Aflossingsvrije hypotheek

Discussion in 'De lounge' started by Linnie1985, Aug 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Wij hebben een spaarhypotheek en er is 80.000 aflossingsvrij.

2. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek

Het huis dat over 1,5 week van ons is :)
    Is ook een gunstige.
    Omdat het via de woningbouw gekocht is, hebben we 26000 onder de vrije markt prijs kunnen kopen :)

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#23 mimi83, Aug 6, 2010
    Last edited by a moderator: Aug 6, 2010
    hier ook een deel aflossingsvrij.
    er blijft 80.000 staan en de rest zit in een spaarhypotheek.

De kans dat je geen 80.000 krijgt voor je huis over 30 jaar is wel heeeeeeel klein hoor. dan zou de volledige economie ingestort moeten zijn en heeft geen enkel huis of eigendom meer waarde.
    daarnaast stop jij met leven over 30 jaar , mag toch hopen van niet..En woon je dus over 30 jaar of nog in dit huis, dan kan je alsnog die 80.000 gaan aflossen of je hebt een neiuwe hypotheek en dan heb je de 80.000 afbetaald met de nieuwe hypotheek.

o ja wel zo eerlijk om er bij te vertellen dat wij ons huis 10.000 onder taxatie waarde hebben gekocht en dat hij met de nieuwe dakkapellen direct in taxatie 30.000 omhoog schiet. Dus wij hebbn een huis waarvan we weten dat hij ons meer gaat opbrengen als dat we eraan uitgegeven hebben.

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

dit is ons derde koophuis. Eerst huis gekocht voor 80000 euro (rijtjeshuis in een toen slechte wijk), 40000 aflossingsvrij. Dit was 8 jaar geleden. 3 jaar later hebben we het verkocht voor 122000. Alles dus afgelost en mooie overwaarde :) Toen een huis gekocht in Zoetermeer, voor 140000, met 40000 aflossingsvrij. Huis 2,5 jaar later verkocht voor 150000. Nu een huis gekocht in Zeeland, totale hypotheek van 219000 met 105000 aflossingsvrij. Mooie koop gedaan (2,5 jaar geleden) en mooi opgeknapt voor weinig (is mijn hobby) en hij is nu, dus 2,5 jaar later getaxeerd op 240000 euro. Dus ik maak me echt geen zorgen :)

Je moet trouwens wel opletten, de hypotheek mag je in totaal 30 jaar aftrekken. Als je een nieuwe hypotheek krijgt omdat je een nieuw huis koopt, begint die 30 jaar niet opnieuw! Tis 30 jaar van je leven zeg maar :)

5. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    ik weet niet of we over 30 jaar nog in dat huis wonen.. maar wij hebben geluk gehad huis voor een prijs te kopen die erg gunstig was dus huis is nu al meer waard dan bij aanschaf.

mochten we het verkopen, hebben we overwaarde en dan kan aflossingsvrije deel direct afgelost worden.

voor dit huis hebben we een woning gehad die 100% aflossingsvrij was.. manlief heeft er 6 jaar gewoond en ook met flinke overwaarde verkocht.

aflossingsvrij is prima.. behalve dan als je een huis koopt die eigenlijk al te duur is, waar nog veel aan gedaan moet worden waardoor uitgave van huis nog meer worden. Je moet gewoon zeker zijn van feit dat mocht je je huis willen verkopen.. je zeker weet dat je minimaal je aankoopbedrag terug gaat krijgen zodat je geen restschuld overhoudt.

6. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

May 28, 2007
    3,777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Wij hebben ook een gedeelte aflossingsvrij, maar met het idee dat we over een jaar of 5 tot 10 toch weer willen verhuizen en dan de hypotheek weer helemaal aflossen en een nieuwe afsluiten.

7. tricia82

tricia82 Niet meer actief

wij hebben een hypo van 160.000 en aflossingsvrij is 60.000

8. Skye

Skye Niet meer actief

He, dat wist ik dus niet! Dat je in je leven maar 30 jaar je teruggaaf krijgt. Maar dat maakt niks uit mbt je hypotheek, of je nou wel of niet aflost!

9. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Hoi wij hebben een deel aflossingsvrij en gedeelte niet aflossingsvrij. wij hebben dit gedaan om de hypotheeklasten voor ons betaalbaar te houden en over 30 jaar is de euro een stuk minder waard als nu dus dan is het makkelijker om het bedrag dan te betalen.

10. iertje86

iertje86 Actief lid

Jan 19, 2010
    117
    0
    0
    Wij hebben een volledige spaarhypotheek. Valt me op dat echt het merendeel aflossingsvrij gedeelte heeft. Toen wij ons huis kochten (midden in de kredietcrisis) werd ons, en ook veel vrienden die er ook mee bezig waren, geadviseerd om zoveel mogelijk een spaarhypotheek te nemen. Dit was toen veiliger en beleggingshypotheken werden al helemaal afgeraden.

Wij hebben volledig spaarhypotheek ook gedaan omdat we de hypotheek goed kunnen betalen. Het huis wat wij kochten is uit 1950 en een voormalig uitgeleefde huurwoning. De vraagprijs was erg laag en wij hebben het helemaal opnieuw opgebouwd van binnen. De wijk is doordat de huurhuizen verkocht worden een van de populairste wijken van het dorp aan het worden. De waarde van ons huis is nu al (na 1 jaar) 40% gestegen. We hebben nog geen taxatie laten doen, maar nichtje van mijn man is makelaar en die gaat binnenkort ons huis taxeren.

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Wat spannend & leuk als je huis wordt getaxeerd. Wij hebben zo`n beetje hetzelfde, de huizenprijzen hier zijn omhoog gegaan, maar we hebben er ook heel veel geld ingestoken dus zouden we het huis voor die prijs verkopen (koopkosten en verbouwingskosten) dan maken we geen winst. We zullen hier dus nog een tijdje moeten blijven en ervan genieten dat dit huis helemaal in onze stijl is:)

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wel als je een paar keer verhuist :) En over het aflossingsvrije gedeelte krijg je ook hyptheekrente aftrek.

13. mirell

mirell VIP lid

Jul 17, 2007
    15,021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    we kochten het huis in gulden tijd en onze overwaarde op ouwe huis was 98.000 gulden
    huis koste 250.000gulden
    50.000 zelf ingelegt(48.000 over om te verbouwen)
    we hebben 25.000gulden aflossingsvrij(eff meer dan 11.000 euro)
    heb nog geen hypotheek van 100.000 euro
    en de huisen gaan nu hier weg rond de 175.000 euro
    ik maak me er niet druk om
    we betalen maandelijks echt een heel leuk bedrag
    voor een knap huis

14. Migga

Migga Fanatiek lid

Oct 12, 2006
    1,005
    4
    38
    van onze hyptheek is zelfs 60% aflossingsvrij. 40% is spaar.

Wij hebben dit gedaan omdat wij zo onze maandlasten laag houden, en toch zoveel mogelijk van de hypotheekrenteaftrek kunnen profiteren.

En hoe we die 60% over 30 jaar gaan aflossen (inmdiddels 26 jaar), daar maak ik mij nu nog helemaal geen zorgen om! Moet niet zo moeilijk zijn lijkt mij!

15. Skye

Skye Niet meer actief

Hoezo maakt dat wel uit als je een paar keer verhuist??

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier is zelfs 100 procent aflossingsvrij! We kunnen momenteel gewoon niets aflossen. Dat gaat pas veranderen als ik ben afgestudeerd.

Overigens hebben we wel een hypotheek redelijk ver onder de taxatiewaarde van de woning, dus ik maak me er geen zorgen om :) Ik zie dus ook geen risico (behalve als de woningmarkt volledig in elkaar zou storten, maar dan zouden we ook de lul zijn met een spaarhypotheek).

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Omdat je dan een nieuwe hypotheek krijgt, maar die 30 jaar loopt gewoon door. Tis maar een tip :) Dat je weet dat als je al 9 jaar in een koophuis woont en dan een nieuw huis koopt, je nog maar 21 jaar kan aftrekken :)

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Maar dat maakt toch geen verschil, of je nou een paar keer verhuist of niet? Die 30 jaar blijft hetzelfde.

19. Skye

Skye Niet meer actief

Ja ok, maar het blijft gewoon 30 jaar. Dus of die 30 jaar nou verdeeld is over 10x 3 jaar (10 verschillende hypotheken gehad) of 30 jaar lang over 1 hypotheek! Dat maakt toch niet uit? Sorry, maar ik ben heel slecht in dit soort zaken!

20. Foxter

Foxter Niet meer actief

Vaak sluit je je rente voor een bepaalde periode af, 30 jaar vast, 20 jaar vast, 10 jaar vast.
    Maar over 30 jaar kan je dus niet meer aftrekken en dat zou bij ons dus 300 euro in de maand schelen.
    Met een nieuwe hypotheek heb je de rente dus wel weer 30 jaar vast, maar de kosten gaan dan wel omhoog als de 30 jaar dat je in totaal een koophuis hebt verstreken zijn.

(ik kan ook niet zo helder uitleggen hoor haha )

Share This Page