Aflossingsvrij betekent dat je over 30 jaar als de looptijd van je hypotheek is afgelopen je schuld even hoog is. Je kunt dan een nieuwe hypotheek afsluiten maar dat mag je dan niet meer aftrekken. Je blijft dus nu wel rente betalen. Als je aflost gaan je maandlasten altijd naar beneden. Je hypotheekrente is altijd hoger dan je spaarrente en als je je huis verkoopt is er meer kans op een restschuld. Aflossen is dus bijna altijd gunstig!
Maar stel je hypotheek rente is 3% en je hebt belastingaftrek van 50% (om het ff makkelijk te maken) dan betaal je dus 1,5 %. Als je ergens een spaarrente hebt van meer dan 1,5% dan is het welligt gunstiger om niet af te lossen. Je mag hypotheek rente 30 jaar aftrekken. En ik neem dat als je 3 kalenderjaren hypotheek vrij bent geweesd dat je weer opnieuw 30 jaar de hypotheek mag aftrekken. Maar dat is niet voor vele weggelegd lijkt mij zo.
Dat snap ik, maar ons aflossingsvrije gedeelte is vrij laag. Het grootste gedeelte lossen wij wel af. Dus over 30 jaar hebben we nog maar een heel laag gedeelte hypotheek en wij dachten dus dat dat gunstig was, omdat je dan geen vermogensbelasting betaalt maar ik begrijp nu dat wij dat verkeerd hebben
Nou het is wel een lekker gevoel hoor. We hebben daar natuurlijk jaren voor gespaard en elk jaar dat kon hebben we afgelost. We hebben ook wel wat geluk gehad met het vorige huis, gekocht voor de huizenprijzen omhoog schoten en verkocht aan het einde van de huizencrises met een beetje winst.