Aflossing Hypotheek

Discussion in 'De lounge' started by serena15, Dec 4, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. serena15

serena15 Bekend lid

Oct 1, 2009
    592
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben een gedeelte annuïteiten, die is dus einde looptijd afgelost.

Dan is er nog groot gedeelte aflossings vrij die blijft dus,
    Daar baal ik van, en we hebben nu de constructie dat er elke maand 300 euro wordt weggezet om deze ook extra afte lossen,
    Hoe gaan jullie hier mee om? Het bedrag is best een hoop. Lossen jullie ook af?
    Ik hoor graag wat meerdere opties misschien moet mijn denkwijze misschien wel anders hierin
    Alvast vriendelijk bedankt

2. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Wij hebben voor de helft aflossingsvrij en wij lossen 5000 eu per jaar daarop af.

3. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

Oct 24, 2013
    1,569
    456
    83
    Ik zou gewoon die 300 euro een keer per jaar als totaalbedrag in het aflossingsvrije gedeelte van de hypotheek storten. Scheelt maandelijks weer een stukje rente.

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Gezien de lage rente op de spaarrekening zou ik er voor kiezen om die 300 euro iedere maand in te lossen op de hypotheek.

5. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik heb niet zo'n probleem met ons kleine deel aflossingsvrije hypotheek. Ik besteed het eventuele extra geld dat er per maand over is, liever aan klussen in en rond het huis. Maar dat komt grotendeels ook doordat wij echt nooit bedragen van een paar honderd euro per maand zouden kunnen sparen voorlopig. Mocht dat wel zo zijn, dan snap ik de eventuele stap naar aflossen wel. Voor ons is het gewoon niet zo'n ding en ik hoef niet perse geheel hypotheekvrij te zijn.

6. Charlie015

Jul 23, 2016
    78
    0
    6
    Wij lossen ook op ons aflossingsvrije deel af. Gewoon elke keer als we wat gespaard hebben. Kun je prima 2x per jaar doen ofzo.

7. p1982

p1982 Niet meer actief

Hier kunnen we maandelijks extra aflossen zonder extra kosten

Ong 2x per jaar lossen we een extra bedrag af

Zijn nu 2 jaar bezig en al aardig wat afgelost

Komende tijd Zal t minder zijn omdat ik sdan zonder werk kim te zitten

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,316
    2,598
    113
    Ik zou dan eens per half jaar aflossen. Scheelt toch weer rente die ongetwijfeld hoger is dan de spaarrente.

Wij hebben voor onszelf een buffer in ons hoofd die we op de spaarrekening hebben willen staan. Alles wat daar boven komt lossen we een keer per half jaar of zo af.

9. Lovel

Lovel Actief lid

Jan 16, 2012
    235
    3
    18
    Female
    Wij lossen het aflossingsvrije gedeelte af met geld dat we kunnen missen. Wel altijd een buffer op de spaarrekening. Wij streven ernaar om 1x per jaar 5000 af te lossen op het aflossingsvrije gedeelte. Maandelijk zou missch nog slimmer zijn.

10. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Wij hebben volledig aflossingsvrij. Nu zes jaar. Gaan volgende week voor het eerst aflossen. Denk dat we vanaf nu gewoon jaarlijks een bedrag gaan aflossen wat we kunnen missen. Wil altijd wel een buffer achterhouden voor onvoorziene kosten.

11. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,527
    1,074
    113
    Wij lossen maandelijks af, de bank schrijft dat automatisch af op de zelfde dag als de rente wordt afgeschreven. Dit hebben we zelf ingesteld en dit kunnen we altijd weer uitzetten in geval van nood.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,248
    7,286
    113
    Female
    Brabant
    Wij hebben nu de helft aflossingsvrij. Wij losten eerst wel elk jaar af, maar gaan nu sparen nu we een nieuwe rente hebben en lossen tzt wel een groot deel af ineens. Hypotheekadviseur raadde aan om lekker door te sparen, als je het in je hypotheek stopt kan je er nooit meer bij en aflossen kan ook na 20 jaar.

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,862
    19,271
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben toen we ons nieuwe huis kochten onze hypotheek omgezet naar een deel annuïteit en een deel aflossingsvrij. Bij de vorige hypotheek hebben we eerst het aflossingsvrije deel afgelost. Maar nu gaan we juist eerst het deel annuïteit aflossen. Mijn man en onze hypotheekadviseur hebben me keurig uitgelegd waarom. Maar... om eerlijk te zijn boeien dat soort dingen me niet zo veel :) en ik vertrouw erop dat mijn man datgene doet wat in onze situatie het beste is. Hij houdt wel van cijfertjes. :)

In ieder geval is het nu zo dat onze maandlasten sneller omlaag gaan als we eerst de annuïteit aflossen. Ik weet niet of dat in jullie situatie ook zo is. Misschien is het de moeite dat bij de hypotheekadviseur na te vragen.

14. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    Waarom baal je ervan?
    Omdat je geen zekerheid hebt dat het afgelost is na 30 jaar?
    Als je gewoon zelf elk jaar aflost dan hoef je je daar toch niet zo druk om te maken?

Wij hadden bij ons vorige huis ook een groot deel aflossingsvrij.
    En een gedeelte lineair.
    Wij hebben eerst het lineaire gedeelte afgelost en zijn toen aan het aflossingsvrije deel begonnen. Gewoon elk jaar een aflossing doen. We keken hoeveel we konden missen en deden een aflossing.
    Ging als een trein.
    Doordat je elke maand minder rente hoefde te betalen, hielden we meer over en konden meer sparen dus meer aflossen.

We hebben nu geen aflossingsvrij meer omdat we dan de hyotheekaftrek zouden mislopen.
    Maar we lossen nog steeds gewoon elk jaar extra af.

Ik heb een hekel aan schulden en zie een hypotheek ook gewoon als schuld. Hoe eerder dat afgelost is hoe beter.

15. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

Sep 1, 2016
    878
    65
    28
    Wij hebben eerder wel afgelost toen we een hoger inkomen hadden. Je kunt ook sparen en dan aflossen maar dan betaal je ondertussen wel rente aan je hypotheek.. bij mij helpt het wel om minder uit te geven, de hypotheek zie ik ook als schuld. Lijkt me heerlijk om ooit hypotheek vrij door het leven te gaan.

16. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Maar als je helemaal geen hypotheek meer hebt. Dan is het huis dus echt je eigen bezit.
    Ga je dan niet enorm veel vermogensbelasting betalen?

17. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

Sep 1, 2016
    878
    65
    28
    Je kan m ook net niet helemaal aflossen. Voor t geval hij ooit naar box drie verhuist ipv box 1. Eigen woningforfait is 1500 pj voor een huis van 250000.

18. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,040
    3,865
    113
    Female
    Thuis
    Mijn moeder is gewoon gestopt met aflossen toen ze nog een hypotheek had van 30.000 (of zoiets).

Bovendien is het misschien over 10 jaar wel voordeliger om alles afgelost te hebben. Ze willen in Den Haag tenslotte dat de hypotheekschulden in Nederland aanzienlijk gaan dalen, dus verwacht ik dat het voordeliger gaat worden om alles afgelost te hebben.

19. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Je eigen woning hoort in box 1. Je vakantievilla of eventuele investeringspanden waar je zelf niet in woont horen in box 3. Bovendien vervalt het eigen woningforfait voor huizen die niet if nauwelijks belast zijn met een hypotheek.

20. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Dit is net chinees voor mij :D

Ik vroeg het me af omdat mijn ouders inderdaad ook een heel kleine hypotheek hadden gehouden van 20 of 30.000 zodat ze geen vermogensbelasting hoefden te betalen. Volgens hun adviseur was dat het voordeligst namelijk. Of dat had ik er zo van begrepen althans, heb er weinig verstand van :)
    Ons aflossingsvrije deel is ongeveer zo groot dus wij gaan daar ook niet op aflossen. Is niet voor niks aflossingsvrij denk ik dan met mijn lekenverstand.

Share This Page