vraag kosten eigenhuis

Discussion in 'De lounge' started by ikke84, Dec 6, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    ik ben me een beetje aan het oriënteren in de (koop)woningmarkt . zaken als hypotheek en eigen geld zijn mij duidelijk.maar als je eenmaal een huis hebt gekocht welke kosten kun je dan verwachten?

schatting op bassis van 150.000

hypotheek netto?
    hypotheekrente is dit een bedrag naast de hypotheek die je moet betalen? en is dit jaarlijks of maandelijks?
    welke verzekeringen? en wat zijn daar de kosten van.
    woz waarde huis per maand of jaar? of zit dit bij de gemeenteheffingen in.
    gemeenteheffingen en waterschapslasten (zijn mij bekend)

mis ik hierin nog wat?.en wat krijg je zowel nog terug van de belastingdienst?

iemand hier een idee van eventueel uit eigen ervaring/bedragen

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    OZB en Eigenwoningforfait zijn afhankelijk van de WOZ
    Hypotheek is afhankelijk van de huidige rentestanden. Weet niet hoe die nu zijn.
    Hypotheekrente zit in de maandelijkse kosten voor je hypotheek in.
    Hypotheekrenteaftrek, voor zover die nog bestaat (even Googlen). Moet je zelf regelen met je belastingaangifte geloof ik.
    Kosten voor afval ophalen vaak ook niet! Valt niet onder afvalstoffenheffing! Verschilt per gemeente of dit per kilo, per lichting, per periode of een combinatie is. Kosten verschelen sterk per gemeente.
    Waterschapslasten zijn ook vaak apart (maar die had je al).

Qua verzekeringen kun je het zo gek maken als je zelf wil. Veel mensen zijn oververzekerd, omdat ze het risico niet willen lopen veel kosten te maken bij incidenten. Maar denk hierbij aan inboedelverzekering, opstalverzekering (of alleen een brandverzekering), kosten verschillen per polis en zijn o.a. afhankelijk van de dekking, eigen risico, etc.
    Vaak moet je ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Zijn ook weer extra kosten. Ook hierbij geldt dat de kosten afhankelijk zijn van de dekking/het verzekerde bedrag.
    Rechtsbijstandsverzekering (component Wonen) kan wenselijk zijn, maar hoeft niet.
    Denk ook aan onderhoud. Sowieso regulier/periodiek onderhoud aan de CV ketel. Maar houd ook rekening met gebreken over tijd, die hersteld moeten worden. Hoe ouder het huis, hoe hoger de onderhoudskosten. Denk hierbij aan binnen- en buitenwerk. Denk ook aan schilderwerk.
    Onderhoud aan de tuin...

En ik weet niet of je gas, water en elektra mee wil rekenen voor je vaste lasten? Die zijn o.a. afhankelijk van de samenstelling van je gezin, inhoud van de woning, etc.

3. Daan90

Daan90 Bekend lid

Mar 10, 2013
    651
    3
    18
    Hypotheek los je maandelijks af, hypotheekrente komt daarbovenop. Hoeveel de totale aflossing is is dus afhankelijk van je rente. Wij zitten met een hypotheek van 115000 op 560 bruto per maand. Hypotheekrenteaftrek doen we jaarlijks, maar is geloof ik zo'n 150 euro per maand (dat krijg je dus weer terug van de belastingdienst, maar wordt in verloop van tijd steeds minder aangezien je steeds minder rente betaalt naarmate je meer aflost.)
    Wat betreft hypotheek kan je het beste eens een gesprek aanvragen met een adviseur, die kan je alles uitleggen.

WOZ waarde is geen aparte betaling, aan de hand daarvan betaal je gemeentelijke belastingen. Wij betalen zo'n 75 euro per maand gemeenteheffingen. Waterschap 350 euro per jaar (kan ook maandelijks).

Verzekeringen: je moet een opstalverzekering hebben, kosten zijn deels afhankelijk van je huis (bijgebouwen, aantal verdiepingen, hout of stene verdieping enz), maar dat zijn niet de grote kosten. Wij zijn voor alle verzekeringen bij elkaar (exclusief auto's), 50 euro per maand kwijt (dus aansprakelijkheid, opstal, inboedel, rechtsbijstand).

Verder moet je bij hypotheek vaak overlijdensriciso verzekeringen afsluiten, zijn niet de hoogste kosten maar telt wel op natuurlijk. Bij ons zijn alle verzekeringen bij de hypotheek zo'n 10 euro per maand (van ons samen).

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,516
    36,476
    113
    Je mist de onderhoudskosten en die kunnen heel erg hoog oplopen, zou daar duszezeker een bedrag voor reserveren elke maand.

5. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Dat uiteraard;) hoeveel krijgen jullie hiervan alles terug van de belastingdienst

6. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    nog meer?

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,282
    6,195
    113
    Van onderhoudskosten krijg je niets terug. Ik geloof dat je ong 3% van de koopsom kwijt bent aan onderhoud per jaar.

Je krijgt van de belastingdienst een deel terug van de rente, dat is dus het verschil tussen bruto hypotheekbedrag en netto hypotheekbedrag.
    Wat je terugkrijgt hangt af van de koopsom, de rente die je betaald en hoeveel je verdient en welke aftrekposten je nog meer hebt. Dit verschilt dus per huishouden.
    Je kan op diverse sites een standaard bedrag berekenen wat je bruto en netto betaald. Dit is de richting in waar je moet denken. Wat je terugkrijgt van de belasting.

8. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    ga hiermee eens naar een adviseur...die kan het zo allemaal voor je op een rijtje zetten

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,862
    19,271
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als je een huis koopt, heb je nog veel extra kosten. Denk aan overdrachtsbelasting, notariskosten (voor het passeren van de hypotheekaktes en koopakte), kosten voor hypotheekadvies, eventuele aankoopkmakelaar.
    Een deel van deze kosten kun je opgeven bij je belastingaangifte. Het jaar na de koop krijg je dus meer geld terug. Geld waar je denk ik niet vooraf op moet rekenen, maar wel een leuk 'spaarpotje' wat er nog even aankomt.

Voor de hypotheek kun je op verschillende sites proefberekeningen laten maken. O.a. op de site van Vereniging Eigen Huis. Sowieso een intressante site met veel informatie over de aankoop en het bezit van een eigen woning.
    Het nadeel van online hypotheekberekeningen vind ik wel, dat ze bijna altijd werken met netto bedragen.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,250
    7,288
    113
    Female
    Brabant
    Wij hebben vanaf volgende week een hypotheek van 180000, annuiteiten en helft aflossingsvrij. Aflossing inclusief rente en overlijdensrisicoverzekering is 550 euro per maand. Netto is het geloof ik 130 euro minder, maar wij laten het 1 keer per jaar uitbetalen (rente en combinatiekorting enzo).
    Overlijdensrisicoverzekering is niet zo duur, in ons geval 21 euro per maand voor een verzekerd bedrag van 150000.

OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing is 950 euro per jaar voor ons.
    Legen van onze restafvalbak kost 2,70 per keer, deze staat ongeveer 8 keer per jaar aan de straat.
    CV ketel is 65 euro per jaar, tenzij er extra onderhoud nodig is.
    Opstal, inboel en WA is 725 euro per jaar.
    Gas en electriciteit 104 euro per maand
    Water 15 euro per maand
    Onderhoud doen we grotendeels zelf, dus is voornamelijk materiaalkosten. Volgend jaar wel een nieuwe keuken en een dakkapel wordt gerenoveerd, kosten ongeveer 10000 euro, zit bij ons in een bouwdepot.

Als je voor het eerst een hypotheek afsluit heb je vaak eigen geld nodig, ga uit van 10000-15000 euro. Wij hadden al een hypotheek met spaardeel dat vrijkwam omdat we hem gaan oversluiten, dus bij ons niet van toepassing.

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Ga je samen met een partner een hypotheek aan? Denk dan ook aan een overlijdendsrisico verzekering en een evt testament / samenlevingscontract.
    Maar onderschat vooral de onderhoudskosten Vsn een eigen huis niet.

Share This Page