prima en heb ik geen slechte beoordelingen gehad.

Maar toch ben ik bang dat hij mijn contract niet verlengd. Er is namelijk ons vermeld dat de zwangere vrouwen pas terug kunnen komen als wij daar klaar voor zijn. In zeer enkele gevallen zal hij het wel verlengen. Dus dan 3 maanden uit dienst en weer opnieuw in dienst aannemen.
    Beetje krom allemaal, heb alles al uit laten zoeken door de bond. Wat hij doet mag inprincipe gewoon.

Daarnaast nog 1 vraagje: in mijn contract van payroll bedrijf staat niks in over zwangerschap (ook niet in cao) gelden daar nog regels voor??

Bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Shafra,

Je hebt een tijdelijk contract dat in november dit jaar afloopt en wilt weten of je werkgever dit contract moet verlengen.

Een tijdelijk contract loopt van rechtswege af op een bepaalde datum. De werkgever is niet verplicht je contract te verlengen, ongeacht de reden. Uiteraard hoop ik natuurlijk voor je op verlenging!

Je vraagt ook of er regels zijn voor je zwangerschap. Het is niet helemaal duidelijk wat voor regels je hier precies mee bedoelt. Er zijn verschillende regels voor werken tijdens je zwangerschap. Zo zijn er regels over aangepast werk en werktijden die vastgelegd zijn in de arbeidstijdenwet. Informatie hierover vind je hier.

Ook zijn er regels over ontslag in de periode van je zwangerschap en verlof. Meer informatie hierover vind je hier.

De regels die ik hier noem zijn wettelijk vastgelegd, UWV staat hierbuiten. Mocht je hier verdere vragen over hebben dan raad ik je aan te informeren bij een jurist zoals de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Ik wens je een goede zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina